hojen nöp

eatitraw

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Hoj
1992 Yamaha FZR 600
Hej alla kunniga mc-folk!

jag var ute och åkte på min hoj här om dagen när jag plötsligt började höra att det rasslade lite i motorn. Jag var 400 meter hemifrån så jag körde den hem. Pappa som stog på balkongen när jag kom hem kunde inte höra att det lät illa från motorn. Jag lät hojen stå för jag ville inte inse att det var något fel på den :P

Idag när jag skulle starta den fick jag lov att rullstarta den ner för vägen där vi bor pga. batteriet. Den startade ganska fort men lät mer illa än sist, jag vände och körde tillbaka mot huset, jag puttrade bara sakta på 1:an och den lät ganska så illa.... ca 20 meter från huset så nöp hojen :confused:

Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel?

Kamkedjan kanske :va

jo, rasslande brukar ju kunna vara kamkedjan. Och det ska vara ett ganska vanligt fel på fzr:en också.. men jag tycker förloppet var så snabbt, har inte hört något rasslande förut. Och nyper den direkt när kedjan går?

Några andra förslag om vad det kan vara?

Last edited:
jo, rasslande brukar ju kunna vara kamkedjan. Och det ska vara ett ganska vanligt fel på fzr:en också.. men jag tycker förloppet var så snabbt, har inte hört något rasslande förut. Och nyper den direkt när kedjan går?

Kanske vevlager.

Det är bäst om du öppnar motorn och ser vad felet är, visst det går att gissa, men så svårt är det inte att se felet med dom rätta verktygen.

Och om kamkedjan går så kan det gå fort, beror på hur kass den är.

Tappa ur oljan och se om det skimrar i den om du rör runt i den med en skruvmejsel eller dylikt.

Tappa ur oljan och se om det skimrar i den om du rör runt i den med en skruvmejsel eller dylikt.

vad tyder det på att det är för fel om det skimrar i oljan?

Jag är bara orolig för att det ska vara nå jävligt dyrt fel. Hur lätt är det att ventilerna kvaddar om kamkedjan går av?

Last edited:
Låter som om du kört utan olja, eller rättare sagt, det låter som då jag gjorde det. Inte kul, o dyrt blir det också

vad tyder det på att det är för fel om det skimrar i oljan?

Jag är bara orolig för att det ska vara nå jävligt dyrt fel. Hur lätt är det att ventilerna kvaddar om kamkedjan går av?

Har oljan silvriga streck i sig när man rör om i den är det definitivt Vev-lagren och möjligen nåt staklager.

Är det "guld" i oljan är vevlagren totalt nedkörda.

Har oljan silvriga streck i sig när man rör om i den är det definitivt Vev-lagren och möjligen nåt staklager.

Är det "guld" i oljan är vevlagren totalt nedkörda.

Okej, tack! Ja, jag ska titta oljan så snart jag får tillfälle, den lär ju inte göra så mycket nytta i motorn ändå :P

de kan va spänaren till kedjan som som hellt enkelt har låsnat då går de fort från första rasslet till haveri:pannkyss

de kan va spänaren till kedjan som som hellt enkelt har låsnat då går de fort från första rasslet till haveri:pannkyss

Jo de går gö forrt från at motorn fungerar felfritt tills de inte går rubba den, de fick jag vitring om för några veckor sen på min 1000cc motor :(
ska se om jag hittar filmen när jag rasar 1 vevstackslager :(

Det låter som ett ganska vettigt svar... Tack för alla svar allihopa! Ser fram emot fler bra teorier, även om det i slutändan nog blir så att jag lämnar hojen till en snubbe fixar med hojar.

3215227 vad tyder det på att det är för fel om det skimrar i oljan?

Som sagt, silverskimmer vevlagerna och guldskimmer är storändslagerna, skimrade fint i guld på min cbr. :tummenupp

Skickat iväg min vev och stake för reparation, 6000 spänn går det på ungefär. :3freak

Går kamkedjan av så drar du med ett par ventiler, hellre det än en rasad vev enligt mig, det är inte lika jobbigt att fixa.

Som sagt, silverskimmer vevlagerna och guldskimmer är storändslagerna, skimrade fint i guld på min cbr. :tummenupp

Skickat iväg min vev och stake för reparation, 6000 spänn går det på ungefär. :3freak

Går kamkedjan av så drar du med ett par ventiler, hellre det än en rasad vev enligt mig, det är inte lika jobbigt att fixa.

runt 6000 vore ju trevligt med tanke på att hojen kostade 22 lakan... fan nu håller jag tummarna!

3215901 runt 6000 vore ju trevligt med tanke på att hojen kostade 22 lakan... fan nu håller jag tummarna!
Sen ska du ha nya lager också, räkna med 2000 för det, en ny toppackning runt 500, när du ändå håller på så kan du byta stiften också och det går nog på runt 500 det med.

Så det blir en del pengar, sen ska du ha andra packningar också, och loctite och packning på tub är alltid bra att ha.

Ny olja och filter är lätt 500 spänn till, många bäckar små... :hihi

Sen ska du ha nya lager också, räkna med 2000 för det, en ny toppackning runt 500, när du ändå håller på så kan du byta stiften också och det går nog på runt 500 det med.

Så det blir en del pengar, sen ska du ha andra packningar också, och loctite och packning på tub är alltid bra att ha.

Ny olja och filter är lätt 500 spänn till, många bäckar små... :hihi

fan nästan lika billigt å köpa en ny motor från en mc-skrot :P

3216001 fan nästan lika billigt å köpa en ny motor från en mc-skrot :P
En ny motor hade nog varit det billigaste ja, kan du nog få för 5000 utan all el, men elen har du redan så det är bara att flytta över.

Fast du vet inget om skicket på motorn du köper, och fixar du den du har så går den antagligen lika långt till som den redan har gjort, jag hade renoverat motorn faktiskt.

Fungerar växlarna "normalt", alltså går växlarna i om du testar ? FZR 600 har en tendens att rasa lagret på ingående axeln i lådan. Detta är annars lätt att kolla. Plocka av kopplingskåpan (du behöver inte tappa ur oljan om du har hojen på stödet), och känn på kopplingskorgen. Är den lös och går att "vicka" upp och ner har du ditt problem där.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back