Hojen går jätterikt efter en snabb sväng

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Glad midsommar på er!

Fick ta en riktigt snabb sväng till byggmax innan de stängde kl 15 för att köpa ett borr med min Tiger 955i. Hade problem med att starta hojen när jag skulle därifrån och hojen kunde inte upprätthålla tomgång på egen hand. Gjorde även ett stopp på Coop som var aningen längre och efter det var det ännu svårare att få igång den. Sen har den slukat bränsle, alltså vi snackar om att bränslemätaren gick från halv till nästan tom på 3 mil.

Spontat känns det som det flödar förbi insprutningen men förstår inte hur detta kunnat ske. Någon annan kanske har någon annan teori, bränslemätaren kanske inte är att lita på fullt ut men skulle man lita på den har isch 10L försvunnit. Körde 80 hela vägen till stugan och mätaren bara fortsatte falla.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Hade problem med att starta hojen när jag skulle därifrån och hojen kunde inte upprätthålla tomgång på egen hand. Gjorde även ett stopp på Coop som var aningen längre och efter det var det ännu svårare att få igång den.
slut citat
Tydligen inga startproblem när du åkte hemifrån. Om jag fattat rätt.
Men sedan började problemen med att starta.
För mig tyder detta på att laddningen inte fungerar. Mät batterispänning med startad motor
utan tänd belysning bör den ligga på ca 14,3 Volt
med tänd belysning bör batterispänningen ligga på 13,8 till 13,9 Volt.
(Spänningar från Sprint RS.)
Vad det gäller snabbt minskande soppa kan som jag ser det inte en motor fungera när den sprutas in 3 liter/ mil mot normala ca 0,6 liter/mil i 80km/h. Går det in 3 liter / mil borde det ligga ett svart rökmoln efter hojen.
Har du däremot en läcka på en slang så det sprutar ut bensin när du kör ?
mina 25 öre
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Elektronisk bränslegivare + taskigt ladd = visar helt galet?
Bara en lösryckt gissning som känns rimligt för mig som glad amatör.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Citat: Hade problem med att starta hojen när jag skulle därifrån och hojen kunde inte upprätthålla tomgång på egen hand. Gjorde även ett stopp på Coop som var aningen längre och efter det var det ännu svårare att få igång den.
slut citat
Tydligen inga startproblem när du åkte hemifrån. Om jag fattat rätt.
Men sedan började problemen med att starta.
För mig tyder detta på att laddningen inte fungerar. Mät batterispänning med startad motor
utan tänd belysning bör den ligga på ca 14,3 Volt
med tänd belysning bör batterispänningen ligga på 13,8 till 13,9 Volt.
(Spänningar från Sprint RS.)
Vad det gäller snabbt minskande soppa kan som jag ser det inte en motor fungera när den sprutas in 3 liter/ mil mot normala ca 0,6 liter/mil i 80km/h. Går det in 3 liter / mil borde det ligga ett svart rökmoln efter hojen.
Har du däremot en läcka på en slang så det sprutar ut bensin när du kör ?
mina 25 öre
Håller med. Anledningen att tankmätaren sjunker beror på laddning/batteri. Hade den varit korrekt så läcker antagligen hojen bensin något djävulsk eller så hade den varit okörbar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Väntade några timmar igår och provade att starta då gick den som vanligt, upp till 2000rpm i några sekunder sen ner på jämna 1400-1300. Märkligt...

Btw, det är analog tankmätare.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tankmätaren brukar gå bra mycket långsammare från full till 1/2 än från 1/2 tom men fullständigt rasa som den gjorde igår och samtidigt inte orka hålla igång på tomgång utan att gasa tyder ju på att den antingen får för lite luft eller för mycket soppa. Kanske var det bara midsommarfirandet som den ville delta i...

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tankmätaren brukar gå bra mycket långsammare från full till 1/2 än från 1/2 tom men fullständigt rasa som den gjorde igår och samtidigt inte orka hålla igång på tomgång utan att gasa tyder ju på att den antingen får för lite luft eller för mycket soppa. Kanske var det bara midsommarfirandet som den ville delta i...

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Helt orimligt. Hojen hade inte gått om den drog så mycket soppa förutsatt att den inte läcker.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Väntade några timmar igår och provade att starta då gick den som vanligt, upp till 2000rpm i några sekunder sen ner på jämna 1400-1300. Märkligt...

