Hojen bluddrar / misständer på höga varv.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hojen började bluddra & misständade sist jag var ute och körde. Den har bluddrar nån enstaka gång under sen sommarn men nu går inte hojen att köra på fullgas.

Rivit isär och började med att höja nålarna och sätta i större huvudmunstycken, borde ju gå snålt på hösten tycker man. Ryker lite mer, men bluddrar fortfarande.

Gått igenom förgasare, alla filter. Testat med en annan tank/br-pump & annan Cdi utan framgång. Kollade stiften, alla var normal-sotiga. Kollat tändhattar, rent luftfilter. Testat med startgas på insug o.sv men inget läckage.

Hojen går sämre när den blir varm än när den är ljummen. Börjar fundera på om nån spole kanske är halv kass och inte orkar ge distinkt gnista på högt varv???

Vad f*n kan det vara för fel, blir tokig snart?
 
Vad ä de för hoj? Mycket möjligt att det är en spole men börja med att byta stift. Inte alltid man ser nått fel på dom.
 
Gjorde precis samma sak, stift luftfilter osv.

visade sig att en av kablarna till batteriet inte satt 100%
 
Jag har samma fel fast på låga varv :va Någon som har ngn aning om vad det kan vara ?

MVH/Danne
 
Är det Rd350?
När servade du sist? Stift luftfilter osv? Annars låter det som den är för fet på lågvarv=just förgasare.ev dåliga flaps.
 
Hojen är en Fzr 600 från 90.

Visst kan jag ju testa med nya stift, men verkar så skumt om de bara skulle ge upp mitt sådär. Allting kan självklart hända men det verkar udda.
 
Stiften kan vara marodörer. HAr dom tex surat en gång så ä det kört.
 
Hojen är en Fzr 600 från 90.

Visst kan jag ju testa med nya stift, men verkar så skumt om de bara skulle ge upp mitt sådär. Allting kan självklart hända men det verkar udda.

Nä de e inte uda, jag körde sönder stift stupp i kvarten på en kawa 1000, tålde vist inte högfartsvarvningar, för efter man legat o presat den lite på 1,3an o man körde santa så gick den knas o sen i med ny stift o fungera toppen igen tills man lekt lite på 1-3an, så stift kan bara säja upp sig, men om de e så som e felet på din de vet jag inte.

Har även vart med om att om den får för lite bensin i just fullgasläge o man dragit ut lite en stund så kan den börja rycka o misstända men de löstes genom o matta på lite mera soppa tills den fungera riktigt.
 
Nä de e inte uda, jag körde sönder stift stupp i kvarten på en kawa 1000, tålde vist inte högfartsvarvningar, för efter man legat o presat den lite på 1,3an o man körde santa så gick den knas o sen i med ny stift o fungera toppen igen tills man lekt lite på 1-3an, så stift kan bara säja upp sig, men om de e så som e felet på din de vet jag inte.

Har även vart med om att om den får för lite bensin i just fullgasläge o man dragit ut lite en stund så kan den börja rycka o misstända men de löstes genom o matta på lite mera soppa tills den fungera riktigt.

När din "skjöt" stift, började den bluddra å spela allan lr dog den på den burken helt?

Min hoj har ju inte surat ner sig nån gång alls med dessa stift i, därför jag är lite skeptisk. Men jag ska testa!!!
 
Hojen bluddrar

Känns precis som om det skulle kunna vara tändlägesgivaren som sitter på motorns vänstra sida under generatorkåpan. Min FZR 1000 började bluddra vid 4500 - 5000 varv när den var trasig.
 
undrans om det inte kan va en spole eller en av pickuperna?
 
Jag ska Ohm mäta spolarna så blir man väl lite klokare iaf.

Tänd pickupen kan jag väl mäta, lr va man tvungen att ha ett osciloskåp till det?
 
Kolla mellan signal o jord värm försiktigt me varmlufts pistol eller hårfön. Kolla så det inte slår över.
 
Hojen är en Fzr 600 från 90.

Visst kan jag ju testa med nya stift, men verkar så skumt om de bara skulle ge upp mitt sådär. Allting kan självklart hända men det verkar udda.

Om du har en slipon eller dylikt på hojen kan du prov att sätta dit orginalljuddämparen,,,,, min hoj går skitdåligt med slipon. Det blir fel bränsleblanding om man byter avgassystem, med andra ord så är det kanske idé att bestycka om,,,,,
 
Kolla mellan signal o jord värm försiktigt me varmlufts pistol eller hårfön. Kolla så det inte slår över.


Menar du spolen eller tändlägesgivaren?
 
tändlägesgivaren (pickupen) kan du mäta skall vara 135 - 165 ohm

Har mätt både pick-up:en och statorn. Värdena verkar OK. Mät tändspolarna "Primary winding" 2,2 Ohm stämde.

"Secondary winding" hur mäter jag det? Testat att mäta mellan tändkabel och + samt - på spolen men det händer ingenting på någon av spolarna...?
 
Mät mellan + och - på tspolarna. Både varm å kallt. Samma me pickupen.Mät den både varm o kall. Skall inte skilja nått nämnvärt på värdena.
 
När din "skjöt" stift, började den bluddra å spela allan lr dog den på den burken helt?

Min hoj har ju inte surat ner sig nån gång alls med dessa stift i, därför jag är lite skeptisk. Men jag ska testa!!!

Japp bludrade o spotade o puffade o smälde o i bland kunde den tvär dö o var stört omöjlig i få igång o helt plötsligt kunde den starta, men gick som en potta skit efteråt, gick på alla 4 burkarna hela tiden oftast men ibland så gick den bara på 3, men gick inte få åning på stifterna efter dom pajat, bara bytta dom o vips så fungera den gött igen till toppvarvet vid 11500varv, motorn va kawasaki Z1000J 82a, trimmad till 1200cc med effekt rör.

Denna motorn visade 180grader på tomgång o över 500grader efter en provrunda innan stifterna slocknade.

Min nya motor kawasaki zx1000 89a, visar över 300grader på tomgång 900varv, efter 5min.

Om du har en laservärmemätare, så kan du läsa av om den går varmt okså, då vet du om du behöver matta på med lite mera sopp på högvarvet, eller om den går snålt på lågvarvet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top