Hojen "rycker" när jag varvar ut på 2:an

andersbrink skrev:
Det händer förr eller senare på alla hojar, dvs att tvåans drevpar får slitna ingreppsklackar.

Jag har samma fenomen på min GSXR750 '01 med ca 500 mil på mätaren.
Men min rycker på fler växlar. 1:an, 2:an, 3:an och ibland 4:an.
Var först vid runt 9000r/min vid fullt gaspådrag.
Men nu redan vid 5000r/min.

Kan en bensinslang (läs: bensinrör) från bränslepumpen ställa till sådana problem om det är ett litet veck på den.
Dvs inte samma area i röret som hindrar flödet på bensinen.
Jag saknar nämligen ett clips till snabbkopplingen på röret.
Så nu sitter det en vanlig benslinslang (8/14mm)fån en mack där.
Problemet med den är att den måste böjas i en snäv båge för att sitta rätt.
Detta medför att den viker sig lite och kan inte hålla jämn area genom hela slangen.
Kan detta bråka till det?

HojHoj
P


PS.
Vill också tacka Brink för alla seriösa svar på många frågor.
Var och tittade på när Hedesunda gick upp i 3:an i hockey uppe i Järvsö i vintras.
 
Goose skrev:
Lycka till, men om du nu redan är uppe i 4000 för dreven och 3000 för "en kille som kommer och hjälper till med den biten för 3000" så är du uppe i 7000.........

Nackdelen med detta upplägg är att du inte har någonsom helst garanti för att jobbet blir rätt gjort, en MC-verkstad kan du alltid komma tillbaka till, en kille som tar 3000 svart för jobbet är det svårt att ställa garantikrav på........

Vet Du att han kan fixa problemet så sparar Du 3000 men om han misslyckas........Lycka till, hoppas att man ser Dig på vägarna snart

J

Jo jag är medveten om det, men jag är inte orolig för att killen inte vet vad han gör eftersom han jobbar som MC-mek. Kanske ingen garanti eftersom det görs vid sidan av, men det ökar iaf. min trygghet lite grann.

Det bästa hade naturligtvis varit att lämna motorn på en firma, men det blir så okristligt mycket pengar att lägga på en gammal hoj att det inte är värt det.

Tack för din omtanke i alla fall :pannkyss
 
mankan skrev:
Jo jag är medveten om det, men jag är inte orolig för att killen inte vet vad han gör eftersom han jobbar som MC-mek. Kanske ingen garanti eftersom det görs vid sidan av, men det ökar iaf. min trygghet lite grann.

Det bästa hade naturligtvis varit att lämna motorn på en firma, men det blir så okristligt mycket pengar att lägga på en gammal hoj att det inte är värt det.

Tack för din omtanke i alla fall :pannkyss

Ett litet tillägg: om du nu ska lägga 7000:- på växellådan, försök få tag på en motor från nån skrot för runt 5000:- - 7000:- istället. Där har du ju garantier också om det inte funkar skicka tillbax. Bara att skifta motorer och testa att dra ur på tvåan...
 
Applo skrev:
Ett litet tillägg: om du nu ska lägga 7000:- på växellådan, försök få tag på en motor från nån skrot för runt 5000:- - 7000:- istället. Där har du ju garantier också om det inte funkar skicka tillbax. Bara att skifta motorer och testa att dra ur på tvåan...

Hej!

Jag har tänkt på det med. Men min motor har bara gått 3000 mil och går så otroligt bra i övrigt att jag helst inte vill byta den.

Tack för tipset i alla fall :tummenupp
 
mankan skrev:
Motorn är urlyft! Vill passa på att återigen rikta ett stort TACK till Blueman för hans insats. Det gick ju riktigt bra (speciellt när vi fick tag på riktiga verktyg). :tummenupp

Det var ett sant nöje!

Tror du vi får ihop hojen igen :hihi
 
andersbrink skrev:
köpa nytt drevpar från MC-Shopen i Karlstad - som är störst/billigast i Sverige på delar från KGK.

Intressant, hur kan det komma sig att MC-Shopen i Karlstad kan vara billigast på delar från KGK. Trodde att de var samma priser från KGK i mc-affärerna. Jättebra information dock :)
 
Har en RF med samma problem.

Nyfiken hurgick det ??? :confused:

mankan skrev:
Halloj!

Jag tänkte riva ur motorn nu på söndag, men dessvärre fegar jag nog ur på isärtagning av lådan :död

Detta mest beroende på den simpla anledningen att jag inte har plats i garaget att lägga upp pryttlarna systematiskt. Garaget är nämligen embarkerat av alla grejer vi hade i källaren (har bytt avloppsstammar i villan, och det tar en stund innan allt kan lyftas tillbaka igen).

Har hittat en kille som hjälper mig med den biten mot en för mig rimlig ersättnig (ca: 3 lax). Känns iofs. som om man blir rövknullad så fort man måste lämna bort saker man inte grejar själv, men jag förstår ju att ingen vill jobba gratis. Du får dock gärna komma över och hjälpa till med motorurtagningen om du har lust. Alltid kul att träffa nya hojåkare :)

PM:a mig i så fall för adressen.
 
Mankan: Håll dina hästar på att beställa nya drev. Jag har en kontakt på "undercutting" av ingreppsklackar. Men han är ute och tävlar i Sverige och Europa som bäst, så jag ska se när nästa tillfälle att få detta fixat infinner sig.

Jag har själv inte tid att ta isär lådan åt dig tyvärr.
 
Dr.Bike skrev:
Mankan: Håll dina hästar på att beställa nya drev. Jag har en kontakt på "undercutting" av ingreppsklackar. Men han är ute och tävlar i Sverige och Europa som bäst, så jag ska se när nästa tillfälle att få detta fixat infinner sig.

Jag har själv inte tid att ta isär lådan åt dig tyvärr.

Heh. Kom på att jag har glömt att uppdatera den här tråden. Hojen är åter rullande sedan ca: 3 veckor och går bättre än en våt dröm :D

Fick hjälp av en MC-mekaniker med att ta isär lådan, som sedan lämnades in på E&D för undercuttning. Tillbaka till mekanikern för hopmontering, och sedan till mig för isättning.

7000:- gick hela kalaset på, vilket jag under rådande omständigheter finner rimligt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top