Hojen skuttar till om man släpper kopplingen över 2000 rpm vid stillastående????

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Som sagt, hojen hoppar till om man släpper kopplingen över 2000 varv. Inga problem när den rullar men står den stilla så är det omöjligt att komma iväg snabbt. Har någon annan haft liknande problem??? Hojen är en GSXR1000-01...

UrbanTiger skrev:
Hade varit ett stort problem om den inte rört sig ur fläcken. De e klart att den far frammåt om du släpper ut kopplingen. Förstår inte ditt problem.
Du kanske menar att kopplingen hugger :va
:rofl

Närmast till hand låter väl att det är spår i kopplingskorgen kanske?

iofs har alla jag lånat ut min hoj till som inte kört högväxlade sporthojar tidigare kört motorstopp när de ska iväg, det krävs lite annan teknik än med en hoj som är växlad för 60-70 på ettan.

Men i det här fallet kanske det menas att kopplingen hugger plötsligt?
Tja oljan kan inverka, eller som Hannes skrev skadad kopplingskorg

UrbanTiger skrev:
Hade varit ett stort problem om den inte rört sig ur fläcken. De e klart att den far frammåt om du släpper ut kopplingen. Förstår inte ditt problem.
Du kanske menar att kopplingen hugger :va

Det är inte så att jag har hittat mitt körkort i en cornflakes paket, jag vet att den ska röra sig frammåt när man släpper kopplingen och jag har kört sporthoj i snart 12 år så att man behöver inte idiotförklara mig, jag ställde en fråga och jag förväntar mig ärligt svar och inte komentarer som "gubben lilla det är en stark sporthoj ta det lugnt"!!!!

Ja jag menar att kopplingen hugger och den hugger så pass mycket att det är obehagligt när det händer dock hugger den inte eller rättare sagt inte lika ofta och det känns mindre när man kör!!!

Last edited:
Lyssna på Hannez. Det kan vara spår/förslitningar i kopplingskorgen där stålplattorna går emot korgen.

Jag skulle nog kolla över mina stålskivor också.

Det enklaste är väl att tappa oljan och ta loss kåpan och kolla hur det ser ut.

Långa farbron skrev:
Jag skulle nog kolla över mina stålskivor också.

Det enklaste är väl att tappa oljan och ta loss kåpan och kolla hur det ser ut.
Oljan behöver inte tappas! Det räcker med att ställa den på stödet.

Anders R skrev:
Lyssna på Hannez. Det kan vara spår/förslitningar i kopplingskorgen där stålplattorna går emot korgen.

Ska riva kopplingen i vintern o kolla, tänkte byta lammeller då kan det vara läge att byta kopplingskorgen med. Tänkte mest om dåliga fjädrar skulle kunna han något med det att göra???

Bakdäcket var slutbörnat när jag köppte hojen, kan det vara att han har bränt kopplingen????

Bränd koppling borde synas på missfärgade stålplattor när du får isär det.
Det finns de som lyckats slipa bort spår/kanter på korgen använd sökfunktionen t.ex leta efter kopplingskorg.
Dåliga fjädrarna brukar ge slirande kopplingen snarare än huggande men vem vet.

Förmodligen så behöver du bara uppdatera med två nya ringar innanför lamellerna (detta har det skrivits om förut).
Detta fel är åtgärdat på 02:orna var själv inne på http://www.mc-shopen.se/ och beställde dessa kostade 254kr.

T509 skrev:
Som sagt, hojen hoppar till om man släpper kopplingen över 2000 varv. Inga problem när den rullar men står den stilla så är det omöjligt att komma iväg snabbt. Har någon annan haft liknande problem??? Hojen är en GSXR1000-01...
det är K1 skiten
jag har en hayabusa K1 alltså -01 a

kopplingen är allmänt inget finlir. jag är inte direkt nöjd med den.
den hugger å jävlas, iaf om man jämför mot min gamla gsxr 1100 -92, jag hade förut

Last edited:
Kanske är skit bakom kopplingen :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP