Snowman89
Guest
Lyckades täta tanken och återmontera originalförgasarna nu i veckan.
Idag hann jag ta en kortare tur och nu upptäckte jag ytterligare ett problem..
När man vrider på fullt på 1an så blir det ibland som att kedja och drev var extremt slitet och kedjan hoppar över en eller fler kuggar. Varken kedja eller drev är dock extremt slitet.
Jag har bara märkt av det på 1an tidigare men nu tyckte jag att jag kunde känna tendenser till att den rycker även på 2an och konstantgas, fast det kan lika gärna vara att jag inbillar mig och letar efter fel som inte finns..
Men att den rycker rejält på 1an om man vrider på fullt och passerar 5000rpm är jag helt säker på. Det är inget med förgasarna som att den dör utan det känns att det är något med växellåda, drev, bakhjul som inte riktigt mår bra.
Hojen är en GSF 1200 1996 som ska ha gått ca 5200mil.
I vilken ände ska man börja kolla egentligen? Jag kikade på dreven och kedjan idag och de är slitna men inte väldigt slitna. Kedjan var lite lös men inte den heller extremt lös, ska dock prova spänna den imorgon.
Kan det vara så att 1ans drev i växellådan inte mår alltför bra? Är det isåfall verkligen normalt att man ska kunna ha ihjäl ett växellådsdrev på så "kort" tid till denna motor?
Egentligen är det inget problem då man inte åker runt och vrider fullt på 1an speciellt ofta (aldrig). Men det vore bara skönt att ha en förklaring till rycket samt så jag kan kika på det i vinter.
Idag hann jag ta en kortare tur och nu upptäckte jag ytterligare ett problem..
När man vrider på fullt på 1an så blir det ibland som att kedja och drev var extremt slitet och kedjan hoppar över en eller fler kuggar. Varken kedja eller drev är dock extremt slitet.
Jag har bara märkt av det på 1an tidigare men nu tyckte jag att jag kunde känna tendenser till att den rycker även på 2an och konstantgas, fast det kan lika gärna vara att jag inbillar mig och letar efter fel som inte finns..
Men att den rycker rejält på 1an om man vrider på fullt och passerar 5000rpm är jag helt säker på. Det är inget med förgasarna som att den dör utan det känns att det är något med växellåda, drev, bakhjul som inte riktigt mår bra.
Hojen är en GSF 1200 1996 som ska ha gått ca 5200mil.
I vilken ände ska man börja kolla egentligen? Jag kikade på dreven och kedjan idag och de är slitna men inte väldigt slitna. Kedjan var lite lös men inte den heller extremt lös, ska dock prova spänna den imorgon.
Kan det vara så att 1ans drev i växellådan inte mår alltför bra? Är det isåfall verkligen normalt att man ska kunna ha ihjäl ett växellådsdrev på så "kort" tid till denna motor?
Egentligen är det inget problem då man inte åker runt och vrider fullt på 1an speciellt ofta (aldrig). Men det vore bara skönt att ha en förklaring till rycket samt så jag kan kika på det i vinter.