Hojen i lägenheten??

Jag förvarade hojen två veckor i vardagsrummet i sommar när jag var utomlands. Jag fick ett par rejäla bruna märken i parkettgolvet från däcken, det var som gummi/färg hade sugits in i träet.
Det var bara att polera bort lacken på golvet för att få bort skiten, tur man bor i hyrserätt.
(däck var bridgestone)

Muggen skrev:
Då tar du och lägger något mellan den långa plankan & väggen längst ner i trappan.. som hindrar plankan att glida framåt när du bromsar i trappan :)

de hade jag inte kommit på själv e en sak som e säker iaf :tummenupp

men jag tycker de verkar bra trångt å svänga runt ändå :va
ser ni 10 öringen som ligger i ett hörn som jag använder som storleksjämförare :hihi

Bifogat

• trapp.jpg
    trapp.jpg
    25.9 KB · Visningar: 526
heimdal skrev:
de hade jag inte kommit på själv e en sak som e säker iaf :tummenupp

men jag tycker de verkar bra trångt å svänga runt ändå :va
ser ni 10 öringen som ligger i ett hörn som jag använder som storleksjämförare :hihi

Jo fan, bara du vill så ;)
Av nån anledning får jag en känsla av att det skulle gå bättre om du går upp med bakhjulet först & har det i luften när du väl skall svänga sas...

Muggen skrev:
Jo fan, bara du vill så ;)
Av nån anledning får jag en känsla av att det skulle gå bättre om du går upp med bakhjulet först & har det i luften när du väl skall svänga sas...

jo, för om man tar framhjulet först så kommer ju röven å svänga innan de lämnat plankan å då blire nog inge bra alls .. men de e lååångt kvar till vintern än :hihi
borde väl funka med en gubbe på varje sida om hojen, å en som står å putter på i fram genom att trycka på nått, typ, gaffelbenen eller nått

Kricke skrev:
Crossen kommer lukta rätt mycket..
Jag har provat,i sovrummet :tummenupp
Funkade inte trots en rätt så noga tvätt.Allt luktar på en tvåtaktscross :död
Men det är alltid värt ett försök :tummenupp

Klart det är värt ett försök! Dessutom bor jag bara en halvvåning upp, så få upp och ner för trappan e inget problem om man är två.
Min polare hade sin cross i lägenheten, tyckte inte det luktade nåt faktiskt.

Parkettgolvet kanske man ska tänka på, får väl lägga en matta under eller nåt.

En bekant totalrenoverade en Cheva Impala '59 i sin etta med kokvrå i Krokslätt på 80-talet, andra våningen utan hiss. Förvisso bit för bit, men såvitt jag minns allt utom motor och växellåda. I jämförelse känns en hoj rätt lätthanterlig. :D

När jag bodde i lägenhet så var det självklart att dyrgripen skulle in i datarummet:

Min första R1a:
394911_18_full.jpg

Min andra R1a:
394911_24_full.jpg

Just nu kanske det inte blir aktuellt att ställa "in" den då jag/vi har köpt kåk med 55kvm dubbelgarage :yoparty

Efter ett inbrott i granngaraget så åkte min fd. Retta in i lägenheten över vintern.

Riktigt roligt att torrbryta när längtan blev för stor :tungan

Bifogat

• DSCF0015.JPG
    DSCF0015.JPG
    57.9 KB · Visningar: 422
  • 1DSCF0008.JPG
    1DSCF0008.JPG
    47.2 KB · Visningar: 331
But why???

Jag får väl skylla på att jag är jävligt blond men varför ska ni ha upp dom i lägenheterna???? Är det för att det är för dyrt med garage över vinter eller litar ni inte på att ha dom i garaget?? Köpte min i april så detta blir min första vinter. Är det mycket tjuvar på vintern??

Vad säger kompisar/ragg/pök när dom får se era hojar i vardagsrummet??

Fattar inte VAaaa i hel.. ska man ha hojarna inomhus ( i lägenheten då då) för??? jag har mina i garaget funkar skit bra..kolla själv.

Bifogat

• rodg1.jpg
    rodg1.jpg
    45.4 KB · Visningar: 514
Någon som vet ifall hemförsäkringen täcker hojen i vardagsrummet? Eller måste man köra med garageförsäkring?