Btw, det är analog tankmätare.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Att gå upp i varv till ca 2000 rpm direkt efter start och sedan (när det blivit varm ?) gå ner till tomgång ca 1200 RPM känner jag igen från Sprint RS.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Lite sent svar men gjorde en throttle body sync och det löste problemet, tror att stegmotorn som styr vakuumet kärvade lite när jag gasade hårt, ingen som kört med min hoj som jag gör tidigare i dess liv antar jag. Och det är bara tankmätaren rasar efter halv tank, inte förbrukningen som går upp :)

Blir lite sugen på turbo, har svårt att komma över 200 :näsblod
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lite sent svar men gjorde en throttle body sync och det löste problemet, tror att stegmotorn som styr vakuumet kärvade lite när jag gasade hårt, ingen som kört med min hoj som jag gör tidigare i dess liv antar jag. Och det är bara tankmätaren rasar efter halv tank, inte förbrukningen som går upp :)

Blir lite sugen på turbo, har svårt att komma över 200 :näsblod

IACV kan ge problem. Gott att det löste sig. Men en Daytona 955i drar gott över 200 utan turbo men du kanske menar en annan triple... :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
IACV kan ge problem. Gott att det löste sig. Men en Daytona 955i drar gott över 200 utan turbo men du kanske menar en annan triple... :)
Haha om det ändå vore så bra :fyllisar

Jämförde specen på en Daytona med Tiger och inser att det är mycket lägre komp på tigern. Min går väl inte helt hundra och den hinner nog över 6000 mil innan augusti är slut så en lite nytt nikasil och högkompskolvar kanske vore något för vintern. Har aldrig lyckats få i den där 6e växeln som ska finnas enligt specen heller, kanske helt enkelt värt att göra en total motorrenovering :hihi

Edit: 12,5:1 kolvar till Daytona borde ju passa Tigern också om pinnen har samma diameter vilket den borde, kommer kanske över 300 oxå :hojraket

Edit2: tycks vara foder på dessa cyklar, vad glad jag blir! Bara att borra upp 2mm och hona lite å slippa lägga 10k på nikasil. Sist jag gjorde det så borrade jag ur den 2v senare :huvet
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Btw, läste något på advrider om ett oljekonsumeringsproblem på Tiger 955i, någon som vet något om det? min är lite rykig ibland, har funderat på om det läcker in genom ringarna... Oljelampan tändes igår ca 600mil efter oljebytet och mycket riktigt så var nivån ganska låg. Ska cykla och köpa lite oliiiia ?‍♂️
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Btw, läste något på advrider om ett oljekonsumeringsproblem på Tiger 955i, någon som vet något om det? min är lite rykig ibland, har funderat på om det läcker in genom ringarna... Oljelampan tändes igår ca 600mil efter oljebytet och mycket riktigt så var nivån ganska låg. Ska cykla och köpa lite oliiiia ?‍♂️
Det måste inte vara det värsta utan kan vara packboxen till vevhusventilationen. Kolla om det är oljigt i luftburken. Om packboxen är dålig kommer det mycket olja som går upp i luftburken och förbränns, det ryker. Kör vevhusventilationen ner i en flaska och plugga inloppet i luftburken. Då ser du också hur mycket olja som trycks ut, min banhoj med 14 ägare trycker ut mer än normalt men inga större mängder om den inte fullgasas.
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har så det behöver inte vara samma som Daytona och Speed Triple 97 - 01. Man skulle kunna tro att Daytona är en Speed Triple med kåpor men det är inte bara andra kammar och lägre antal hästar utan även andra kolvar, foder och vevstakar så troligtvis har även du "billigare" delar när det inte är en SportHoj.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det måste inte vara det värsta utan kan vara packboxen till vevhusventilationen. Kolla om det är oljigt i luftburken. Om packboxen är dålig kommer det mycket olja som går upp i luftburken och förbränns, det ryker. Kör vevhusventilationen ner i en flaska och plugga inloppet i luftburken. Då ser du också hur mycket olja som trycks ut, min banhoj med 14 ägare trycker ut mer än normalt men inga större mängder om den inte fullgasas.
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har så det behöver inte vara samma som Daytona och Speed Triple 97 - 01. Man skulle kunna tro att Daytona är en Speed Triple med kåpor men det är inte bara andra kammar och lägre antal hästar utan även andra kolvar, foder och vevstakar så troligtvis har även du "billigare" delar när det inte är en SportHoj.
Jag har en 01a, stakarna är samma som daytona, kammar skiljer säkert.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Min 955 ST sprack i snabbanslutningen efter bränslepumpen märktes inte super mycket medans man körde (blev dock superhal då bensin sprutades på backdäcket :näsblod)

Tydligen vanligt fel på dessa kanske samma för dig?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top