Hojen i vardagsrummet över vintern.

Lånar tråden för att fråga:

Är det lagligt att ha en motorcykel i lägenheten?

Hur får man upp en hoj till 6e våningen utan hiss?
Du lär få kolla med hyresvärden. Så länge du sen inte burnar på parketten i vardagsrummet så tror jag ingen kan säga det är olagligt.

Last edited:

Tittar du i garage tråden bland bilder och filmer finns det länkar och hänvisningar till sidor där man försöker påvisa att det är fullt lagligt. Jag vet inte hur det ligger till med det eller om det ens finns något fall som gått till hyresnämnden. Skulle inte ta upp en motorcykel utan hyresvärden godtycke. Det kan innebära tråkigheter. Inte roligt att ha hot om vräkning efter sig även om det i praktiken sedan är svårt att verkställa. Hyresvärden kan göra livet surt på annat sätt genom att endast göra det absolut nödvändigaste i lägenheten och lämna eventuella önskemål nekade. Även om besittningsskyddet är starkt i Sverige skulle jag avråda från att ta upp motorcykeln i lägenheten. Tänk till en eller två gånger innan om det är värt eventuella konsekvenser.

Varför skulle det inte vara lagligt att ha mcn i lägenheten?

Jadu man bär, sliter och släpar tills den är uppe.
Som tur är så är det MYCKET enklare när den ska ned.

Du menar inte 6 halvtrappor?
För det är lag på att det måste finnas hiss om huset har fler än 3 våningar...

Ska bli spännande att se vad mor och far säger när jag släpat in hojen i tv rummet :D

Du lär få kolla med hyresvärden. Så länge du sen inte burnar på parketten i vardagsrummet så tror jag ingen kan säga det är olagligt.

Ska höra med bostadsrättsföreningen.

Tittar du i garage tråden bland bilder och filmer finns det länkar och hänvisningar till sidor där man försöker påvisa att det är fullt lagligt. Jag vet inte hur det ligger till med det eller om det ens finns något fall som gått till hyresnämnden. Skulle inte ta upp en motorcykel utan hyresvärden godtycke. Det kan innebära tråkigheter. Inte roligt att ha hot om vräkning efter sig även om det i praktiken sedan är svårt att verkställa. Hyresvärden kan göra livet surt på annat sätt genom att endast göra det absolut nödvändigaste i lägenheten och lämna eventuella önskemål nekade. Även om besittningsskyddet är starkt i Sverige skulle jag avråda från att ta upp motorcykeln i lägenheten. Tänk till en eller två gånger innan om det är värt eventuella konsekvenser.

Jag bor i bostadsrätt, vet inte om det förändrar något. Känns inte som försäkringsbolag skulle gilla att man har ett motorfordon hemma. känns inte som nån alls skulle gilla det. Dock gillar jag själv tanken... :)

Varför skulle det inte vara lagligt att ha mcn i lägenheten?

Jadu man bär, sliter och släpar tills den är uppe.
Som tur är så är det MYCKET enklare när den ska ned.

Du menar inte 6 halvtrappor?
För det är lag på att det måste finnas hiss om huset har fler än 3 våningar...

På grund av brandrisken tänker jag mest.

Man lär skruva av hjulen och grejor innan man börjar kånka va? Jag menar 6 trappor; bor i en vindsvåning i ett gammalt sekelskifteshus så de har bara klämt in en skraltig minihiss som inte tar mer än två modeller alt en tjockis. Och den går bara till vån 5. Men kanske går att ta hojen i flera vändor.

Jag hade min hoj i vardagsrummet i vintras för att lätt kunna mecka med när andan faller på eftersom garaget dels är kallt och dessutom ligger på andra sidan stan.

Vi tog iaf en spånskiva och satte massa "rullkulor" under så när man ställt upp hojen på den var det enkelt att snurra runt hela skivan och cykeln så slapp man släpa runt och krångla :)

Det fungerade kanon!

Skivan:

Fiffig lösning men skadar inte kulorna parketten ännu mer?

Lättare att be om ursäkt än att fråga lov. Har lärt mig det från sänghalmen :D

För att det öht ska fungera bör du tömma tanken helt på bensin.

Bensinkranen ska göras vid. Med andra ord ska tanken tömmas och rengöras helt.

Hade min på matta, helt klart snyggast...större delen av tiden står den ju faktiskt bara där. Ska du sen göra något som innebär risk för spill så släng in något tåligare under hojen.

Avställningsförsäkringen gäller icke inne i lägenheten/villan - att tänka på.

Kläckte nyheten för mor att hojen ska stå inne i huset i vinter, hon kom med ett dumt förslag att den skulle stå i våran kalla mörka källare då frågade jag henne hur hon hade känt det om hon fick bo i källaren i vinter. Då sa hon ne det är klart de är ju inte kul! Du kan ha den på rummet :) Mycket snäll mor man har.

Hojen i vardagsrummet (som prydnad) är WT så det stänker om det.

:zpy

Måhända att du tycker det. Själv gillar jag sånna grejor. Har bland annat en sönderplockad wankelmotor där jag tagit en rotor samt ett rotorhus och blästrat. Bakom står det en ställning med värmeljus så att skenet går genom rotorn, huset och vattenkanalerna. Allt som oftast reagerar folk på att det är en riktigt cool "ljusstake" tills de väl inser att det är mer än så.

Då får man ofta dra fram lite böcker och påbörja en wankel-undervisning :tummenupp

Kläckte nyheten för mor att hojen ska stå inne i huset i vinter, hon kom med ett dumt förslag att den skulle stå i våran kalla mörka källare då frågade jag henne hur hon hade känt det om hon fick bo i källaren i vinter. Då sa hon ne det är klart de är ju inte kul! Du kan ha den på rummet :) Mycket snäll mor man har.

Bor du hos mor så får du ju allt reta dig efter hennes regler. Men klart att du kan göra dig till lite och vara extra snäll mot mor för att få din vilja genom...

Last edited:
Har min i vardagsrummet med en yamahamatta under och den tål både bensin och olja står det på den......

Köp lite durkaluminium och ställ pjäsen på. Då ser vardagsrummet ut som en mässhall och du kommer få mycket beröm från vänner och bekanta.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph