Hojen i garage

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Tja!

Har min hoj i ett garage på landet, vettefan hur kallt det är.
Den har stått där hela vinter, det är inte ens isolerat (vad jag vet) i garaget, så det har nog vart rätt kallt.

Bör jag åka dit och starta den lite, eller är den helt körd? :P
 
Hur klarar sig en bil när den står ute i snön och det är svinkallt? Fungerar på samma sätt för en hoj, förutsatt att du har batteriet laddat. Den kommer att starta när det blir säsong igen.

Men för att svara på din fråga: nej, du ska inte åka dit och starta den. Det finns ingen anledning att göra det. Börjar du varmköra så bildas det kondens och kondens betyder vatten i motorn.
 
Last edited:
Finns ju en liknande tråd på gång just nu.....Inte fler såna här" starta hojen på vinterntrådar" snälla!
 
Rent generellt.
Ska du prompt starta den så måste du varmköra den ordentligt.
Anledningen är att det bildas vatten vid förbränningen och det hamnar i oljan. Vatten i oljan är inte bra. Så då måste man varmköra ordentligt så att man får allt vatten att förångas.

Men å andra sidan. Du tjänar absolut inget på att åka ut och varmköra hojen.
En extra temperaturcykel från iskall motor till varmkörd och sedan tillbaka till iskall motor är inget som du tjänar på. Det man ska göra är att man ser till att man har fräsch olja i och att man har full tank för att minimera mängden kondens som kan bildas i tanken. Sen är det bara att låta den stå.

Det enda som kan vara bra att göra är att köra en underhållsladdare på batteriet lite då och då under vintern för att vara säker på att batteriet hela tiden är fulladdat. Ett urladdat batteri kan frysa vid vintertemperaturer.

När det sedan blir vår och dags att köra så är det bara att starta, köra och se glad ut.
Så har det i alla fall varit för mig.
 
Nä, var ju inte direkt en "zomg hur fonken startar jag hojen i söömmar"...

snarare...är min motorcykel fuckad eller ej? :P
 
Kan vara en bra idé att åka ut och kontrollera att taket på garaget inte rasat in av snömassorna eller att det varit inbrott eller dylikt. Men det kanske någon annan sköter åt dig som bor i närheten. Annars tror jag din motorcykel står bra där den är så länge du har gjort väl avvägda åtgärder innan avställningen. Se tidigare inlägg i tråden.
 
Batteriet, Batteriet , Batteriet, i nästan alla 1000 trådar om vinter startning handlar det i huvudsak om Batteriet. Kolla vad du har för glykolblandning, det kan kosta.
 
Last edited:
Har du dåligt med glykol så kanske kylsystemet fryst sönder?

sedan så antar jag att du tagit bort batteriet från hojjen och förvarar det lagom varmt? (10-15 grader)
 
Batteri't är hemma, just nu står det på laddning :)

EDIT: Nejfan, batteri't slängde jag i sopporna, trodde det skulle funka så bra då....
 
Hähä, Säääääker på att det var det han menade herr. öl? :D

Nämen det borde ju vara säkert, jag (över)fyllde tanken och tog ut batteriet.
Det var det med minus grader jag var lite orolig för.
 
Mitt batteri har varit helt sär hela sommaren, räckte med att jag inte körde på några dagar så var det urladdat, blir nytt till den här säsongen
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top