hojen blir varm fort!

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
Hej!
Jag har en liten fundering angående min aprilia rs 125 -00. När jag varmkör hojen så når den arbetstemperatur (och lite över) ganska mycket snabbare än andra rs 125:or. Var mäts temperaturen? Kylvattnet? Kan det isf vara något fel med mitt kylvatten? Har jag för lite, eller är det helt enkelt någonting i motorn som gör att hojen blir varm så fort? :va
När hojen väl nått arbetstempetarur och jag kör så kan jag köra den långt och hårt utan att den blir för varm...
Någon som vet?
// Mayer

AndersJohansson skrev:
2259812 Byt kylarvätska, lufta och fyll på rätt mängd.
Jo det låter som en rimlig början på felsökningen, skall väl inte vara så svårt... :hihi
Tack
// Mayer

det sitter en termostat i toppen och aldeles bredvid sitter tempmätraren....
men den termostaten brukar vara urplockad på flera rs 125or..

annars kan du ta upp locket och kolla, de är bar 4 m6 bultar att ta lös så ser du termostaten och allt
hade gött!

AndersJohansson skrev:
Ah grymt! Tack så mycket, en perfekt sida för mig då jag inte har någon instruktionsbok på varken svenska eller engelska...Men det verkar som om det fattas några punkter på instruktionerna...det sista jag ser är: Top up with coolant again if needed:see 2.10.1
Men var är skruv nr 5? det ser ut att vara början av en till bild som fattas :va
Jag har bara explorer så jag kan inte testa med mozilla eller liknande. :3freak
// Mayer

Kolla runt lite så hittar du!

5an på första beskrivningen är 8:an på den här.

Aprilia%20RS125%201998%2Bworkshp%20manu(104).jpg

Ett litet inlägg, om du har termostaten kvar och det är vanligt att plocka bort den så skulle symptomet vara samma. Termostaten gör att motorn når arbetstemp snabbare. Den öppnar inte förrän en viss temperatur uppnås. Därav har du snabbt en varm motor, medan de andra får värma upp hela systemet ;)

GeFeldz skrev:
2261821 Ett litet inlägg, om du har termostaten kvar och det är vanligt att plocka bort den så skulle symptomet vara samma. Termostaten gör att motorn når arbetstemp snabbare. Den öppnar inte förrän en viss temperatur uppnås. Därav har du snabbt en varm motor, medan de andra får värma upp hela systemet ;)
så jag har min termostat kvar medans mina polare har sina bortplockade??? Från fabrik? :confused: Det låter ju inte rimligt, för jag vet att de inte har plockat bort något...haha fan va dum ja känner mig! :7peta

Till ursprungsfrågan: Inser inte problemet, överhettar den inte så är väl allt ok.

En fundering:
:va Stryper termostaten cirkulationen i kallt läge ? :va
Sniklösning ? Trodde alltid termostaten gav strömning förbi kylaren i kallt läge.
Hittar liksom ingen väg förbi kylaren......
Det här borde ge onödig effektförlust i den blockerade pumpen.
Men, men... vad vet jag.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2262405 Till ursprungsfrågan: Inser inte problemet, överhettar den inte så är väl allt ok.

En fundering:
:va Stryper termostaten cirkulationen i kallt läge ? :va
Sniklösning ? Trodde alltid termostaten gav strömning förbi kylaren i kallt läge.
Hittar liksom ingen väg förbi kylaren......
Det här borde ge onödig effektförlust i den blockerade pumpen.
Men, men... vad vet jag.
/u
Tänkte precis samma sak...

...vad vet du :7peta

Jag tvivlar på att termostaten stryper, det skulle nog inte pumpen gilla. Det som händer är iaf att termostaten ger en mindre volym vatten att värma genom sin funktion. Se'n tvivlar jag på att den är bortplockad från fabrik...

Termostaten sänker flödet i kylsystemet för att *snabbare* nå arbets temperatur.

Kör man utan kommer motorn inte fullt uppnå den temperaturen som aprilia anser vara en bra temp för att köra gata. Dom som köra racing(utan termostat) tejpar kylaren delvis som alltid sitter där och en tejp som dom kan rycka bort då det gått varm.

Testa kylarrengöring, byt kylarvätska, lyfta systemet, kolla så kontakten som sitter på kåpan (kåpan ovan topplocket) som sitter med 4 insex skruvar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg