Hojen är "seg" vid acceleration

Evileye79

????????
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Perstorp
Hoj
1986, Yamaha XJ600
Hej.

Har en gammal XJ 600 som sett sina bättre dagar. Jag antar att den inte blivit väl skött av tidigare ägare. Nu e det så att vid acceleration så kan det ibland kännas som om den inte svarar på gaspådrag. Accet går bra till 5-6 tusen varv sen känns det som en avmattning och så kommer accet tillbaka igen. Detta uppstår oftast när det är blött ute. Min bil hade samma problem för ett tag sen o då va det nya stift och tändkablar som behövdes. Kan det va samma problem här? Vad kan detta kalas gå på i så fall?

Ha det
 
Du kanske har tappat vridet i hojen. Svårt att laga. Lycka till!
 
jag hade en xj600 -85, den hade problemet att en ventiljustering bara höll i 50-100 mil, sedan hade ventilerna sjunkit ner i ventilsätena såpass att ventilerna tappat spelet igen.. (insugssidan detta) när jag sålde den hade jag justerat ventilerna åtskilliga millimeter. Den drack även glupskt med olja. Med detta vill jag ha sagt att motorn i den hojen inte är av allra bästa sort.

Jag rekommenderar alltså att mäta upp ventilspelet, ta isär och rengöra förgasarna (kolla även att vakuummembranen är hela och täta) samt kolla över tändstiften.
 
jag hade en xj600 -85, den hade problemet att en ventiljustering bara höll i 50-100 mil, sedan hade ventilerna sjunkit ner i ventilsätena såpass att ventilerna tappat spelet igen.. (insugssidan detta) när jag sålde den hade jag justerat ventilerna åtskilliga millimeter. Den drack även glupskt med olja. Med detta vill jag ha sagt att motorn i den hojen inte är av allra bästa sort.

Jag rekommenderar alltså att mäta upp ventilspelet, ta isär och rengöra förgasarna (kolla även att vakuummembranen är hela och täta) samt kolla över tändstiften.

Ok det får jag väl ta och göra. Har oxå märkt att den drar en del olja. Menar du att motorn i din hoj inte var av allra bästa sort eller i XJ 600 generellt?
 
Ok det får jag väl ta och göra. Har oxå märkt att den drar en del olja. Menar du att motorn i din hoj inte var av allra bästa sort eller i XJ 600 generellt?

Var nog mest i min hoj, men maskinen andades inte kvalitet rent allmänt heller.
 
Jag hade exakt samma sak med min hoj, en ZXR 750 från -91. Den började gå på tre cylindrar vid 5000 varv och sen vid typ 9000 gick den på alla fyra igen, vilket gjorde att den tappade i acceleration. Jag bytte stift så var saken biff. Fyra stift kostade 440, det är värt att byta om det inte nyligen är gjort.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top