Hojen nerkletad!

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
När jag kom ut idag för att smeka lite på hojen upptäckte jag att den var helt kletig! Den står parkerad under ett äppelträd ,som i sin tur står under ett kastanjeträd (tror jag det är?). Hela alltet är täckt av en klibbig sörja som är väldig kletig. Verkar som om detta kommer från trädet! Nån som vart med om detta och vet hur man får bort det?

Vi såg en bil som råkat ut för samma sak på Gotland. Det såg ut som om någon hällt sirap över hela motorhuven.

Enligt en av polarna är det rejält jobbigt att få bort smörjan...

electronaut skrev:
När jag kom ut idag för att smeka lite på hojen upptäckte jag att den var helt kletig! Den står parkerad under ett äppelträd ,som i sin tur står under ett kastanjeträd (tror jag det är?). Hela alltet är täckt av en klibbig sörja som är väldig kletig. Verkar som om detta kommer från trädet! Nån som vart med om detta och vet hur man får bort det?
Linden är riktigt stygg...

Har hänt samma sak för mej. Fast me en bil som tur va..
Tillråga på allt så gilla myrorna skiten så hela huven va täckt me myror!!
:skrämd

avfetta och tvätta, inte borta?
Avfetta och tvätta igen...vaxa, sedan borde saken vara avklarad.
Har hänt mig ett antal gånger med bilen, men som med all skit på lacken ta det så fort som möjligt så det inte får chans att "bränna" fast ...
Lycka till ( skulle det hända upprepningar ta med en motorsåg och eliminera problemet innan parkering)
// Tobbe

Vi har ett kladdträd på gården, så jag har också provat.
Mitt träd (ingen aning om sorten, men det har löv...) ger socker skit som går utmärkt att ta bort med bara vatten! OM man inte låter solen lysa på det för länge...

Men jag tvättar hojen två gånger i veckan, så mig gör det inget :fakta

TVätta med avfettning, sen stryker du av hojjen med castrol bike polish, det är ett suveränt och lättarbetat medel, sprayas bara på och torkas av, och blir ruggigt rent, har andvänt det hela säsongen på min retta och det har alltid varit lika kul att putsa tack vare det, rekomenderas varmt.

står även att det skyddar lacken mot solblekning och sånt tjafs, och kostar 100 spänn för en halvliter.

wax on wax off... :tummenupp

Testa "Insects remover" Funkar som avfettning, men betydligt effektivare! Kanon efter långa turer då hojen fungerar som en flugsmälla.

Lindar är lätta att känna igen på blomställningen, som är klaslik och sitter i anknytning till ett avvikande långsmalt ljusgrönt blad... Lite krångligt att förklara i vardagliga ord, men det kan va bra att lära sig hur den ser ut så man vet vart man inte ska parkera. Planteras ofta i städer eftersom de tål luftföroreningar bra och växer snabbt.

Lind:
tilicor1.jpg

En kompis fick nåt kladd på sin nya V70 från ett träd. Dom fick lacka om huven på den pga att det blev små fläckar. Iofs så stod den ett bra tag i solen.

goodfella skrev:
En kompis fick nåt kladd på sin nya V70 från ett träd. Dom fick lacka om huven på den pga att det blev små fläckar. Iofs så stod den ett bra tag i solen.

mm...som sagt sol och skitig lack är ingen bra kombo i längre stunder :(
Fasen vad ledsen man skulle bli om man upptäckte att pärlan blivit befläckad permanent.
Fågelskit är en annan sak som kan sabba lack rätt bra om man låter det sitta.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back