Hojen har børjat knacka=(

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Vägen var kurvig, bajsnødig och hemlängtan, :4skrika
tre anledningar till att jag varvade min kära TT lite før mycket kanske,
Efter 12 mil hørdes det tydligt att motorn hade børjat knacka!
är det vanligt att ventilerna børjar knacka?
olja är det gott om i motorn, hmm.. nån som varit med om liknande kanske?

var motorn varm ska du se att det nog inte har hänt något.. dagens 4-takt är fan nåt av det mest stryktåliga jag har vatt med om..
(dock lyckats ta död på en och annan :yoparty )

vart kommer det knackande ljudet ifrån?.. brukar ju vara mer ett tickande ljud om det är ventillerna.

Knack låter vevparti (vevlager, kolvbult eller kolv), tick låter ventil.
Men alla har ju sin definition på knack och tick så att säga.

Robban_C skrev:
Knack låter vevparti (vevlager, kolvbult eller kolv), tick låter ventil.
Men alla har ju sin definition på knack och tick så att säga.

Som Robban säger. Om det tickar så kan det vara ventilerna, vilket inte är omöjligt ifall du har varvat knarren FÖR hårt

Kanske ska tillägga att knack från vevparti är mycket allvarligt och i princip innebär att man stannar och åker släp hem. Förhoppningsvis klarar man sig då med lite slitdelar typ lager etc.
Alternativet (fortsätta åka med knackande) innebär att man riskerar att förstöra vev och vevstake med mer. Kanske till och med riskerar att köra av staken med risk för hål i blocket med mer.

Tick från toppen innebär att man åker hem lite lugnt och städat och sätter igång med att ställa ventilspel. Sen är ticket oftast borta.

Robban_C skrev:
Kanske ska tillägga att knack från vevparti är mycket allvarligt och i princip innebär att man stannar och åker släp hem. Förhoppningsvis klarar man sig då med lite slitdelar typ lager etc.
Alternativet (fortsätta åka med knackande) innebär att man riskerar att förstöra vev och vevstake med mer. Kanske till och med riskerar att köra av staken med risk för hål i blocket med mer.

Tick från toppen innebär att man åker hem lite lugnt och städat och sätter igång med att ställa ventilspel. Sen är ticket oftast borta.

Eller så kör man skiiiiten ur fanskapet!! och pungar ut därefter... :crash

Tjena! Jag har ett tickande ljud på min R1-00 som endast gått 300 riktiga mil. Jag kontaktade stället där jag gör min service och han sa att det är normalt och att det skall låta så. Tilläggas bör att han aldrig lyssnade! Det är inget högt tickande men ändå oroande för mig då min MC-erfarenhet är begränsad.
MVH

wonderwizard skrev:
och +3000 mil på bana eller ? :lol

i så fall kan jag också förstå att det e dags för ventiljustering
min ticka oxå o jag har kollat ventilspelet i vintras (fick byta 4 shims som skiljde 0,05....) den tickar fortfarande lite men funkar hur bra som helst
bara o byta olja+filter så är det ingen fara (om det inte låter helt galet..)

Tickar det när ni kör också?
Jag har börjat höra nåt litet tickande, fast endast vid tomgång.

BlueNote skrev:
Tickar det när ni kör också?
Jag har börjat höra nåt litet tickande, fast endast vid tomgång.
min tickar lite på 3-4000 varv men går klockrent annars :tummenupp

Skorpan skrev:
min tickar lite på 3-4000 varv men går klockrent annars :tummenupp

Okej.

För jag funderade på om det kunde ha nåt att göra med att jag har har en "effektgrop" vid 6-7k varv där den inte vill komma över alltid.
Om man ligger på 6an i 60 tex å vrider fullt så kan man behöva växla ner för att den blir knasig vid 6-7k varv.

Det är inte kopplingen som väsnas? Min koppling skramlar och knackar litegrann.. Ändras ljudet om du frikopplar?

Bjorn.H skrev:
Det är inte kopplingen som väsnas? Min koppling skramlar och knackar litegrann.. Ändras ljudet om du frikopplar?
tror att kamkedjan låter en hel del oxå som man lurar sej på

Bjorn.H skrev:
Nej det e samma knack då,
Jag får ta fram plånboken och skicka in gamla bettan på renovasion helt enkelt, skulle inte palla om min stora kærlek skar :(

Du har nog tagit livet av nån vevlager, de där hojarna är lite känsliga för höga varv kombinerat med högkompkolv.
Sen kan du givetvis ha krockat nån ventil krokig med övervarv det är svårt att sia om.
Men ett ganska plötsligt uppkommet knackljud är sällan normalt.

Knack

Robban_C skrev:
824025 Kanske ska tillägga att knack från vevparti är mycket allvarligt och i princip innebär att man stannar och åker släp hem. Förhoppningsvis klarar man sig då med lite slitdelar typ lager etc.

Min Fireblade -00 knackar lite (från cylindrarna tror jag) innan det blivit helt varm. ÄR det illa tror du?

Hör man knack från motorn ska man kolla oljan det första man gör och kika efter silvriga strimmor när man rör lite i den urtömda oljan. Inga silvriga strimmor betyder att det inte har hänt något med vev- och ram-lager utan man ska leta efter något annat typ ventilspel, kamkedja, kamkedjespännare etc och man kan återanvända oljan.

andersbrink skrev:
2435278 Hör man knack från motorn ska man kolla oljan det första man gör och kika efter silvriga strimmor när man rör lite i den urtömda oljan. Inga silvriga strimmor betyder att det inte har hänt något med vev- och ram-lager utan man ska leta efter något annat typ ventilspel, kamkedja, kamkedjespännare etc och man kan återanvända oljan.

Inte säker på vad det är för motor. Men TT kan vara Yamaha TT600. Då är det kul- och rulllager i veven. Syns inte i oljan.

Vad är det för hoj?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...