_Johansson_
Storfräsare
Jag bytte turbo på hojen i vinter för att bli av med surgeproblem och satte på en Dyna 2000 tändning och nu har hojen börjat bete sig mycket skumt. Lite tips på vad det kan vara skulle uppskattas enormt.
När jag startar den efter att den stått ett tag så går den fint tills laddet kommer upp mot 0.5 bar, då kan den hacka till någon sekund för att sen sticka iväg som vanligt. Efter några minuters körning börjar den dö vid fullgasväxlingar och motorbroms och rätt vad det är så börjar den misstända och stannar efter några rejäla avgasknallar. Om jag försöker starta hojen igen så bara hostar den och håller sig precis igång om jag inte rör gasen, får den stå ett tag (15-30 minuter) så startar den som om inget har hänt och går bra några minuter igen.
Jag anser mig ha felsökt det mesta:
x Förgasarna är rengjorda med nytt soppafilter.
x Jag har testat köra med olika bränsletryck.
x Flottörhusen har soppa i sig (E85) och det hörs att det spolas soppa i returslangen till tanken. Direkt efter att hojen dött har jag skruvat upp dräneringsskruvarna på förgasarna och kollat att dom är fyllda med soppa så det borde inte vara pumpen som strejkar.
x Alla fyra tändstift får gnista och jag har testat att ändra elektrodavstånden, motorn gick mjukare med större avstånd men annars ingen förbättring.
x Jag provtryckte systemet upp till 1.5 bar med tryckluft och regulator idag och märkte att den läcker lite vid chokeaxlarna, choken är stumdragen med kabelstrippor för att inte laddtrycket ska pressa upp den.
Trycksättningen av förgasarna är densamma som ifjol och då gick den bra bortsett från att kompressorn surgade. Flottörhus och BTR får tryck från pitotröret, dump och laddmätare får tryck från insuget och wastegaten tar tryck från plenumet.
Skumt...
När jag startar den efter att den stått ett tag så går den fint tills laddet kommer upp mot 0.5 bar, då kan den hacka till någon sekund för att sen sticka iväg som vanligt. Efter några minuters körning börjar den dö vid fullgasväxlingar och motorbroms och rätt vad det är så börjar den misstända och stannar efter några rejäla avgasknallar. Om jag försöker starta hojen igen så bara hostar den och håller sig precis igång om jag inte rör gasen, får den stå ett tag (15-30 minuter) så startar den som om inget har hänt och går bra några minuter igen.
Jag anser mig ha felsökt det mesta:
x Förgasarna är rengjorda med nytt soppafilter.
x Jag har testat köra med olika bränsletryck.
x Flottörhusen har soppa i sig (E85) och det hörs att det spolas soppa i returslangen till tanken. Direkt efter att hojen dött har jag skruvat upp dräneringsskruvarna på förgasarna och kollat att dom är fyllda med soppa så det borde inte vara pumpen som strejkar.
x Alla fyra tändstift får gnista och jag har testat att ändra elektrodavstånden, motorn gick mjukare med större avstånd men annars ingen förbättring.
x Jag provtryckte systemet upp till 1.5 bar med tryckluft och regulator idag och märkte att den läcker lite vid chokeaxlarna, choken är stumdragen med kabelstrippor för att inte laddtrycket ska pressa upp den.
Trycksättningen av förgasarna är densamma som ifjol och då gick den bra bortsett från att kompressorn surgade. Flottörhus och BTR får tryck från pitotröret, dump och laddmätare får tryck från insuget och wastegaten tar tryck från plenumet.
Skumt...