Hojen drar till höger

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
Har nyligen köpt en hoj(zx7r) och det visar sej att den drar till höger. När jag åker på plan mark och försöker släppa styret (håller lite löst med två fingrar) så vill den genast ner i diket åt höger. Försökte styra emot med höfterna/låren men jag fick ta i och då drog den ändå fast inte riktigt lika mycket. Inbillar mej också att den är trögstyrd i vänster svängar.
Vad ska jag kolla?
Har besiktning på torsdag, vad kollar dom där?

Hjullager? Om lagren är kassa på ena sidan brukar det resultera i att styret vibrerar en del om du släpper det.

Last edited:
är kedjan rak? d.v.s. är den korrekt justerad och spänd?

är ramen rak?

Antagligen är styrlagrena slut, då ska det inte gå att köra rakt fram utan att hålla i styret, om den därimot drar konstant så spårar troligvist inte hjulen...
Detta berror på snedvriden ram/sving eller ev. att man spänt kedjespännarna ojämnt.
Lättast att se om hojen spårar är att lägga en rak planka och se om den går rakt mellan fram och bakhjulen när "hojen" är riktad rakt fram :fakta...

BTW
Besiktningsmännen suger oftast rejält på att hitta sådana fel. Sist jag besikta en hoj så tittade de inte äns lagrena innan de provkörde, eftersom de hade slutat med de efter att de hade haft en incident med en ducati där stödet satt i motorblocket, så motorblocket hade spruckit när de vred upp hojen med hjälp av stödet... eee :dummer

Ännu värre var det sist jag skulle besikta bilen, var helt 100 på att de skule bli körförbud på den direkt då insidan av framdäcken var helt borta och trådarna hade börjat titta fram Pga. kass hjulinställning, de anmärkte inte äns det hela :huvet

Ska till garaget i morgon eller i kväll, tar med en lång planka. Hur ser man om kedjan är sne? och lagren kassa?

Ska till garaget i morgon eller i kväll, tar med en lång planka. Hur ser man om kedjan är sne? och lagren kassa?

mäter med tumstock på svingen där spännarna sitter visar hur pass väljusterad spännarna är...

styrlagrena tittar man lättast genom att åka och se om man kan släppa styret utan att hojen börjar svänga, eller så kan man höra ett knaster när man vrider på styret, eller varför inte hålla i framdäcket och se om de går att "röra styret" så att de rör sig i själva kronan...
Hjul/sving lager tittar man lättast genom att lyfta upp fram/back hjulet och jucka på de och se om de rör sig ngt, man kan även snura på dem och se om de snurrar runt fint....
men tror att de är ngt med att den inte spårar eftersom den självdrar åt samma håll :tummenupp

Hej!
Det var av mig du köpte den. Kanske kan jag hjälpa diskussionen här lite med några punkter.
1.(Styr)Lagren är med största sannolikhet inte kass då de är bytta förra sommaren.
2.Hjullagren sa inte verkstadsgubbarna något om när de bytte framdäcket.

Jag kom att tänka på en grej dock. Iom att framdäcket är nytt och bakdäcket inte är det, kan detta skapa obalans tro? Att de inte lirar med varandra s.a.s.
Och som sagt, kolla att bakdäcket sitter rakt samt att styrhuvud och
-krona är i linje.

Uhm, jag skulle börja med att kolla framdäcket, är det konstigt slitet kan det ställa till med vad som helst i styrningsväg.
Är det _helt_ nytt eller har föregående ägare kört nåt med det?
Behövs bara (några) hundra mil så kan det var tokfel, vilket jag upptäckte när jag köpte min blade, trots att det såg skapligt ut och hade bra mönster mitt på. (gått 300 mil)

Hej tack för alla tips, hittade en film här på sh 3,40 in i första filmen går han igenom hur man kollar alla lager. Tänkte göra det men har inte centralstöd, vågar inte knäcka stödet heller. Hur gör ni?

Hej tack för alla tips, hittade en film här på sh 3,40 in i första filmen går han igenom hur man kollar alla lager. Tänkte göra det men har inte centralstöd, vågar inte knäcka stödet heller. Hur gör ni?

När jag besiktade sist så tog ena gubben ett tag under ramen och drog upp den så den vilade på stödet och bakhjulet medan den andra gubben kollade lager.

kedjan har inte med det att göra.

Angående spårning så håller du plankan så den tar i bakdäckets kant både fram och bak. Mät sedan avståndet mellan plankan och framhjul i sidled. Det skall vara mindre skillnad än en centimeter.

Vägbanorna lutar ju åt höger så det kanske är därför? Eller så sitter du snett på hojen skulle jag tro.

Eller så är hjullagren på höger sida nötta? :D Nej, det var ett skämt.

Prova att kör på vänstra sidan av vägen (givetvis när det är lågtrafikerat och inga möten i sikte). Det är standard att vägen lutar utåt från mittlinjen och det kan göra att fordon 'svänger' utåt.

Får du samma känsla fast åt vänster på vänster sida så kan du släppa detta :tummenupp

ok ska få hjälp i morgon att kolla upp allt.
Däck, kedja, lager, plankan, köra på fel sida, styrhuvud-krona i linje,
Har jag glömt nåt?

C-Cmått svingbult -> Hjulaxelbult. Så ser du om backdäcket är rakt

Last edited:
Min zx7a gör samma sak åt samma håll. Ska ta en titt på hjulinställningen nu imorgon då jag behöver spänna kedjan också, inte ovanligt att däcket sitter lite snett och detta uppkommer, så titta det! :tummenupp

Nu har jag kollat hojen. Bakhjulet sitter inte rakt, mätte cc mellan bakhjulet och svingbulten. Det skiljer 1cm. Ska få hjälp att justera det imorgon, återkommer när det är testat & klart.
(markeringarna visade att bakhjulet var i linje +-1mm)

EDIT:
Nu har jag fått hjälp att ställa in bakhjulet, tyvärr hjälpte det inte så mycket. Men däremot så är bakdäcket slut, kollade noggrannare och såg att det är mer slitet på ena sidan vilket förhoppningsvis förklarar saken.

Besiktningen gick fint (gubben bände inte upp hojen, men vi kollade lagren igår och dom va ok).

Last edited:
En liten update har tyvärr haft för lite tid i sommar :( men jag bytte bakdäcket för några månader sedan vilket inte hjälpte. Däremot gnisslade hojen lite i frambromsarna i början av sommaren, lagom till däck bytet hade hojen börjat gå rakare och gnisslet försvunnit. Nu när jag kör och bromsar hårt ett par gånger så beter sej hojen helt ok går i princip rakt :) så det ligger nog nåt där. Hade en gammal bil förut där bromsarna låg på, jag tog loss klossarna och tryckte in cylindrarna bromsade tryckte in cyl.. etc kanske behövs samma sak här?
Philsson hur gick det för dej?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard