hojen ryker som ett h*lvete, GSX-R 750, '88

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Den siste tiden har det kommet veldig mye rök fra en slang på hojen (se bilde), er ganske sikker på at slangen är vevhusventilation (i følge flere på sh). Uansett.

Hojen går mycket bra, ingen problemer, starter hver gang etc. men som sagt det ryker...

Første gang det skjedde var for ca 1 måned siden, da trodde jeg motoren var for varm, det var rundt 30 grader å jeg hadde kjørt rundt i stan i rundt 1 time.

I dag var jeg ute å kjørte (inte i stan), ca15 grader, cruising tempo, hver gang jeg stoppet ved ett rödljus å ser på slangen rycker det.

Hva kommer det av? :confused:

Bifogat

• smoke2.jpg
    smoke2.jpg
    76 KB · Visningar: 228
överflödesslang ju. Troligen just för som du säger vevhuset.

Du har inte bytt olja nyligen och hält i lite för mycket olja? Då trycks den överflödiga oljan ut.

men vevhusventilationen går ju in i luftburken, gör det inte det på den här hojen?

Är det inte riskfyllt om man får ut olja på däcket?

Jag kan inget om Suzukis hojar, men jag är tveksam till att det där är vevhusventilationen. Vevhusventilationen går oftast in i luftburken, om den gick ut där du tror så skulle dessutom hojen kleta ner sig med olja.

Det skulle kunna vara så att det är avluftningen från batteriet som går ut där nere, och rykandet kan då förklaras av att batteriet överladdas så det kokar. Om det är på det sättet misstänker jag att laddningsregulatorn inte är frisk.

Swedie skrev:
överflödesslang ju. Troligen just för som du säger vevhuset.

Du har inte bytt olja nyligen och hält i lite för mycket olja? Då trycks den överflödiga oljan ut.

er ikke 100 prosent sikker på at det er til vevhuset men det er det jeg har blitt fortalt. Da jeg kjøpte hojen fikk jeg høre att den er til den oljen som egentlig skulle gått gjennom filteret och tilbake i oljebeholderen, hadde varit fint med en avklaring hvis det er noen som vet 100%

Jeg etterfylt olje for ett par veckor siden, der er kanskje litt for mye nå. men da de skjedde for en måned siden hadde jeg litt for lite olje på hojen.. :confused:

Poacher skrev:
men vevhusventilationen går ju in i luftburken, gör det inte det på den här hojen?

Är det inte riskfyllt om man får ut olja på däcket?

Har inte haft noe problem med olja på däcket, det kommer bare ett par droppar i minuten on average.

Azzurro skrev:
Har inte haft noe problem med olja på däcket, det kommer bare ett par droppar i minuten on average.

Är det olja eller nåt annat som kommer ur slangen tror du? Skulle ju som redan har nämnts kunna vara batteriet som avger ånga för att det överladdas... :va

De där kan mycket väl vara en slang (omgjord) till vevhusventilationen.
Den slangen sitter inte där i originalutförande iaf.

Vilken färg är röken då? :va

zilog skrev:
Det skulle kunna vara så att det är avluftningen från batteriet som går ut där nere, och rykandet kan då förklaras av att batteriet överladdas så det kokar. Om det är på det sättet misstänker jag att laddningsregulatorn inte är frisk.

Tror inte det kommer från batteriet, lufteslangen til batteriet kommer ut på nesten samme sted men jeg har aldrig sett noe røyk fra den.

PacMan skrev:
Är det olja eller nåt annat som kommer ur slangen tror du? Skulle ju som redan har nämnts kunna vara batteriet som avger ånga för att det överladdas... :va

Er ikke hundre prosent sikker på at det er olje, men det kommer ikke så mye, bare ett par droppar. Det er røyken som bekymrer meg.

ove skrev:
De där kan mycket väl vara en slang (omgjord) till vevhusventilationen.
Den slangen sitter inte där i originalutförande iaf.

Den er som du sier inte original. Da jeg kjøpte hojen gikk jeg til en mekaniker og sjekket at alt var i orden med hojen, jeg spurte også hva den slangen var der for. Han sa (hvis jag kommer i håg..) at det var overflødig olje som kom ut der isttede for å gå tilbake i olje beholderen. Han sa at dette var vanlig å gjøre på denne type hoj.

Siden jeg aldrig har hatt noen problemer med hojen har jeg ikke tenkte så mye over den, men det skulle varit interessant å finne ut 100% sikkert hva den er der for... :va

ps: har du samma hoj som mig...? ligner litt...

Her kommer det noen bilder av slangen, hele veien inn i motoren..
er evig takknemmelig til den som klarer å løse mysteriet..

Bifogat

• Resize of DSC03835.JPG
    Resize of DSC03835.JPG
    61.4 KB · Visningar: 94
  • Resize of DSC03836.JPG
    Resize of DSC03836.JPG
    56.8 KB · Visningar: 81
  • Resize of DSC03839.JPG
    Resize of DSC03839.JPG
    50.4 KB · Visningar: 83
  • Resize of DSC03840.JPG
    Resize of DSC03840.JPG
    43.7 KB · Visningar: 86
  • Resize of DSC03850.JPG
    Resize of DSC03850.JPG
    71.6 KB · Visningar: 99
zilog skrev:
Jag kan inget om Suzukis hojar, men jag är tveksam till att det där är vevhusventilationen. Vevhusventilationen går oftast in i luftburken, om den gick ut där du tror så skulle dessutom hojen kleta ner sig med olja.

Hmmm. På min just nu nerplockade zzr600-91 så går iof vevhusventilationen in i luftburken, MEN precis bredvi den ingången så grå det en smalare dräneringsslang ner ungefär till den plats som visas på bild. Kan det vara något likartat system på gixxern? Och, i sådana fall, om vevhusventilationen skickar upp olja så borde den väl kunna ta sig den vägen (iof borde ju röken sugas in i motorn istället för ta sig ut, det är ju undertryck i burken, men det kanske ångar av den varma oljan på vägen ner, vad vet jag).

Azzurro skrev:
Den er som du sier inte original. Da jeg kjøpte hojen gikk jeg til en mekaniker og sjekket at alt var i orden med hojen, jeg spurte også hva den slangen var der for. Han sa (hvis jag kommer i håg..) at det var overflødig olje som kom ut der isttede for å gå tilbake i olje beholderen. Han sa at dette var vanlig å gjøre på denne type hoj.

Siden jeg aldrig har hatt noen problemer med hojen har jeg ikke tenkte så mye over den, men det skulle varit interessant å finne ut 100% sikkert hva den er der for... :va

ps: har du samma hoj som mig...? ligner litt...

Japp det där är vevhusventilationen och det är vanligt att göra så om man byter förgasare/separata luftfilter.
ps: jodå jag har en likadan

Da virker det som om at vi har fått bekreftet at det er vevhusventilationen.

Kan noen si meg hvorfor det er gjort på detta viset, har det noe med prestanda at gjöra? Hvorfor gjör man ikke det slik som det er originalt da man byter förgasare/separata luftfilter?

ove: hur länge har du haft din? hur långt har den gått? Är den original osv?
är du fornöyd med den? har du hatt noen problemer?

Azzurro skrev:
Da virker det som om at vi har fått bekreftet at det er vevhusventilationen.

Kan noen si meg hvorfor det er gjort på detta viset, har det noe med prestanda at gjöra? Hvorfor gjör man ikke det slik som det er originalt da man byter förgasare/separata luftfilter?

ove: hur länge har du haft din? hur långt har den gått? Är den original osv?
är du fornöyd med den? har du hatt noen problemer?
Jag har haft den i 6 mån snart de sitter en 1127 cc-92 motor i den.
Inga problem förutom att jag gjorde en 12 o clock +++ me den så nu väntar
renovering under vintern :rolleyes:

Bifogat

• hoj16.jpg
    hoj16.jpg
    40.9 KB · Visningar: 70
*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...