Hojen rycker rejält vid fullgas på 1an, GSF 1200

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Lyckades täta tanken och återmontera originalförgasarna nu i veckan.
Idag hann jag ta en kortare tur och nu upptäckte jag ytterligare ett problem..

När man vrider på fullt på 1an så blir det ibland som att kedja och drev var extremt slitet och kedjan hoppar över en eller fler kuggar. Varken kedja eller drev är dock extremt slitet.
Jag har bara märkt av det på 1an tidigare men nu tyckte jag att jag kunde känna tendenser till att den rycker även på 2an och konstantgas, fast det kan lika gärna vara att jag inbillar mig och letar efter fel som inte finns..
Men att den rycker rejält på 1an om man vrider på fullt och passerar 5000rpm är jag helt säker på. Det är inget med förgasarna som att den dör utan det känns att det är något med växellåda, drev, bakhjul som inte riktigt mår bra.

Hojen är en GSF 1200 1996 som ska ha gått ca 5200mil.

I vilken ände ska man börja kolla egentligen? Jag kikade på dreven och kedjan idag och de är slitna men inte väldigt slitna. Kedjan var lite lös men inte den heller extremt lös, ska dock prova spänna den imorgon.
Kan det vara så att 1ans drev i växellådan inte mår alltför bra? Är det isåfall verkligen normalt att man ska kunna ha ihjäl ett växellådsdrev på så "kort" tid till denna motor?

Egentligen är det inget problem då man inte åker runt och vrider fullt på 1an speciellt ofta (aldrig). Men det vore bara skönt att ha en förklaring till rycket samt så jag kan kika på det i vinter.

Garanterat ingrepp i växellådsdrev som är kassa. Just mellan 1:an och 2:an ligger friläget, och där är det "lättast" att inte få i växeln helt och därmed runda av/slita på ingreppen på dreven. Om det är som jag tror kommer du få lära dig hur man renoverar en sekventiell växellåda.

Garanterat ingrepp i växellådsdrev som är kassa. Just mellan 1:an och 2:an ligger friläget, och där är det "lättast" att inte få i växeln helt och därmed runda av/slita på ingreppen på dreven. Om det är som jag tror kommer du få lära dig hur man renoverar en sekventiell växellåda.

Det låter ju spännande :)
Då byter man alltså hela växellådsdreven eller vad exakt byter man?

Finns det någon direkt nackdel med att fortsätta åka med hojen som den är nu?
Tänkte ifall jag fortsätter åka några veckor till och bara tar det lugnt på de lägre växlarna.
Ifall det finns en risk att lådan totalhaverar tex så undviker jag nog gärna att använda hojen :)

Förresten hur kommer det sig att ett sånt här drev behöver bytas redan?
Kan hojen ha gått många hårda starter typ dragrace starter med fullgasväxlingar? eller hur sliter man ut dessa drev såpass fort på den här motorn?
Vad jag förstått så ska ju GSXR 1100 motorn vara i princip skottsäker :)

Last edited:
Man byter de drevpar som har dåliga ingreppsklackar, troligen ett eller två par i ditt fall. Risken att köra vidare med det som det är svårbedömd - du kommer iaf att belasta lagren till växelstockarna i sidled när växlarna kuggar och vill ur, vilket de inte är designade för att tåla. Dessutom riskerar metallspån från dreven att förstöra annat i motorn.

Utöver drevparen så skulle jag tro att de växelförare som är slitna eller krokiga måste bytas. Om växeln trycker ur sig finns det bara växelföraren kvar som kan ge sig, och de slits eller böjs lätt.

Enda sättet att veta säkert är att riva, kolla, förstå och mäta.

EDIT: jag kan inte din motor, så saker som vilka drev som delar vilken växel, vilka drev som går på en eller flera växelförare etc vet jag inte. gissningsvis delar 1:an och 2:ans växel en ensam växelförare. Dock delar de inte ingreppsklackar, så räkna mer mer än ett drevpar om inget udda är i görningen.

Det låter ju spännande :)
Då byter man alltså hela växellådsdreven eller vad exakt byter man?

Finns det någon direkt nackdel med att fortsätta åka med hojen som den är nu?
Tänkte ifall jag fortsätter åka några veckor till och bara tar det lugnt på de lägre växlarna.
Ifall det finns en risk att lådan totalhaverar tex så undviker jag nog gärna att använda hojen :)

Förresten hur kommer det sig att ett sånt här drev behöver bytas redan?
Kan hojen ha gått många hårda starter typ dragrace starter med fullgasväxlingar? eller hur sliter man ut dessa drev såpass fort på den här motorn?
Vad jag förstått så ska ju GSXR 1100 motorn vara i princip skottsäker :)

Last edited:
Man byter de drevpar som har dåliga ingreppsklackar, troligen ett eller två par i ditt fall. Risken att köra vidare med det som det är svårbedömd - du kommer iaf att belasta lagren till växelstockarna i sidled när växlarna kuggar och vill ur, vilket de inte är designade för att tåla. Dessutom riskerar metallspån från dreven att förstöra annat i motorn.

Utöver drevparen så skulle jag tro att de växelförare som är slitna eller krokiga måste bytas. Om växeln trycker ur sig finns det bara växelföraren kvar som kan ge sig, och de slits eller böjs lätt.

Enda sättet att veta säkert är att riva, kolla, förstå och mäta.

EDIT: jag kan inte din motor, så saker som vilka drev som delar vilken växel, vilka drev som går på en eller flera växelförare etc vet jag inte. gissningsvis delar 1:an och 2:ans växel en ensam växelförare. Dock delar de inte ingreppsklackar, så räkna mer mer än ett drevpar om inget udda är i görningen.

Tack för ditt svar!

Får kika lite i Haynesmanualen imorgon. Det är inte så illa att växeln faktiskt hoppar ur helt. Det är mer som om den kuggar över lite halvt alternativt att den hoppar ur men i igen, hur man nu ska beskriva det.. :gnissla

En till fundering... spelar det någon roll vilken 20w-50 mineralolja man köper till hojen eller är vilken som helst bättre än syntet?

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...