Hojen går ej rulla med växel i

Om växellåda / koppling / motor INTE håller emot, varför lägger man ens i en växel istället för friläge…? Räknar man med att det håller emot lite grann, så att man inte behöver trampa så hårt på bakbromsen, eller så att man bara behöver en tunn planka genom bakhjulet, eller en ohärdad kinaskruvmejsel mellan kedja och bakdrev…?

Jag är långt ifrån säker på att kuggkontakter och lagringar mår bra av höga moment och mutterknack. Mutterknackaren är ju snarare att betrakta som djävulens eget verktyg. Jag minns någon glad kamrat från 90-talets snöskoter dragracing som lyckades vrida vevaxelns presspassning med lite olämpligt användande av mutterknackare på en svänghjulsmutter. En presspassning som normalt krävde hydraulpress modell stor för att ens rubbas...

Varför ens riskera något när det går lika bra med bakbroms på hojen…?
 
Last edited:
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top