hojen drack all kylarvätska..??

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
hej!

jag har en zx10a 05 ca 300mil.. igår innan ja skulle parkera ca 70 m innan garage börja d lukta svagt bränt när ja körde.. när ja kommer fram inspekterar ja kylarvätskan och den är helt borta.. ja har varit på kawasaki innan pågrund att "druckit upp lite kylarvätska" och de sa att skiljer sig på varm o kall motor det kunde jag förstå.... men att den nu druckit all vätska är ju inte alls bra... den har inte läckt eller något jag sett, och ja brukar kontrollera vätskan innan körning.. ska det vara så här på en så ny hoj?

någon som vet vad detta beror på, snälla hjälp?

Har oljenivån höjts, eller har det kommit vit rök från avgasröret? Det är väl i princip de två ställen som vattnet kan ta vägen utan att rinna ut ur hojen.
Vit-aktig (eller är det grå?) olja kan tyda på att du har fått vatten i oljan. I vilket fall som helst skulle jag nog misstänka topplockspackningen.

EDIT: Du borde nog inte köra mer med hojen som den är nu, men det fattar du nog.

2909864 hej!

jag har en zx10a 05 ca 300mil.. igår innan ja skulle parkera ca 70 m innan garage börja d lukta svagt bränt när ja körde.. när ja kommer fram inspekterar ja kylarvätskan och den är helt borta.. ja har varit på kawasaki innan pågrund att "druckit upp lite kylarvätska" och de sa att skiljer sig på varm o kall motor det kunde jag förstå.... men att den nu druckit all vätska är ju inte alls bra... den har inte läckt eller något jag sett, och ja brukar kontrollera vätskan innan körning.. ska det vara så här på en så ny hoj?

någon som vet vad detta beror på, snälla hjälp?
Menar du all som i ALL vätska eller bara vätskan i vattenbehållaren?

Fylll på vatten i kylaren samt halva expanstionskrälet (mellan min och max) mät hur mycket du hällt i är det mer än några dl så hade jag kontaktat kawasaki. är det mycket vatten som saknas kolla oljan så att den ser bra ut.

Läcker kylarvattnet in på grund av dålig topplockspackning eller liknande borde hojen gå sämmre.

Ser du ingen på oljan och det bara saknas någon dl eller två så varmkör och leta efter läckor. lite kylarvatten som sipprar ut dunstar fort på en varm motor.

Lycka till MVH Oskar

expansionskärlet :rolleyes:
05:a 300 mil, garantiärende innan du börjar meka?

ja just d expansionskärlet... på vänster sida av hojen... kylarvätskebehållaren på höger sida har ja aldrig sett så den vet ja inte hur mycket den innnehåller... den ska ti kawasaki iaf...

Tror inte att det är ett garantiärende för att du inte har vatten kvar i expantionskärlet på hojen. Kan vara det beroende på orsak men mest troligt är väll ett litet läckage någonstanns eller att hojenhar varit vällt / kraftigt lutad så att lite har runnit ut, om inte handlaren hittar ett givet garantifel kommer han givetvis att hävda att det är ett handhavadnde fel och då får du betala felsökning åtgärd mm. Kolla först hur mycket vatten som är borta.

Lycka till MVH Oskar

Tror inte att det är ett garantiärende för att du inte har vatten kvar i expantionskärlet på hojen. Kan vara det beroende på orsak men mest troligt är väll ett litet läckage någonstanns eller att hojenhar varit vällt / kraftigt lutad så att lite har runnit ut, om inte handlaren hittar ett givet garantifel kommer han givetvis att hävda att det är ett handhavadnde fel och då får du betala felsökning åtgärd mm. Kolla först hur mycket vatten som är borta.

Lycka till MVH Oskar

de ska ta in den på kwak center... möjligt att de fyllde på för lite när de kollade generator remmen... ska dit med den imorrn... d e garanti ärende för ja kollar alltid kylarvätskan den försvann under en viss sträcka, innnan dess fanns d vätska,,,,

de ska ta in den på kwak center... möjligt att de fyllde på för lite när de kollade generator remmen... ska dit med den imorrn... d e garanti ärende för ja kollar alltid kylarvätskan den försvann under en viss sträcka, innnan dess fanns d vätska,,,,

Generatorremmen??? :va

Jag hade ett liknande problem förut. Då hade kylarvätskan (eller något annat som var i kylaren) kläggat igen så vätskan/hojen gick varm och all vätska dunstade. Jag spolade rent kylsystemet och sen fungerade de perfekt! Verkar iofs lite skumt att de skulle vara så på en 05:a...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg