Hojen dör när jag lägger i en växel

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag har en Honda X-11:a som jag har problem med. Den startar fint och så, men när jag lägger i en växel bara dör den. Jag släpper inte upp kopplingen eller något, utan det är när jag lägger i själva växeln som den lägger av. Så får jag hålla på ett par minuter, men till slut har det (hittills) plötsligt börjat att fungera.

Dock uppkommer aldrig problemet under färd, typ vid rödljus och liknande. Tilläggas bör att jag innan jag åker alltid låter jag hojen stå på tomgång några minuter, så det känns inte som att det beror på kall motor. Någon som har en aning?

Stuff skrev:
2110211 Jag har en Honda X-11:a som jag har problem med. Den startar fint och så, men när jag lägger i en växel bara dör den. Jag släpper inte upp kopplingen eller något, utan det är när jag lägger i själva växeln som den lägger av. Så får jag hålla på ett par minuter, men till slut har det (hittills) plötsligt börjat att fungera.

Dock uppkommer aldrig problemet under färd, typ vid rödljus och liknande. Tilläggas bör att jag innan jag åker alltid låter jag hojen stå på tomgång några minuter, så det känns inte som att det beror på kall motor. Någon som har en aning?
Fäll upp stödet.
Kolla annars givaren till stödet.
/Björn

Stuff skrev:
2110211 Jag har en Honda X-11:a som jag har problem med. Den startar fint och så, men när jag lägger i en växel bara dör den. Jag släpper inte upp kopplingen eller något, utan det är när jag lägger i själva växeln som den lägger av. Så får jag hålla på ett par minuter, men till slut har det (hittills) plötsligt börjat att fungera.

Har du stödet nere när du lägger i växeln? en chansning! :gnissla

Stuff skrev:

Stödet uppe? Brukar sitta en sensor som känner av om stödet är nere och då dör motorn (min sucka har ivf så). Kanske är glapp? Hur vet du att den fungerar under färd om den inte går att köra iväg med?

xfader skrev:
2110229 Stödet uppe? Brukar sitta en sensor som känner av om stödet är nere och då dör motorn (min sucka har ivf så). Kanske är glapp? Hur vet du att den fungerar under färd om den inte går att köra iväg med?
Jodå, stödet är uppe. Men jag kan kolla sensorn (var tusan den nu sitter :confused:)

Stuff skrev:
2110235 Jodå, stödet är uppe. Men jag kan kolla sensorn (var tusan den nu sitter :confused:)
Den brukar sitta vid stödet.
Är det centralstöd så kanske fjädern till stödet är glappt så att det inte hålls uppe mot kontakten.

/Björn

Stuff skrev:
2110235 Jodå, stödet är uppe. Men jag kan kolla sensorn (var tusan den nu sitter :confused:)

Du borde se nån form av kontakt som sitter i anslutning till stödet.

Edit: Lika långsam som vanligt...

955 skrev:
2110238 Den brukar sitta vid stödet.
Är det centralstöd så kanske fjädern till stödet är glappt så att det inte hålls uppe mot kontakten.
Centralstöd har jag inget. Men jag får väl kolla stödet och se om jag blir något klokare...

Givaren

Det låter som om det skulle vara givaren som folk tidigare nämnt. Har haft samma problem på två av mina tidigare hojar och det låter extremt bekant.

Första hojen var det ju inge vidare med, trodde den fått fönstertittarsjuka då den med jämna mellanrum bara slutade fungera. På den andra vart det ju betydligt enklare då man kände igen fenomenet.

Leta efter en liten plastbit, som en svart legobit med en sladd i, den borde det vara........

...Eller så har du låg tomgång och/eller dålig koppling. Rycker det till när du lägger i växeln?

Du ska ha kopplingen indragen när hojen är igång och du ska lägga i växel..

:hihi
Skyller på att jag just ska börja jobba och är trött

Chronic skrev:
2110286 ...Eller så har du låg tomgång och/eller dålig koppling. Rycker det till när du lägger i växeln?

eller oljan som inte e varm då skulle de ju sluta när han kört lite oså..eller? :)

Det verkar ha varit glapp i givaren, sensorn eller vad tusan det nu heter. Men nu funkar det. Tack för hjälpen!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti