Hojen är stendöd?!?!

vikis

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Hoj
03, suzuki, bandit 1200
Fan vad less jag blir!! :huvet

Hojen har stått i vinterförvar i varmgarage hela vintern, orörd. Nu när jag skall rulla fram den för att få liv i den inför sommaren så går motorn 2 varv sen är det dött. Aja det är väl bara att byta batteri tänker jag (var redan dåligt förra året) så åker iväg och fixar ett nytt.

Två dagar senare när det nya batteriet har laddar klart och jag sätter i det så är allt stendött! Har även testat att ladda det gamla batteriet, samt testa starta med bilbatteri utan resultat

Hojen reagerar inte på någonting, inte ens en liten lampa lyser, (det är som att brytaren är avslagen). Alla säkringar och allt är i sin ordning. Så nu är jag helt tom på idéer. Vad det kan vara för fel??

Hojen i fråga är en Suzuki bandit 1200, 03a som alltid har varit hur lättstartad som helst tidigare

Vad tror ni?? Tipps och idéer??

Låter som batteriet inte har ström .
Har du mätt batteriet , kanske är laddaren som är trasig ?

Sätt på kablarna på batteriet vid samband med byte:fakta:D.
Nä men säker att du inte missat huvudsäkringen? Ingen aning om vart den sitter på din hoj men brukar sitta i samband med starträlet, följ +kapeln annars så hittar man den. Altenativt om +/- kablarna från batteriet lossnat i andra änden

Huvudsäkringen är väl troligast men du sa att alla säkringar var ok?
Isf sätter jag en slant på dålig kontakt mellan batteri och jord eller fel i tändningslåset. Hur som helst är det bara att ta fram multimeten.

Har du otur kan ju laddregulatorn har brunnit ihop om det gamla batteriet var kortslutet, men det är mer troligt att huvudsäkringen eller tändningslåset har gjort sitt. Vad händer om du juckar lite med nyckeln i sidled, utåin osv?

Ahhhh Huvudsäkringen har jag totalt glömt bort :dummer Får springa å kika!

måste vara den! har redan laddat batteriet med två olika ctek laddare och jag har inte hittat några konstigheter kring sladdar å tändningslås!

Håller tummarna att det bara är säkringen! hatar elfel! :död

Lättare än man kan tro att glömma; Dödaren?

Nu har jag fått fart på fanskapet :banana och tro å häpna det var huvudsäkringen!! nu kan man äntligen ta sig till jobbet på måndag.

Tusen tack för hjälpen :) nu ska jag ut och gasa :yoparty

Mest sannolikt har säkringen bränt när spänningen sjönk under belastning. Spänningen sjunker, strömmen ökar, säkring går. Dåliga batteri kan orsaka allsköns intressanta saker som kabelbrand, säkringsknas och instrumenthaveri...

kapar tråden lite, körde iväg till träningen och när jag var klar startar inte hojen, bara klick i startreläet. har haft lite problem med dåligt batteri tidigare så jag får hjälp o startar me kablar. Hojen startar och jag kör ca 10min, sen dör hojen medans jag kör. Min fråga: Kan hojen dö när man kör pga dåligt batteri? ska inte generatorn förse hojen me ström när den väl är igång? fick hjälp igen med kablar och hade dom på¨kopplade ett tag, lyckades ta mig hem, hojen dog precis utanför huset. Tips?

kapar tråden lite, körde iväg till träningen och när jag var klar startar inte hojen, bara klick i startreläet. har haft lite problem med dåligt batteri tidigare så jag får hjälp o startar me kablar. Hojen startar och jag kör ca 10min, sen dör hojen medans jag kör. Min fråga: Kan hojen dö när man kör pga dåligt batteri? ska inte generatorn förse hojen me ström när den väl är igång? fick hjälp igen med kablar och hade dom på¨kopplade ett tag, lyckades ta mig hem, hojen dog precis utanför huset. Tips?

Som Fettsnok sa, spänningen sjunker, strömmen ökar. Laddningsregulatorn kan ha brunnit upp.

Kolla batteripolskorna, samt även batterikablarnas anslutning i andra änden.

Min fråga: Kan hojen dö när man kör pga dåligt batteri? ska inte generatorn förse hojen me ström när den väl är igång?

Det kan hända men troligen är laddningsregulatorn kass. Jag har fått kortis i batteriet en gång vilket gjorde att hojen dog omedelbart.

Hade liknande problem men en gammal cykel, batteriet kunde du starta med kablar men det tog inte emot laddning, inget på cykeln va fel bara batteriet som inte ville laddas upp.

så om jag mäter 14V på batteriet med hojen igång är regulatorn OK? låter konstigt med kortis på en så ny hoj (08) sitter ju säkringar överallt som borde ta smällarna, o de är hela.

batteriet är aldrig bytt.

Skall fixa en multimeter så jag kan testmäta lite.

Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!