Hojen påbackad och vält på parkeringsplats

Aflex

Jag är frän
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hornet 600:a
Parkerade 10 minuters parkering för att gå in och handla på ett bageri i stan (göteborg) Kommer tillbaka efter tre minuter och hojen ligger ner. Vad som hänt är att en dam i 50-års åldern skulle ge sig av från parkeringen och backade utan att se sig för. Bromshandtag förstört, repor på handtag, blinkers, backspegel mm, jäkligt surt. Hon tyckte att det var mitt fel som parkerat "för nära" bakom henne :kocko (jag stod en meter ifrån!!). Hon ringde polisen men dom kom givetvis inte. Kan man förvänta sig någon mer ersättning än att få skadorna lagade? Kass att vara av med hojen mitt i säsongen!

Spelar ingen roll hur du står, man får ändå ALDRIG köra på ett parkerat fordon. Det är hennes fel oavsett hur hon vänder på det, du kan bara få p-böter.

Exakt samma sak hände mig, hon skyller allt på mig. Men kom ihåg, så länge ditt fordon står stilla så är det alltid hennes fel oavsätt hur den står, den kan lika gärna stå på hennes tomt och om hon välter den så ska hon stå för skadorna.
Hoppas dem löser allt snabbt!

En del människor kan helt enkelt inte köra tillräckligt bra för att vara ute i trafiken. Har sett att många behöver otroligt mkt plats för att parkera eller köra iväg. :kocko Hoppas det löser sig med skadan. :tummenupp

Klippt från www.tff.se.....

Parkeringsskada
Om ett okänt motorfordon skadat ditt fordon när du stått parkerad kan du få ersättning.

När betalas ersättning?
Denna möjlighet att få ersättning hänger inte ihop med den egna motorfordonsförsäkringen utan grundas på en särskild bestämmelse i trafikskadelagen. Det är alltså inte någon rätt till ersättning som du har på grund av din egen försäkring.

För att få ut ersättning måste du som skadelidande kunna visa att skadan har orsakats av ett okänt motorfordon och att skadan hände när ditt motorfordon stod parkerat.

Ersättning - självrisk
Från ersättning görs avdrag med en lagstadgad självrisk som är 5 % av basbeloppet för skadeåret. 2004 är självrisken 1965 kr.

Andra skador under parkering orsakade t ex genom kundvagnar, cyklar, stenkastning, sparkar eller repning med vassa föremål ersätts inte. Om du har vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti bör du undersöka om skadorna i så fall ersätts genom den egna försäkringen.

Vid inträffad skada
Din skadeanmälan ska göras till ditt motorfordonsförsäkringsbolag som handlägger och besiktigar skadan för Trafikförsäkringsföreningens räkning. Om fordonet har vagnskadegaranti, ska anmälan göras till garantigivaren. Du som är oförsäkrad eller ägare till ett utlandsregistrerat motorfordon ska anmäla skadan till Trafikförsäkringsföreningen.

Polisanmälan krävs.

Om du inte är nöjd med det beslut ditt försäkringsbolag fattat och önskar omprövning ska du vända dig till Trafikförsäkringsföreningen.

Förlust av rätten till ersättning (Preskription)
Om skadan inte anmäls till oss eller ditt försäkringsbolag inom tre år – från det att du fick kännedom om din skada (i regel på skadedagen) - riskerar du att din rätt till ersättning helt eller delvis går förlorad (preskriberas).

Aflex skrev:
Parkerade 10 minuters parkering för att gå in och handla på ett bageri i stan (göteborg) Kommer tillbaka efter tre minuter och hojen ligger ner. Vad som hänt är att en dam i 50-års åldern skulle ge sig av från parkeringen och backade utan att se sig för. Bromshandtag förstört, repor på handtag, blinkers, backspegel mm, jäkligt surt. Hon tyckte att det var mitt fel som parkerat "för nära" bakom henne :kocko (jag stod en meter ifrån!!). Hon ringde polisen men dom kom givetvis inte. Kan man förvänta sig någon mer ersättning än att få skadorna lagade? Kass att vara av med hojen mitt i säsongen!
Har du polis rapport på det inträffade....??
Hon är skylldig till trafikskada.
Om du inte har fixat en anmälan, gör det omgående.

oscar skrev:
Får man inte reparation på försäkringen om någon har pajat ex.vis lacken på hojen/bilen?

Det avgör respektive försäkringsbolag hur de vill hantera en sådan situation.
Trafikförsäkringsföreningen ersätter ej sådana skador via trafikförsäkringen.

Om du har vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti bör du undersöka om skadorna i så fall ersätts genom den egna försäkringen.

Snackade med Aflex igår, försäkringsbolagen var klara med varandra och tanten bedömdes skyldig till hela kalaset, det går mao på hennes försäkring.

Tur att det finns vittnen!

/F

Gott ju. Annars har han ju hennes regnummer och därmed hennes adress. Det finns mörka regniga nätter och molotovcocktails....

Aflex skrev:
Importerade en Cagiva Raptor förra året. efter 100 mil hände samma sak.
Närmade mej hojen & tyckte den stod konstigt.
En kärring hade backat på den, så att den tippade över stödet!!!
Sen bara sticker hon!!! :kocko
Som tur är så har en snäll :tuttar sett det & skrivit upp regnr på bilen.

Tanten försvarade sej med att den måste ha blåst omkull. :kocko
Tog ca 4månader att få den fixad.
Edit:
Nu tog det antagligen så lång tid för att det är väldigt svårt att få tag på delar till Raptorn.

Last edited:
Ska inte va några problem att få stålar/hojen fixad! Min förra råkde ut för samma sak, 10 dagar senare stod jag med nyckeln till ett nytt monster :banana
Kan tilläggas att "min" dam gjorde ett rejält arbete med backningen... blev skador för nästen hela värdet av en sprillans ny hoj, stackars mig :hihi

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!