Hojen går dåligt på 95 oktan

Bula76

115hk och 107Nm på hjulet räcker till
Gick med
17 May 2007
Hoj
XJR 1300 -99
Hejsvejs på er alla mekare.
Kan någon komma med en vettig förklaring på mitt lilla problem?
Jag har en xjr 1300 som är kitad å när jag tankar 95 oktan så går den som en påse nötter mellan ca2-4000 varv, men inte om jag tankar 98 eller V-power.
Det är ju lite trist eftersom alla mackar har inte 98. Normalt kör jag på
V-power å då går den som attans, men med 95 pluddrar den å går ojämnt vid låga varv. Varför? Kan det vara skillnad om man gör justeringar med låg eller hög oktan? Taksam för svar.

/ B

Last edited:
Är jag den ända som råkat ut för detta?????

Det kanske hjälper om du säger vad du har gjort med hojen. Har du höjt kompet? Högre kompression kräver ofta högre oktanhalt hos bränslet för att det inte ska tända förtidigt. Varför det endast sker vid låga varvtal vette sjutton.

Som Poppler säger så borde den "knacka" om oktanen är för låg för kompet. Har du höjt kompet så är det troligen anledningen.

Om hojen inte är komphöjd så kanske den går snålt, vilket skulle kunna öka förbränningstemperaturen så pass att den spikar. Felaktig tändpunkt kan ge spikning oxå

• Gilla
Reaktioner: Teo
Om den förbränner magert generellt, kanske på en cyl eller två, så kan det vara tillräckligt för att någon cylinder ligger över krönet o på branten av kurvan där förbränningen snabbt blir kass (för minsta lilla). Skillnaden mellan 98 och 95 motsvarar en rikning omkring 2.9% (förutsatt noll etanol i 98 och vpower). Testa rika upp i området där den bludrar.

Temperatur, tryck och tid är faktorer som påverkar spikning.

Bränsleblandningen påverkar i stor grad temperaturen.
Kamaxelinställning, kompförhållande, kamtider, avgasrör, insug, påverkar trycket.
Förbränningsrum, varvtal påverkar tiden. Kortare tid, så hinner blandningen inte självantända.

Vad ett kit innebär på din hoj vet jag inte. Men låt säga att det är avgasrör och luftfilter. Så man kan anta att fyllnadsgraden har ökat på lite lägre varv, troligtvis på högre varv också, men på låga varvtal är det känsligare.

Hur ser tändstiften ut efter en normal gatåkning? Alltså ingen fullgaskörning.

Mats

Hittade bulas moddar

"Har en -99 med dynojetkit + slipon å av det har det blivit 113hk på hjulet."
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3624599#post3624599

Om inte kompet är ändrat och den ändå spikar så kan jag bara tänka mig att tändningen flyttas fram lite för mycket.
Om den nu verkligen spikar för jag börjar misstänka att det bara är placeboeffekten av högoktanigt som spökar.

Det kanske hjälper om du säger vad du har gjort med hojen. Har du höjt kompet? Högre kompression kräver ofta högre oktanhalt hos bränslet för att det inte ska tända förtidigt. Varför det endast sker vid låga varvtal vette sjutton.

Har inte själv gjort något med den, var så när jag köpte den i juli -07 då hade den gått 5400mil. Han som jag köpte den av hade inte heller gjort något, har för mig att det är gjort i Tyskland (det är ju en import) jag har kört 1000 mil med den nu. Men med tanke på att där "bara" är 113hk å 107Nm på hjulet (hade iofs lite läckage på blåsen och lite kopplingsslir vid det tillfället) så kan där ju inte vara gjort för mycket. Vad jag vet så är där Dynojetkit + slipon. Jag lämna in den å fick den bänkad för att se vad där var, å kurvorna såg bra ut enligt dom, bra blandning på luft å bränsle.

Blir det någon förändring när dämpullen är sönderbränd (förutom att den smäller lite när man släpper gasen å motorbromsar) Kan sånt ha betydelse? Jag har inget emot att meka men jag är ingen mekaniker så därför frågar jag innan.

Last edited:
e väl lika bra att köra 98 oktan :), backa förtändningen 2grader om du tvunget ska köra 95

Blir det någon förändring när dämpullen är sönderbränd (förutom att den smäller lite när man släpper gasen å motorbromsar) Kan sånt ha betydelse? Jag har inget emot att meka men jag är ingen mekaniker så därför frågar jag innan.

Antar att du har förgasare på hojen, och isf så betyder avgaspuffar vid gassläpp att du har förlitet lågfartsmunstycke vilket betyder i sin tur att hojen går snålt. Vad som kan hända då står redan i tråden...

De e ju skumt att den bara skulle gå dåligt mellan 2- och 4000rpm... låter då inte troligt att de skulle vara kompressionstrycket...men men..

Ta ett komptest och jämför med vad som står i manualen att det skall ligga på, så de iaf går att utesluta detta fel, om de e ok så återstår bestyckning och tändinställning.
Så jag skulle börja med ett komptest.

Tyvärr är en del dynojet-kit bara skräp och tillför minimalt istället för att optimera föggarna std. med att bestycka om dom efter behov med org. munstycken.
MC-Xpress har haft skapligt bra koll vila hojar som fungerar och inte med Dynojet's.

Om hojen inte är komphöjd så kanske den går snålt, vilket skulle kunna öka förbränningstemperaturen så pass att den spikar. Felaktig tändpunkt kan ge spikning oxå

Låter också troligt. Många hojar går snålt. Min gammelretta knackade på 95 just av den orsaken.

sitter det org luftburk på hojjen? jag har för mig att killarna på mascot motor prata om att dem öppnade upp luftburken på de hojjar te trimmade för att xjr:en org får för lite luft på både toppvarv och lågvarv. har ja rätt eller fel?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti