Hojen går dåligt under vissa omständigheter

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har en TTR som som har börjat strula. Den går precis som den ska när jag kör "normalt". Men ligger man och håller maxgas ett tag så börjar den bluddra och gå väldigt orent, får dålig tomgång mm. Släpper man av ett tag så börjar den gå bra igen efter ett tag. Har blivit värre och värre och nu kan man inte ens åka i 110 eftersom det blir för mkt gas så att den börjar bluddra. Var ungefär samma fenomen på min förra hoj (en WR450) och då berodde det på att dreneringsslangarna till förgasaren låg i ett uppsamlingskärl fyllt och det gjorde att det inte kunde ventilera ordentligt.

Har börjat med att byta tändstift så att det är gjort även fast jag inte tror att det beror på det. :tungan Sen är dreneringsslangarna kollade så att dom inte har nått veck på sig. Bensinkranen flödar bra och tanklocket släpper in luft som det ska. Känslan jag har är att den inte får tillräckligt med benisn av nån annledning. Ska ta ta bort förgasarna imorn och kolla/rengöra. Vet inte i vilken ordning det är men vacuum-förgasaren tar ju hand om ett visst gaspådrag medan den vanliga tar hand om den andra delen gaspådrag som jag fått för mig (kanske är fel?). Det som känns så konstigt är bara att den går konstigt oberoende vilket gaspådrag med tanke på att det är dubbla förgasare.

Kolla din flottörnivå, det var antagligen längesen nån gjorde det.

Det var det första jag kom på, är den för låg brukar det magra ur blandningen på fullgas.

Kolla din flottörnivå, det var antagligen längesen nån gjorde det.

Det var det första jag kom på, är den för låg brukar det magra ur blandningen på fullgas.
Har inte hunnit få bort gasarna än men hur går man till väga för att kolla flottörnivån? :confused:

Har inte hunnit få bort gasarna än men hur går man till väga för att kolla flottörnivån? :confused:

Det enda jag fick fram lite fort var manualen till TM40:n jag hade på XR:en, på sidan två så kanske du får ett hum. Vad rätta värdet ska vara och var du ska mäta på just din hoj får du nog konsultera en verkstadshandbok.

TM40länk!

Om du inte är så noga kan du ju alltid testa att böja metallblecket som flottörnålen sitter fäst i, böj åt det håll som gör att flottören hamnar "högre" i flottörhuset. Höj flottören några mm i taget och ut å testa.

exakt samma shit på min dr800..
skriv om du hittar nå kul för jag hittar inget..
tänkte byta stift idag oså bara för att..
har kolla kran.. kört på både res, pri o "vanliga" läget..
blåst den. kolla alla filter..
blåst huvudmunstycken. kolla membran o lite annat o jag håller på o bli galen... :huvet

Häpp, problemet fixat. Nu går hojen som den ska igen. :)

Problemet var att det satt skit i förgasaren. Skiten satt precis mellan där bensinen kommer in och flottörnålen. Fick höra att det kunde sitta ett filter om man tar bort sätet till flottörnålen men kunde inte få bort flottören eftersom flottör-sprinten satt med presspassning. :3freak Blåste istället rent bakvägen mellan nålen och sätet med bromsregöring (bitemas:yoparty) och lite tryckluft så kom det ut. Samtidigt fick man sig en lektion hur dubbelförgasarna samspelar. :)

Sitter oftast ett litet metallnät som filter innan flottörventilen.
Precis som du beskriver.
Många som missar detta när de rengör.
Jag brukar plocka bort det och sätta ett riktigt bränslefilter innan förgasaren i stället.
Skall vara modellen med pappersfilter i.
Finns små, smidiga och billiga hos mopedverkstäderna.
Köp inte K&N jävla skitfilter!
Är bara ett litet metallnät med liten yta och för stora hål.
På yamahan har jag monterat gamla bensinkransmodellen med en liten filterkopp under.
Absolut bästa modellen, emedan det även samlar upp vatten.

bra tips.. ska kikas upp :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...