Hojen ryker mycket (tror jag)!

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Startade upp min "nya" hoj (det är min första hoj) första gången för säsongen igår. Dåligt väglag gjorde att jag mest fick stå på garageuppfarten och njuta av motorljudet :rolleyes:

Nu till frågan, jag lät motorn gå c:a 10 minuter, så motorn blev väl "nästan varm". Jag tycker dock att den rök ganska mycket hela tiden och började då fundera om den kanske går fett/snålt :confused: Röken var ganska gråvit-aktig ,_nästan_ som när det läcker i kylsystemet, men det luktade ingen glykol utan snarare litegrann som om bränslet inte var helt förbränt.

Jag undrar nu om den har fel munstycken, eller om det bara var jag som inte lät den gå riktigt genomvarm och inbillar mig att det är nåt skumt?

Hojen i fråga är en CBR600 -89 och jag är väl 242:e ägaren eller så (köpte den mest för att lära mig åka). Avgassystemet är original, men det kan ju suttit på nåt annat system innan och att den är bestyckad för det andra systemet. Jag har ingen som helst aning.

Det känns som texten blev rätt virrigt skriven, men jag hoppas det går förstå vad jag snackar om och att någon här kan haspla ur sig ett vettigt svar. :D

//R

PS. Om nu väderleken spelar någon roll i sammanhanget, så var det ganska mulet och fuktigt i luften och gissningsvis +5C eller så.

Det är kondens ifrån motorn,avgasystemet som blidar den vita röken skulle jag gissa på.

Det kan bildas ganska mycket vatten när den fått stå ett tag,så ge den en rejäl varmkörning (inget gasa på garageuppfarten) så skall du se att det släpper.

mesh skrev:
2071027 Startade upp min "nya" hoj (det är min första hoj) första gången för säsongen igår. Dåligt väglag gjorde att jag mest fick stå på garageuppfarten och njuta av motorljudet :rolleyes:

Nu till frågan, jag lät motorn gå c:a 10 minuter, så motorn blev väl "nästan varm". Jag tycker dock att den rök ganska mycket hela tiden och började då fundera om den kanske går fett/snålt :confused: Röken var ganska gråvit-aktig ,_nästan_ som när det läcker i kylsystemet, men det luktade ingen glykol utan snarare litegrann som om bränslet inte var helt förbränt.

Jag undrar nu om den har fel munstycken, eller om det bara var jag som inte lät den gå riktigt genomvarm och inbillar mig att det är nåt skumt?

Hojen i fråga är en CBR600 -89 och jag är väl 242:e ägaren eller så (köpte den mest för att lära mig åka). Avgassystemet är original, men det kan ju suttit på nåt annat system innan och att den är bestyckad för det andra systemet. Jag har ingen som helst aning.

Det känns som texten blev rätt virrigt skriven, men jag hoppas det går förstå vad jag snackar om och att någon här kan haspla ur sig ett vettigt svar. :D

//R

PS. Om nu väderleken spelar någon roll i sammanhanget, så var det ganska mulet och fuktigt i luften och gissningsvis +5C eller så.

Det har med den kalla tempen ute att göra, ha lite is i magen och vänta tills det blir varmare... det är ju en Honda...

//Fredde

Låter helt normalt vid en kallstart!

Bra val till förstahoj by the way!

.

kanske hade choke för länge?
annars som ovanstående säger.

ozeo skrev:
2071126 kanske hade choke för länge?
annars som ovanstående säger.

Tack för snabba svar! Jo, att det "bara" var kondens låter ju faktiskt väldigt rimligt, med tanke på väderleken och att hojen stått still flera månader utan uppstart (jag vet inte om de startade upp den på servicen för 3 veckor sen iofs).

Nej, choken "stängde" jag nästan direkt, så jag tror nog också på det där med kondens.

Nu får det gärna komma värme och solsken så man kan :squid lite! :D

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...