Hojen rycker lite vid låg hastighet

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tjena. Min cbr600 rycker lite vid minsta möjliga gas på 1an/2an. Ger man lite lite mer gas går den perfekt. Drar bra genom hela registret i övrigt.
Står den på tomgång och man rycker till i gashandtaget snabbt tvekar hon lite.

Vad bör jag testa att pula med. Nålarna känns inte riktigt rätt? Luftskruvarna är ju till tomgång, men det här handlar ju nästan om tomgång!
Nysynkade förgasare.

Snart är det vår :tummenupp

Tackar för svar
/Anton

Ljunghusen skrev:
Tjena. Min cbr600 rycker lite vid minsta möjliga gas på 1an/2an. Ger man lite lite mer gas går den perfekt. Drar bra genom hela registret i övrigt.

Vad bör jag testa att pula med. Nålarna känns inte riktigt rätt? Luftskruvarna är ju till tomgång, men det här handlar ju nästan om tomgång!
Nysynkade förgasare.

Tackar för svar
/Anton
Låter märkligt om förgasarna är rätt synkade... är ventilspelet juste? Luftfiltret OK?

Gissar på för mycket soppa på låga varv så den får lite för mycket,hade liknade på Duken innan den blev justerad.

Långa farbron skrev:
Gissar på för mycket soppa på låga varv så den får lite för mycket,hade liknade på Duken innan den blev justerad.

Ja antingen för mkt eller för lite. De är bara att prova

Men tror du som jag, att det är luftskruvarna som står lite galet?

Ljunghusen skrev:
Ja antingen för mkt eller för lite. De är bara att prova

Men tror du som jag, att det är luftskruvarna som står lite galet?

Huvudmunstycket påverkar det hela också,men om du inte vill bänka så är det väl tyvärr bara att testa :)

Långa farbron skrev:
Huvudmunstycket påverkar det hela också,men om du inte vill bänka så är det väl tyvärr bara att testa :)

Mja helst inte. Provar först. Om inte luftskruvarna hjälper är jag inne på slitna nålar och emulusionsrör

Långa farbron skrev:

NEJ NEJ NEJ,
Huvud munstycket har ingenting med det där att göra.

Frågan är bara den: Har du varit ute och kört nu i kylan? Vet inte hur kallt det är hos dig, men här är det klart väder och 20 grader kallt varenda dag.
Ingen bra förutsättning att justera gasaren i.

Med lite vår-väder så löser det troligtvis dina problem. :tummenupp

Mats757 skrev:
NEJ NEJ NEJ,

Frågan är bara den: Har du varit ute och kört nu i kylan? Vet inte hur kallt det är hos dig, men här är det klart väder och 20 grader kallt varenda dag.
Ingen bra förutsättning att justera gasaren i.

Med lite vår-väder så löser det troligtvis dina problem. :tummenupp

Har också funderat lite på tempen. Tror den har gått sämre och sämre, ju kallare det har blivit. Men den ska ju gå bra på hösten och våren också!

Mats757 skrev:
NEJ NEJ NEJ,

Huvudmunstyckena påverkar väl visst, i den mening att har man bytt huvudmunstycken så får man troligtvis ändra inställning på luftskruvarna.

EDIT:
Ljunghusen: Har du kört hojen ordentligt varm? Min hoj går inte riktigt rent och bra såhär i kylan, förrän den är ordentligt varm, och det kan ju ta ett tag.

Last edited:
PacMan skrev:
Huvudmunstyckena påverkar väl visst, i den mening att har man bytt huvudmunstycken så får man troligtvis ändra inställning på luftskruvarna.

EDIT:
Ljunghusen: Har du kört hojen ordentligt varm? Min hoj går inte riktigt rent och bra såhär i kylan, förrän den är ordentligt varm, och det kan ju ta ett tag.

Åter igen. NEJ...

Huvud munstycken påverkar igenting av lågfartsegenskaperna.
Man måste gasa tämligen hårt för att trottlarna ska lyfta överhuvud taget, och ha varvtal. Och det är bara från halvt trottel lyft som huvudmunstycket jobbar. Mao fullgas och mer än 4000rpm.

Trådskaparen talar om problem vid pyttelite gas, långsam körning på 1 o 2an. Det är bara lågfartsmunstycken och skruvar som är relevanta justeringsobjekt då.

OCH flottörnivå. Läs Sticky om förgasare. Den är riktigt bra.

Mats757 skrev:
Åter igen. NEJ...

Huvud munstycken påverkar igenting av lågfartsegenskaperna.
Man måste gasa tämligen hårt för att trottlarna ska lyfta överhuvud taget, och ha varvtal. Och det är bara från halvt trottel lyft som huvudmunstycket jobbar. Mao fullgas och mer än 4000rpm.

Nu har jag bara min egen hoj att utgå ifrån, men när jag hade bytt till större huvudmunstycken på den utan att ändra något annat, så gick maskinen betydligt fetare på tomgång och strax över.

Ljunghusen skrev:

Nysynkade förgasare.

Tackar för svar
/Anton

Min 900 gör så nu när man står på tomgång och varvar till den. Lika dant om man kör på för hög växel och gasa så upplever jag ett knyck eller liknande som inte va där i sommras.

Kolde i manualen. och där står tydligt att om man ska köra när det är under 5+ så ska man ha andra stift... Hoppas det är ditt problem också

Last edited:
VaRvStopPEt skrev:
Min 900 gör så nu när man står på tomgång och varvar till den. Lika dant om man kör på för hög växel och gasa så upplever jag.

Kolde i manualen. och där står tydligt att om man ska köra när det är under 5+ så ska man ha andra stift... Hoppas det är ditt problem också

Hallå!
Jag har justerat luftskruvarna så den gick så bra som möjligt. Nu svarar den kanonbra på gas från tomgång och uppåt - men rycker gör den fortfarande.. Grr

Could be! Jag inväntar sommaren, och rycker den fortfarande då lämnar jag in den på bänkjustering
:tummenupp

Ljunghusen skrev:
Hallå!
Jag har justerat luftskruvarna så den gick så bra som möjligt. Nu svarar den kanonbra på gas från tomgång och uppåt - men rycker gör den fortfarande.. Grr

Could be! Jag inväntar sommaren, och rycker den fortfarande då lämnar jag in den på bänkjustering
:tummenupp

Kolla i din manual om du har någon så står där säkert betäckningen på 2 st olika stift av samma märke. Ett varmare och ett kallare

VaRvStopPEt skrev:
Kolla i din manual om du har någon så står där säkert betäckningen på 2 st olika stift av samma märke. Ett varmare och ett kallare

Mmm men jag bytte ganska nyligen stift, och dom rackarna kostar ju 150kr st så jag är inte så sugen på att byta igen

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8