hojen dör :(

Razz

The race is on!
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
r6 -03
hej,

kör en gsx400r -87. Det händer att den dör vid rödljud inne i stan när man inte fått upp någon hastighet på ett tag, alltså när den blir varm. Vad som är konstigare är att den dör vi snabba inbromsningar, tex då man kommer fram mot ett ljus som slår till gult för tidigt för att man skall hinna förbi. trycker in kopplingen och bromsar och växlar ner men innan hojen står still så är den död (inte för varm). I detta läget är den dock inte svårstartad, men ändå förbannat irriterande :mad:

frågan är alltså vad är problemet? och vad kan jag göra?

tack på förhand!

hej,

kör en gsx400r -87. Det händer att den dör vid rödljud inne i stan när man inte fått upp någon hastighet på ett tag, alltså när den blir varm. Vad som är konstigare är att den dör vi snabba inbromsningar, tex då man kommer fram mot ett ljus som slår till gult för tidigt för att man skall hinna förbi. trycker in kopplingen och bromsar och växlar ner men innan hojen står still så är den död (inte för varm). I detta läget är den dock inte svårstartad, men ändå förbannat irriterande :mad:

frågan är alltså vad är problemet? och vad kan jag göra?

tack på förhand!

Det där med att den stannar när du nitar beror på att flottören in stänger
riktigt så soppan trycks upp i förgasaren och dränker motorn..
Min gixxer har också visat lite tendenser på det där beteendet..
Iofs inte stannat än men frustar till och har sig...
Så kanske ta och titta lite på flottörerna??
Kan även förklara varför den dör när du står still.. Blir lite dränkt kanske?

Förutom vad Thyg0d skrev. Vad har du för tomgångsvarv? För lågt varv gav samma symptom som du beskriver. Luftoljekylt borde du ligga på ca 1300 varv i tomgång se manual/verkstadhandbok.

Det har du helt rätt i... Tänkte inte ens på tomgången...

tack för svaren, skall testa. tror att gubben som bytte lagren i höstas ställde tomgången så den bör vara korrekt, kan dock inte se det då mätaren börjar på 3000, vad göra? räkna för hand :P? finns det nåt sätt att kolla låga varvtal eller är det bara att prova sig fram och se vad som funkar?

Då blir det problem om man inte har tillgång till något annat mätinstrument. "Gubben som bytte lagren i höstas" borde ju ha en sådan om han har labbat med tomgången. Frågan är, vet han vilket varv den skall ha eller har han höftat på runt 1000 varv(vanligt misstag)? Ring och hör efter alternativt åk dit.

Tjena igen.

Körde inte så mkt med hojen och sköt på det hela. En dag efter jag spolat av hojen vart den stendöd. Bytte stiften och den gick rossligt som fan i en halvminut, sen världens bränsleknall och död. Samma sak upprepades tre gånger innan jag gav upp.
Tog ut förgasarna och blåste rent. "Packningen/gummilänken" mellan luftburken och förgasarna satt inte helt tätt mot luftburken, men de är åtgärdat.
När jag fått på allt igen, startade hojen igen och jag höjde tomgången något (provade och lyssnade bara så vet inte om de är rätt.) den gick finfint, MEN fortfarande dör den ibland när jag stannar (även då det inte är hård inbromsning), den är då oftast lättstartad och kan utan problem stå på tomgång så fort jag startat den igen.

Ett nytt problem är att den går lite konstigt på låga varv emellanåt (under 3-4000), tex om man ligger i tvåan i ganska låg fart.
Kan nämnas att jag råkade pilla på ställskruven till spjällen :S kollade så gott ajg kunde utan instrument att de två vänstra stängde samtidigt som de två högra.

Vet inte om jag nämnde tidigare i tråden att detta är första hojen jag skruvar på så jag kan inget och lär mig hela tiden...

Nu är nog problemet lokaliserat :) iaf ett steg på vägen.
Fick lite hjälp av en skolkamrat, vi rulla upp den baklänges i en backe (den står alltså i nedförslut). Då dog den, samma resultat flera gånger, testkörde mer och ja det räcker med en inbromsning låg fart så dör den, men om man ger lite gas just som man den håller på att dö och sen då den stannat låter den gå själv på tomgång, så är det inga problem alls. Dör alltså inte på tomgång om det inte är nedförsbacke eller inbromsning.
Enligt min skolkamrat kan det vara fel på nivå i flottörerna. Vad tror ni? vad det nåt sånt du menade Thygod?

Och hur åtgärdar jag det???

Jupps... Precis...
Du plockar av flottörhusen och gör rent både nålen och munstyckena i flottörhuset... Alt. om det går att justera nivån...
Har dessvärre inte den blekaste om hur det ser ut på din hoj...
Men det finns säkert gott om folk här som kan...

Jupps... Precis...
Du plockar av flottörhusen och gör rent både nålen och munstyckena i flottörhuset... Alt. om det går att justera nivån...
Har dessvärre inte den blekaste om hur det ser ut på din hoj...
Men det finns säkert gott om folk här som kan...

Det där har jag gjort... har blåst rent alla munstycken och kanaler och ja allt som ja kunde hitta helt enkelt...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN