Hojen har fått aptit på halvljuslampor

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Tjena!
Min BMW F 800R har börjat äta halvljus lampor. Jag upplever att de brukar dö när jag lever rövare med hojen, dvs ligger så nära varvstoppet man kan komma. Är jag ute och finkör så brukar det inte vara några problem för lampan att hålla. Men vid aktiv körning pajar halvljuslampan ofta, 20-50 mil håller den bara då. Några tips på vad det kan bero på? Jag har inte fulmeckat någon el utan hojen är orginal på den punkten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Valigt problem på större twinnar än din.
Kolla att spänningen och att den elastiska upphängningen av motor och lampa är i ordning.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Man kan även mäta laddspänningen med motorn på högvarv, ligger den något högt lever halvljuset ett hårdare liv än normalt.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Kan ingen säga att jag borde köpa en modern radfyra på 1000 kubik med en sådär 193 hästar :hihi
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Kan ingen säga att jag borde köpa en modern radfyra på 1000 kubik med en sådär 193 hästar :hihi

Inga problem kompis! Du, köp en literklubba på 193 hästar så funkar halvljuset!! :). Vill du spara en krona eller två så byter du laddregulator istället. Vill du spara några kronor till så gör du det innan du knäcker batteri och generator. :) Som sagt mät batterispänningen .Varva på några tusen när du mäter. 14,5 - 15V skall det vara. Om inte, så är det troligtvis laddregulatorn som har gått på lunch.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Säkert en väldigt skön hoj att köra :tummenupp
Den är väldigt trevlig, men den vibrerar ganska kraftigt och det vore kul med något nytt. Testade tjejens yamaha fighter och insåg att den gick väldigt mjukt med fyra cylindrar och att min BMW inte bara vibrerar utan vibrerar jäkligt mycket när det börjar gå undan på landet.:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lampan skämms snabbt till döds av att sitta i ett så fult strålkastarhus. :D

Lite fulmek: Seriekoppla lampan med en likadan. De lyser bra på halva spänningen. Och så en strömbrytare parallellt med extralampan. Så du kan köra med full effekt på halvljuset. När du finkör.
Och glöm inte ljusblinka med helljuset när du möter bilar som kan tänkas göra vänstersväng eller står klara att köra ut från tvärgata/sidoväg. Så de ser dig. :)

Klart du ska ha en radfyra.
BMW har ju flera stycken. Tyvärr tycker jag ofta med samma avskyvärt fula strålkastarhus.
Men det finns ju andra fabrikat. :)
Och tack för tipsen i den här tråden. Min nästa hoj ska inte bli en stor Twin.
Det ska bli en liten trea eller en radfyra. :tummenupp
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Det var inte meningen att göra antireklam för twin:ar, nu kommer jag få Jörgen flåsandes i nacken:rofl. Tack för tipsen, hojen ska in på en service snart så då får de titta över batterispänningen och laddregulatorn så att inget blir stekt i onödan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var inte meningen att göra antireklam för twin:ar, nu kommer jag få Jörgen flåsandes i nacken:rofl. Tack för tipsen, hojen ska in på en service snart så då får de titta över batterispänningen och laddregulatorn så att inget blir stekt i onödan.
:D

Om du inte har mekat med strålkastarens upphängning, då är det nog spänningen. Men den är ju lätt att mäta upp. Tejpa fast en inkopplad multimeter som lagrar maxvärdet på spänningen. Sedan ut och köra.
Om det är laddregulatorn så kan det vara bra att fixa problemet snarast, ty det plågar inte bara lampan, utan batteri ock annan elektronik.

På twinnar är det ofta nedlagt en hel del jobb på strålkastaren för att den inte ska svänga med frekvenser som ger egenfrekvenser i lampans filament. Så minsta ändringar kan få dem att börja äta lampor, för att inte tala om vad som händer om man sätter på ett eftermarknadslamphus som inte är anpassat till hojen.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Okej, men var mäter jag spänningen på hojen?:va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du kan mäta var som helst där det är lätt att komma åt + och - (/chassi). Batteripolerna tror jag sitter lämpligt till under sadeln på din hoj. Annars kan du kanske dra ur lampkontakten och mäta i den?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Okej, men var mäter jag spänningen på hojen?:va

Enklast är kanske att mäta på batteriet. Du behöver inte köra omkring med en fasttejpad multimeter som Jörgen var inne på. Det räcker att du vavar upp den kortvarigt och ser att den inte laddar mer än max 14,5 Volt. Batteriet bör vara fulladdat när du gör kontrollen, eller åtminstone inte ha dålig laddningsgrad.
 

S. Robert

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Det var inte meningen att göra antireklam för twin:ar, nu kommer jag få Jörgen flåsandes i nacken:rofl. Tack för tipsen, hojen ska in på en service snart så då får de titta över batterispänningen och laddregulatorn så att inget blir stekt i onödan.

Fått någon diagnos på hojen? Har samma problem med min F800R från 2010. Testat lampor i olika fabrikat och prisklasser men problemet återstår. 8 halvljusbyten förra året och 5 hittills i år. Har påpekat problemet i samband med service på auktoriserad BMW verkstad men varken problem med laddningsregulator eller onormal spänning har påträffats. Har tidigare kört betydligt skakigare 80-tals twin från Japan utan ett enda lampbyte.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kolla så att lamphuset sitter rätt. Om en skruv lossnat eller är för hårt dragen (ett gummielement slutat fungera) så går lampan.
Förr så kunde det räcka att man tvättat med avfettning några gånger för att laka ur mjukgörarna ur gummit - Nu skall det klara det.
Använd lampor av rätt sort - En del hojjar kräver special. Harleyhandlare brukar ha tåliga grejor till högt pris.


Men först av allt: Kolla spänningen innan du eldar upp något dyrare.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tills du löst problemet, köp OSRAM ultralife lampor med 3 års garanti :)
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Fick problemet också att den förbrukade väldans massa framlampor, då var det en upphängning till lampsockeln som gått av och lampan skakade helt enkelt sönder tillslut.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
På min moped jag hade en gång i tiden så var det en laddningsregulator som reglerade spänningen ut från generatorn som var nåt chall på, dom fick då för hög spänning och gick fort sönder. Detta kunde ju stämma in på dig eftersom det sker vid höga varv och då orkar kanske inte reläet hålla spänningen nere ut från generator?
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top