hojen blir inte varm??

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
min FZR 600 får inte upp tempen som den ska, nålen går upp strax över första strecket. grejen är att hojen är lite små kinkig när den är kall, så det jag funderar över är hur gör jag för å få den att gå som den ska?
vad kan vara fel?
jag ska kanske tala om att jag pillat med ventilspelet på hojen nydligen å då skruvades kylare å massa slangar å grejer fel, kan jag ha monterat någon slang fel??

Fluxir skrev:
min FZR 600 får inte upp tempen som den ska, nålen går upp strax över första strecket. grejen är att hojen är lite små kinkig när den är kall, så det jag funderar över är hur gör jag för å få den att gå som den ska?
vad kan vara fel?
jag ska kanske tala om att jag pillat med ventilspelet på hojen nydligen å då skruvades kylare å massa slangar å grejer fel, kan jag ha monterat någon slang fel??
Inte varm när du kör med den? Eller när du står och varvar? För inte varm när du kör är orsak av det kalla vädret. 9C idag och min gick knappt upp på minimistrecket.

Paroxyst skrev:
Inte varm när du kör med den? Eller när du står och varvar? För inte varm när du kör är orsak av det kalla vädret. 9C idag och min gick knappt upp på minimistrecket.

när jag kör, men termostaten ska väl inte öppna förens det är varmt, ska inte spela någon roll.

Tempen på motorn styrs inte av yttertempen (gäller vattenkylda puffror), den styrs av termostaten. Om motorn inte får upp temp så beror det på att termostaten inte är kry.
Men märk detta: På FZR 1000 (kanske även på 600) så sitter tempgivaren inte i motorn, den sitter i kylaren av alla ställen. Alltså visar mätaren inte motortempen, den visar tempen på kylvattnet ute i kylaren. Alltså är det helt normalt att mätaren visar låg temp när det är kallt ute. Men motorn ska bli fullt varm för det (dvs om termostaten är frisk).
Ämnet (temp på FZR1000) har diskuterats tidigare i mekforumet.

Om motorn inte går bra i kall väderlek skulle jag börja med att kolla om motorn går upp i temp (känna på tempen, man ska kunna bränna sig efter en stund på topplocket). Iofs primitiv metod men ack så enkel att använda.

Dålig gång i kallt väder kan också bero på att motorn är gränsfall till magert bestyckad. Kall luft har högre densitet (=mer syre per liter luft så att säga). Om då motorn är på gränsen till magert bestyckad vid ex vis 20 gr C så kommer den att gå ännu magrare vid 9 gr C.
Men som sagt, kolla motortempen först.

Paroxyst skrev:
Erhmm... det föregående talare sa... :rolleyes:
Om du kollar klockslagen så ser du att han skrev samtidigt som jag. Och om du läser ordentligt så ser du att det var bara inledningen av det som jag skrev som "dubblerade".

Robban_C skrev:
Tempen på motorn styrs inte av yttertempen (gäller vattenkylda puffror), den styrs av termostaten. Om motorn inte får upp temp så beror i mekforumet.

hum, ska börja med att kolla upp var tempgivaren sitter, men jag minns inga sladdar till kylaren.

anledningen till att hojen går dåligt beror altså troligen på att förgasarna är felinställda?

ska kanske ta en titt på det imorn... är lite annat smått som ja behöver göra på hojen, så kan ta å fixa lite med det imorn, är ju inte så mkt jobb, lyfta tank å sånt... som för övrigt är full just nu.. dumt... :huvet

Fluxir skrev:
... anledningen till att hojen går dåligt beror altså troligen på att förgasarna är felinställda? ...
Det skulle kunna vara så men det måste inte vara så.

Och ja, tanken är alltid fulltankad när man måste riva bort den oplanerat. Fråga mig inte varför men så är det. :)

Robban_C skrev:
Det skulle kunna vara så men det måste inte vara så.

Och ja, tanken är alltid fulltankad när man måste riva bort den oplanerat. Fråga mig inte varför men så är det. :)

jag har varit å pillat endel på förgasarna, så det är mkt möjligt att det är dem det är fel på. hojen gick inte under 4000rpm när ja köppte den, kollade förgasare å sånt först, mendet va de inget fel på... tydligen, så ja kollade ventilspelet... Vilket ventilspel.? fanns inget på 4avgas ventiler... ställde in dem, sen har jag inte rört förgasarna, så det är väl kanske dags för det. :brinnerup

Jaja, du vet ju vad du gör på fritiden de närmsta dagarna i alla fall. :tummenupp

Robban_C skrev:
Jaja, du vet ju vad du gör på fritiden de närmsta dagarna i alla fall. :tummenupp

Dagarna?? då kör jag hoj, skruvar gör man på nätterna... :fakta

nädå, ska skruva imorn tänkte jag, men inte lär det ta mer än en dag?? :3freak

Mam skrev:

man ska kanske ta å göra, det dom kan ju inte vara så dyra... :va

ska ställa in förgasarna imorn, sen om problemet återstår ger jag mig på termostaten. finns det olika termostater, typ +5grader eller något? så motorn går 5grader varmare?

Gör tvärtom, börja med att kolla motortempen innan du byter termostat.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D