Jag har oxå funderat på denna lösning, har inga trappor att oroa mig för bara dörr till dörr så det borde gå smidigt:tummenupp

Men va händer om man t.ex. får tjall på nått i lägenheten ( läs hyres ) och nån snubbe kommer och ska fixa det och får syn på en möjligtvis två sh i min lägenhet och tjallar för hyresvärden :död när det är 20- ute och en meter snö.

Är det förbjudet? Tänker på explosions risk osv inge kul att ta ut hojen och slänga upp den på kärra direkt :huvet

Doable skrev:
Någon som vet ifall hemförsäkringen täcker hojen i vardagsrummet? Eller måste man köra med garageförsäkring?

Nej, den täcker inte, garageförsäkring ska du ha..

Anderzzon skrev:
Jag har oxå funderat på denna lösning, har inga trappor att oroa mig för bara dörr till dörr så det borde gå smidigt:tummenupp

Men va händer om man t.ex. får tjall på nått i lägenheten ( läs hyres ) och nån snubbe kommer och ska fixa det och får syn på en möjligtvis två sh i min lägenhet och tjallar för hyresvärden :död när det är 20- ute och en meter snö.

Är det förbjudet? Tänker på explosions risk osv inge kul att ta ut hojen och slänga upp den på kärra direkt :huvet

Töm tanken helt och visa hyresvärden att det inte finns bensin någonstans i lägenheten, då är det väl inte förbjudet.

Men ska man tömma tanken så får man väl göra rent väldigt noga osv, tanken rostar ju ganska lätt.

Mandus skrev:
Jag får väl skylla på att jag är jävligt blond men varför ska ni ha upp dom i lägenheterna???? Är det för att det är för dyrt med garage över vinter eller litar ni inte på att ha dom i garaget?? Köpte min i april så detta blir min första vinter. Är det mycket tjuvar på vintern??

Vad säger kompisar/ragg/pök när dom får se era hojar i vardagsrummet??

Varför inte ha hojen i lägenheten om man har plats?
Jag vill ha den där för att jag gillar att titta på mina hojar, de e snygga och då kan jag pilla på dem när jag vill, istället för att ha dem i garage nånstans.

Hemförsäkringen gäller inte motordrivna fordon, man måste ha garageförsäkring.

Angående vad hyresvärden kan säga så har jag mailat Hyresgästföreningen om detta, jag citerar hennes svar sedan.

Doable skrev:

Så länge hojen sitter ihop så täcks den inte av hemförsäkringen men om du skulle skruva ner den i delar så täcker hemförsäkringen det hela. Så skruva bort en backspegel så är inte hojen komplett :tungan

Jag tog in min knarr när jag skulle göra en del jobb på den. In- och uttransporterna var inga stora problem eftersom det var i markplanet och jag hade en lämplig ramp. Dock bör man tänka på att dörrhål ofta är lite trånga. För mig fungerade det dock att köra in den när jag hade vikt in speglarna.

När det gäller lukten så kan jag säga att den blev ganska påträngande och eftersom huset har central frånluftsventilation så hjälpte det inget vidare att stänga dörren. Möjligen skulle det ha luktat mindre om hojen hade varit kliniskt rengjord innan jag tog in den. Lukten dröjde sig kvar långt efter att jag hade tömt flottörerna och flyttat tank och avgassystem till annan lokal. Den blandade lukten av bensin, förbränningsrester och olja förklingade dock med tiden och till slut blev det riktigt trivsamt.

Jag använde en uttjänt dörr som underlag, för att inte få golvet förstört av däckens gummi eller oljespill. (Jag har nämligen tidigare erfarenhet av att däcksgummi har den obehagliga egenskapen att färga plastmattor på ett inträngande vis.)

Så här såg det ut: http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=22988

Anderzzon skrev:

Säg att du inte har någon bensin i tanken.. Vad har du kvar? En del metall.. plast.. gummi & olja.

Jag har metallverktyg i verktygslådan, gummi.. ja gummi har väl vi alla :hihi Olja, ingen reagerar på en dunke olja i lägenheten..

Iaf, jag har kollat upp det(på det tråkiga sättet) och det är inget som säger att du inte får ha alla dessa material i en lägenhet. :tummenupp

Svar från Hyresgästföreningen.

"Hej. Du har rätt att ha din motorcykel i din lägenhet. Töm den bara på det som eventuellt kan vara brandfarligt. Detta är inget som din hyresvärd har med att göra. Vad du förvara (inom lagens arm) är upp till dig själv. Mvh Birgitta"

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman