Hojen smattrar. Vad är felet? [Ljudklipp]

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Spelat in med kameran så halvkass kvalitet, hoppas ni hör tillräckligt ändå.
Efter en tidigare vurpa har den börjat smattra. Känns lite slöare, men bara pyttelite. Går fortfarande bra ändå, varvar ur på alla växlar. Smattret hörs mest på jämn gas men även under svag acceleration. Hojen är en Yamaha R6 1999. Det jag har kollat är att förgasarna sitter som de skall, oljan, koppling bytt, satt på orginalsystem (hade helsystem innan, ej dynojettad efter helsystemet). Hojen har gått ca 3000 mil, växellådan har gått ca 500 lugna snälla mil.
Tacksam för all hjälp!

Länken; http://media.putfile.com/Motorljud

//B
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Kankse bara så enkelt som ventiljustering. Tänk på att du hör allt mekaninskt i motorn mycket tydligare med org.system än ett öppet. Mao. ljudet kanske fanns innan du bytte system men du kanske inte hörde det.
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
BillS skrev:
2235984 Spelat in med kameran så halvkass kvalitet, hoppas ni hör tillräckligt ändå.
Efter en tidigare vurpa har den börjat smattra. Känns lite slöare, men bara pyttelite. Går fortfarande bra ändå, varvar ur på alla växlar. Smattret hörs mest på jämn gas men även under svag acceleration. Hojen är en Yamaha R6 1999. Det jag har kollat är att förgasarna sitter som de skall, oljan, koppling bytt, satt på orginalsystem (hade helsystem innan, ej dynojettad efter helsystemet). Hojen har gått ca 3000 mil, växellådan har gått ca 500 lugna snälla mil.
Tacksam för all hjälp!

Länken; http://media.putfile.com/Motorljud

//B
Ventiljustering låter det som. Eller går han lite fett nu efter bytet av systemet.
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Jag hörde det innan bytet också. Jag hade en spricka i helsystemet efter en vurpa så därför satte jag på orginalsystemet. Borde inte gå fett efter bytet eftersom jag inte hade justerat in den efter helsystemet innan.
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
BillS skrev:
2235998 Jag hörde det innan bytet också. Jag hade en spricka i helsystemet efter en vurpa så därför satte jag på orginalsystemet. Borde inte gå fett efter bytet eftersom jag inte hade justerat in den efter helsystemet innan.
Hmm, det har du rätt i, då kan nog en ventiljustering vara på sin plats, när skall det göras enligt serviceboken?
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Tror det är vid 3000 mil, men yamahacenter tar 8000 kr för det. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga om jag skall göra det själv, vad som skall tas bort, hur man kommer åt osv.. Ingen av er i stockholmsområdet som har tid o lust att assistera?
 

Paranoid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2006
Ort
Haninge
Hoj
FZR1000 RMX 250
Skit i Yamahacenter, har bara dåliga erfarenheter från dem i alla fall Yamaha center Haninge. de skulle ha 6000 för att ventiijustera min FZR. Jag lmnade in på MC-Varuhuset och det kostade hälften
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Det låter lite, speciellt på tomgången, som att den är otät i avgassystemet vid blocket. Prova att lyssna lite närmare där. Min CBR lät nästan som ventiltick men det var grenröret som satt lite snett på en cylinder. Trodde inte att det skulle låta så men det gjorde det.

Kanske avgassystemet som satt på vid vurpan har lämnat en skada på blocket vid infästningen så att det inte tätar ordentligt?

.
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
MC Varuhuset skulle ha 3200 kr för en ventiljustering (4h arbete). Klart bättre än Yamahacenter men fortfarande för mkt för min nuvarande ekonomi. Nån av er duktiga tekniska människor som skulle kunna, i detalj, förklara hur jag skall göra för att justera ventilerna själv. Vad behöver jag ta bort? Tank? Kåpor? Sänka ner motor? Var skall jag mäta? Hur stort spel? Jag är inte rädd för att skruva behöver bara veta hur. Hojen är en R6a 99 års modell.
//B
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top