Hojen går bättre vid fuktig kall morgon?!

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Kan detta stämma, tyckte mig känna detta härom morgonen, har det med fuggarnas inställning att göra iså fall?
Den gick så himla fint o jämt då, annars tycker jag den är allmänt ryckig osv..
 
Hultan skrev:
Kan detta stämma, tyckte mig känna detta härom morgonen, har det med fuggarnas inställning att göra iså fall?
Den gick så himla fint o jämt då, annars tycker jag den är allmänt ryckig osv..

Kall luft innehåller mindre fukt och mer syre om jag förstått det rätt...
 
korvgubbe skrev:
Kall luft innehåller mindre fukt och mer syre om jag förstått det rätt...
Japp det är mer syre skulle jag tro, undran är ju o det är möjligt att märka skillnad?
Jag tyckte det var avsevärd skillnad i alla fall, om det nu var det..
 
På svaga maskiner märker man ju det tydligt, minns när jag körde ut tidningar med moppen, den gick alltid fortare så där på morgonen.

Men på en litershoj är det ganska försumbart i normalt fall om man nu inte har ett toppfartsprov var dag.
 
Går den från halvdåligt till bra så behöver du labba med bestyckningen men visst brukar dom gå bättre kalla sommarkvällar :)
 
tycon1 skrev:
Det är därför en del motorer har INTERCOOLER.... :pannkyss

Jo iofs,men det är väl iprincip uteslutande turbomotorer för att höja verkningsgraden på den "för varma" turboladdluften.

Att montera IC på en "vanlig" motor känns som om det kostar mer än vad det ger.
 
Varmluft..

Långa farbron skrev:
Jo iofs,men det är väl iprincip uteslutande turbomotorer för att höja verkningsgraden på den "för varma" turboladdluften.

Att montera IC på en "vanlig" motor känns som om det kostar mer än vad det ger.
När du komprimerar luft ökar temperaturen enl allmänna gaslagen, P*V/T= konst (cykelpumpen blir varm när du pumpar..).
Kall luft har mindre volym dvs mera syreper volymsenhet, du kan på en moppe med ställbart munstycke får lite mera effekt (mera syre+soppa) när det är kallt ute..
Lär ni er INGET i skolan längre???? :ajjabajja
 
Långa farbron skrev:
Så är det :mattias

Det var därför man alltid toppade sin gammla Dakota på kvällen.



men du har väl fortfarande en dacke såg ut så när du drog i onsdags iallafall........ :D
 
Kahobe skrev:
När du komprimerar luft ökar temperaturen enl allmänna gaslagen, P*V/T= konst (cykelpumpen blir varm när du pumpar..).
Kall luft har mindre volym dvs mera syreper volymsenhet, du kan på en moppe med ställbart munstycke får lite mera effekt (mera syre+soppa) när det är kallt ute..
Lär ni er INGET i skolan längre???? :ajjabajja

Får skylla på att det var många år sedan jag gick ur den då.

Teori är inte min starka sida.
 
Låg tempratur = mer syre
Låg fuktighet = mer syre
Högt tryck = mer syre
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top