Nåja, man var ju på väg då nånstans med sin NSR (2-takt^^) och är i runt 90 efter acceleration upp dit (svängde in på riksväg), och motorn tappar varv av någon anledning. Precis samma effekt som uppstår vid slut på bensin, och när den gått ner från 10~ krpm till 8krpm så hoppar den rakt ner på 0.
Bakhjulet låser sig alltså så man frikopplar och stannar, cykeln går inte att rulla med växel i. Efter att ha gått in på en sidoväg så får man den att rulla väldigt segt efter ett tag när det gått tillräckligt med tid för att den ska ha kallnat. Så nu rullar den alltså, men vägrar starta!!
Jahaja, vad gör man då då? Börjar felsöka den när man kommit hem, och kan ju sammanfatta att avgasröret inte är igentäppt, batteriet fungerar, startmotorn snurrar på cylindern (fast startar inte motorn) och tändstiftet är bytt.
Råkade dock häromdagen försöka springa igång den med tändstift urkopplat hade glömt skruva fast den igen.
Det lät precis som när man försöker starta den med tändstiftet i, det där fina brummandet när man gasar på och det brinner dåligt. Det är la väldigt möjligt att tändstiftet inte får ström?
Men det förklarar inte det där hoppet 8,000rpm-0rpm på <0.5 sekunder! Någon som har någon som helst aning om vad som kan ha hänt? Jag är väl inte den mest mekaniske så att säga.
Bakhjulet låser sig alltså så man frikopplar och stannar, cykeln går inte att rulla med växel i. Efter att ha gått in på en sidoväg så får man den att rulla väldigt segt efter ett tag när det gått tillräckligt med tid för att den ska ha kallnat. Så nu rullar den alltså, men vägrar starta!!

Jahaja, vad gör man då då? Börjar felsöka den när man kommit hem, och kan ju sammanfatta att avgasröret inte är igentäppt, batteriet fungerar, startmotorn snurrar på cylindern (fast startar inte motorn) och tändstiftet är bytt.
Råkade dock häromdagen försöka springa igång den med tändstift urkopplat hade glömt skruva fast den igen.

Men det förklarar inte det där hoppet 8,000rpm-0rpm på <0.5 sekunder! Någon som har någon som helst aning om vad som kan ha hänt? Jag är väl inte den mest mekaniske så att säga.