hojen dog under körning r1-99

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
hej! hojen i fråga är en r1-99

efter kört drygt 10mil, stannar jag och tankar.
ca 2mil senare börjar hojen rycka lite grann, går över så jag fortsätter påväg hem.
ett par mil hemmifrån börjar den bluddra och det känns som soppatorsk:va
innan hojen dör helt får jag liv i den och varvar upp den lite....börjar misstända för att sedan stendö och nu tänder den inte alls...:huvet
startmotorn drar runt fint men inget mer....

efter ett par timmar vid vägkanten så har polarna fixat släp o dragit hojen till garaget, orkade inte dra igång meckandet ikväll så det får vänta tills imorgon!

vart börjar jag? känns som ett bränsleproblem? en tanke som kom var att det kanske var skum bensin jag tankade i, fast vad är sannolikheten för det? skit i bränslefilter/ledningar?
fel på tändningen?

MVH Martin

haha jo kanske va diesel eller spolarvätska jag körde i:gnissla

nädå körde på 95oktanig som vanligt
Funkar soppapumpen?? Den hörs som ett tick-tick när du drar på tändningen. Sitter även ett filter under tanken, ryck bort tanken så du ser pryttlarna. Kolla även så du har gnista på stiftena.

hej på dig fick samma problem med min hoj suzuki 600 exakt samma hände så jag trodde först att hela motorn hade rasat för den ville inte alls starta så det var bara att hyra släp och hem och mecka trodde jag men som du startmotorn gick runt så jag viste inte vad felet kunde va så jag tog bort tändstiftet och såg att det sotat igen så jag bytte till ett nytt (kan även dra av det med en stålborste//slip) och testade sedan den och vips så startade den som alldrig förr :D fick typ en loppa eller något på stiftet väldigt ovanligt i min hastighet ca 10 km/h men jag hade oturen :/ så mitt tips är att kolla först av allt ditt stift..... tästa annars så kan du höra av dig så kan vi gå vidare med problemet
lycka till mvh swenis

hej på dig fick samma problem med min hoj suzuki 600 exakt samma hände så jag trodde först att hela motorn hade rasat för den ville inte alls starta så det var bara att hyra släp och hem och mecka trodde jag men som du startmotorn gick runt så jag viste inte vad felet kunde va så jag tog bort tändstiftet och såg att det sotat igen så jag bytte till ett nytt (kan även dra av det med en stålborste//slip) och testade sedan den och vips så startade den som alldrig förr :D fick typ en loppa eller något på stiftet väldigt ovanligt i min hastighet ca 10 km/h men jag hade oturen :/ så mitt tips är att kolla först av allt ditt stift..... tästa annars så kan du höra av dig så kan vi gå vidare med problemet
lycka till mvh swenis

ok tack för hjälpen! ska även kolla soppa pumpen noga! har hört tickandet förut, fast inget nu.....va ganska mycket väsen iofs från trafiken...
tack för bra tips!:tummenupp

Det låter som felet vi fick på våran volvo, efter varje tankning på samma bensinstation så började den gå skit och gick bara på 2 kolvar eller nått sånt och tillslut stannade den. Om ni nu inte hittar nått annat problem på den så kandet vara "fel" på bensinen som du fick på stationen.

Ni som är kunniga behöver inte såga mig nu.:näsblod

Hörde talas om ett ungefär samma problem fast på bil...då hade hon tankat e85 istället för blyfri 95...Ungefär samma problem som du har på hojen.

Mvh Makke

hmm...

har kollat bränslepumpen nu iaf o den funka som den ska! verkar vara nåt skumt fel eftersom hojen startade fint idag och jag körde i 10min kanske....sen dog den och vägrade starta:huvet jobbigt att knuffa hem skiten...
har även gjort rent alla anslutningar från typ cdibox o andra kontakter...har plockat av tanken o luftfilteburken nu så det blir väl att kolla tändstiften o gnistan?

hur får man ner en tändstiftsnyckel i hålen? är det en speciell nyckel eller går det med vanlig tändstiftsnyckel? kollade inte så noga nu men det såg djupt och trångt ut?:gnissla hur kollar man enklast att tändspolarna funkar?

MVH Martin

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...