Hojen luktar bensin...

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Hoj
CBR600F2 -92
Först och främst vill jag välkomna mig själv till forumet. Som alldeles nybliven korttagare och med en Honda CBR600F -92 införskaffad direkt efter är mina kunskaper mycket eftersatta både vad gäller körning och mekanik så jag vill redan nu förvarna om att jag kan uppfattas som trög och be om ursäkt för de felaktiga termer jag kommer att använda.

Sådär, då har jag några frågor att ställa också.

1) Lampan på min hastighetsmätare är satt ur spel. Ivrig som jag är funderar jag på att byta ut den mot en snygg digital, eller analog, mätare. Är det möjligt eller bör jag satsa på att fixa min redan installerade mätare?
2) Hojen luktar rätt mycket bensin när jag startar den och fortsätter att göra så även under körning. Gör jag fel när jag chokestartar den och flödar den för mycket eller kan det bero på något annat?
3) Jag har sökt med ljus och lykta efter grundkurser på en dag eller två som skulle kunna ge mig färdighet nog att göra miniservice på hojen själv (oljebyte/luftfilter med mera), men hittar ingenting. Vet någon vänlig själ om det finns kurser i Stockholmstrakten? En Haynes-bok är beställd och den kanske besvarar vissa frågor, men eftersom jag lär mig bättre om någon pekar och förklarar tänkte jag ändå kolla på kurser.

Okej, det var nog allt. Tack på förhand!

Byta olja/oljefilter/luftfilter lär du dig på 5-10 min, bromsbelägg är väl aningen jobbigare, möjligtvis 15 min, ring nån kompis som är någorlunda hemma på någon form av motorer så borde det inte vara några problem...

Sök dig till en MC klubb men blandade hojar. Bättre insteg i MC världen finns inte.

Tack för tipsen. Ska leta efter en trevlig klubb och hoppas att Haynesboken ska göra underverk när den behagar landa i brevlådan!

Tack för tipsen. Ska leta efter en trevlig klubb och hoppas att Haynesboken ska göra underverk när den behagar landa i brevlådan!

Alltså, inte för att idiotförklara dig på något sätt nu, men kan du inte byta luftfilter så blir jag lite tveksam till vad haynesboken kan tänkas göra för dig...

Ut i garaget, kika runt lite på hojen, ta med instruktionsboken i värsta fall (men erkänn aldrig att du tittat i den), läs på vad det står på alla små behållare, följ slangar hit och dit och leta rätt på nipplar, påfyllningar osv. Olja rinner tex som allt annat uppifrån och ner, var borde då avtappning ske och var fyller jag på etc. Ta med dig smartphonen ut o googla omkring lite, in på feltema.se "jaha så här såg ett oljefilter ut, vart sitter det något liknande på min hoj?", ofta lär man sig mer på att själv jaga runt efter prylarna än att någon ska stå o peka ut allt åt en. Bor du i närheten av Sollentuna kan jag i värsta fall ställa mig och peka lite någon gång under veckan, men jag tror nog du fixar det själv! :)

Haha, du behöver inte idiotförklara mig, det gör jag gärna själv :tungan. Det är väl som du säger, man lär sig mer på att jaga runt själv eftersom jag då tvingas att tänka mekaniskt, något som alltid skrämt skiten ur mig. Jag gör ett tappert försök och får väl ödmjukast be om hjälp om jag inte kommer vidare. Fast efter att nu ha bläddrat i en nedladdad instruktionsbok tror jag nog att jag ska fixa luftfiltret om jag koncentrerar mig. Tack för tålamodet, En rosa bil

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka