Hojen känns "vobblig" i kurvor

Varför inte bara börja med att kolla lufttryck först? Lite enklare än femtioelva spekulationer på ett forum där egentligen ingen annan än du har information...

Kolla det och återkom sedan, på vilken hoj som helst KAN det vara allt från lufttryck till dåligt styrlager via dålig förare. Inget av det troligt på din relativt nya hoj dock.
 
Har du kollat så att stötdämparna är hyffsat rätt inställda? Så det inte är någon som tokmissat den biten?

Hade en hoj där en framdämpare var dragen i botten på retur- eller komp. Kommer inte ihåg vilken. Den andra efter bokens inställning. Då fick jag liknande känsla. Justerade allt efter bok och utgick därifrån och anpassade efter min vikt och körstil då. Gjorde hojen till en ny :)

Dal-Mausen
 
Last edited:
Mitt tips är att kolla så hojen "spårar", kan mycket väl leda till wobbling om dom inte spårar.
PS kolla bara ditt inlägg och svara, nån kke skrivit redan :yoparty
 
Jag upplevde förut att hojen ville tippa in i och vobbla genom svängar. Trodde det berodde på mitt något kantiga bakdäck. Visade sig senare att trycket i det var obetydligt högre än atmosfären utanför...:näsblod
Kändes dock ingen skillnad rakt fram. Måste bero på hojdäckens hårda stomme/hojens vikt.

(Liite Trådkapning:glömdet)
När jag traskat till däckverkstan och killen lagt på det färska gummit märkte jag att han pumpade i tre kg. Jag körde tidigare 2,5 både fram och bak enligt suzukis rekommendationer. Killen sa att det var helfel, och att jag borde öka trycket fram till ca. 2,7-2,8kg. Bytte från dunlop sportmax till Bridgestone BT-014R i samma dimensioner. Har ökat trycket och enda skillnaden är väl att det blir lite stötigare.

Ska man gå efter hojtillverkarens eller däckkillens ord? Bör väl noteras att alla webshopar jag besökt säger 2,5kg fram/bak för min cykel utan passagerare.
 
Spontant skulle jag säga följ hojtillverkarens rekommendation. Då VET du att du kör med tryck som är testat, testat och testat lite till och som funkar på din hoj. Chansen att en snubbe som jobbar på en däckverkstad skulle veta bättre än Suzukis ingenjörer är hyffsat liten...

(ja, jag vet att det finns folk på verkstäderna som kan mycket, jag har träffat några av dom. Men dom är en minoritet...)
 
Spontant skulle jag säga följ hojtillverkarens rekommendation. Då VET du att du kör med tryck som är testat, testat och testat lite till och som funkar på din hoj. Chansen att en snubbe som jobbar på en däckverkstad skulle veta bättre än Suzukis ingenjörer är hyffsat liten...

(ja, jag vet att det finns folk på verkstäderna som kan mycket, jag har träffat några av dom. Men dom är en minoritet...)

Å andra sidan sitter det ju ibland däck på suzuki original som är
helt hopplösa att åka på, vilken ingenjör har fixat dom då?
Olika däckfabrikat och typ är det ju olika tryckrekommendationer
på ihop med olika hojar?

TS: Vobblar i kurvor, däckstrycket fram är det säkert, jag hade
samma fenomen att den ålade/vobblade sig genom kruvor,
hade 0.7 i framdäcket då...
 
Är det in i kurvor? Ut ur kurvor? Genom hela kurvan?
Eftersom man gör olika saker med hojen (oftast) beroende på var i kurvan man är så är det intressant att veta. Har själv kört med fel tryck både upp och ner men då blir problemen andra än vobbel. För mycket luft leder ofta till dåligt grepp in i kurvan och överhettning av ytskiktet medans lågt tryck leder till mer tungstyrd och ger upphov till annan typ av slitage på däcket men vobbel har jag aldrig känt personligen.
In i kurvan har man ofta tryck på fronten och ut ur kurvan har man oftast inte mycket tryck alls på fronten. Att det skulle vobbla i bägge lägen skulle tyda på annat än fel lufttryck.
Dessutom skriver du att du testat på helt slät asfalt vilket oxå motsäger lufttrycket, hojen borde inte bete sig så oavsett lufttryck i en kurva utan som sagt man får andra problem av fel lufttryck.

Jag kan inte ge ett bra svar på vad det är men personligen hade jag kontrollerat balanseringen på framfälgen samtidigt som jag kollat så inte fjädringen är (t,ex) för hårt ställd. Jag vet inte vad du menar med fel lufttryck, själv tänker jag mig att det felar 0,2-0,5 kg när jag säger fel tryck, och det borde inte ge uphov till vobbel enligt den ringa erfarenhet jag själv har av hojåkning.
 
Är det för lite luft i hjulen så blir hojen å andra sidan trögstyrd och motarbetar i svängarna.
 
På en 696 så finns det inte så jäkla mycket som går att justera och den har inte enkelsving.
Eftersom originaldäcken ändras beroende på vilka som ger bäst deal för året så är det lite intressant
att höra vad som sitter monterat (numera). För mjuk förspänning bak / lågt lufttryck ger lite gunghäst
känsla men jag tycker inte det passar in på din beskrivning riktigt.

Dom är lättstyrda men när du väl har lagt den rätt så ska den vara stabil så länge du inte själv sitter
och flyttar på kroppen och stör hojen i sitt arbete.

Fundering: det är inte som så att du har ett stort glapp i gasen så att det helt enkelt blir svårt för dig
att möta upp och få en mjuk gaskontroll? Kan tänka mig att om du går lite på avslag in i kurvan och
sedan skjuter på lite för häftigt med gasen så kommer hojen upplevas vobblig.
 
Lär ju inte vara snedmonterat bakhjul iaf. :enkelsving

Jag uppskattar duccar och vet vilka modeller som har enkelsving,
Hoppas kawan din går bra ;)

Fast just Monster 696 har så vitt jag vet ingen enkelsving. Om den inte är ombyggd såklart, och då öppnas ju en hel värld av nya möjligheter.

Har för mig att det satt Bridgestone BT016 på mitt Monster originalmonterat, om nu det kan ha med saken att göra. (Dåligt?) Upplevde inte det som något problem i allla fall.

Gaffeln saknar helt inställningsmöjligheter, så det är ju lite meckigt att justera den, även om det givetvis går att lösa.
 
Fast just Monster 696 har så vitt jag vet ingen enkelsving. Om den inte är ombyggd såklart, och då öppnas ju en hel värld av nya möjligheter.

Har för mig att det satt Bridgestone BT016 på mitt Monster originalmonterat, om nu det kan ha med saken att göra. (Dåligt?) Upplevde inte det som något problem i allla fall.

Gaffeln saknar helt inställningsmöjligheter, så det är ju lite meckigt att justera den, även om det givetvis går att lösa.

Nej det har du rätt i, det är ju monster 1100 som har enkelsving.
Medan tex monster 600 och 900 i likhet med tex 999:an har krångelsving

Fasen vilken chans att smälla SGM på fingrarna jag missade där :gråta
 
Last edited:
Å andra sidan sitter det ju ibland däck på suzuki original som är
helt hopplösa att åka på, vilken ingenjör har fixat dom då?
Olika däckfabrikat och typ är det ju olika tryckrekommendationer
på ihop med olika hojar?

TS: Vobblar i kurvor, däckstrycket fram är det säkert, jag hade
samma fenomen att den ålade/vobblade sig genom kruvor,
hade 0.7 i framdäcket då...

Gå på däcktillverkarens rekommendationer eller ring Tom på hojdäck.se.

Du körde omkring med 0.7 bar fram? Om det stämmer är det imponerande att du ens kunde ta dig runt en kurva.
 
Nej det har du rätt i, det är ju monster 1100 som har enkelsving.
Medan tex monster 600 och 900 i likhet med tex 999:an har krångelsving

Fasen vilken chans att smälla SGM på fingrarna jag missade där :gråta

Hahaha, sicken tavla, trodde monstren var same-same allihopa, har inte sneglat närmare på lillmonstret. :hihi :D Tråkigt Jyrgen, tråkigt.
 
Hade fenomenet på förra hojen att framdäcket tappade tryck över vintern (men aldrig under säsong :va).

Nåt vobbel av det har jag då aldrig upplevt, däremot understyrde det helt galet när man kom över en viss gräns i nedlägg/sidotryck.

:va
 
Har för mig att det satt Bridgestone BT016 på mitt Monster originalmonterat, om nu det kan ha med saken att göra. (Dåligt?) Upplevde inte det som något problem i allla fall.

Det bästa jag gjorde den här sommaren var att byta ut BT016 (satt på original från fabrik)

Vaskade dom efter 150 mil, noll känsla och massa småsläpp i kurvorna (dock mest bakhjulet)
 
Å andra sidan sitter det ju ibland däck på suzuki original som är
helt hopplösa att åka på, vilken ingenjör har fixat dom då?
Olika däckfabrikat och typ är det ju olika tryckrekommendationer
på ihop med olika hojar?

Det var ju klantigt. Självklart skall man följa däcktillverkarens rekommendation. Men jag står ändå fast vid att hojtillverkaren vet bättre än gemene däckkrängarsnubbe. Speciellt om han/hon rekommenderar 3 bars tryck i ett hojdäck. :rolleyes:
 
Det var ju klantigt. Självklart skall man följa däcktillverkarens rekommendation. Men jag står ändå fast vid att hojtillverkaren vet bättre än gemene däckkrängarsnubbe. Speciellt om han/hon rekommenderar 3 bars tryck i ett hojdäck. :rolleyes:

Är det inte ganska vanligt med 2,5-3 bars tryck som rekommenderat från däckstillverkaren? Tycker mig ha sett det flera ggr när jag kollat däck :va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top