Hojcenter Länna och Sollentuna i konkurs

Har ProBike tagit över Triumph?! :näsblod :3freak:rofl

765:an RS inhandlas, och servas, således i Uppsala framöver :brynad
 
ÅR 2016 visar på en oms på 22 miljoner och ett resultat på ca 150 tkr, vilket är jävligt svagt, dock så har de ett lager på dryga 6 miljoner. Har sett att de har haft ett antal MV Agusta som de nästan skänkt bort på blocket, tror att det är en del av förklaringen då Triumph verkar sälja bra.

Med såna siffror låter det snarare som klåpare i ledningen än vilka fabrikat man säljer....

Har ingen erfarenhet av firman i sig och det är klart att det är tråkigt att folk blir av med jobbet men givet hur marknaden ser ut så tror jag vi bara sett början på handlardöden. Jag slutade köpa nytt -04 eftersom märkeshandlare med väldigt få undantag inte levererar något mervärde. De är på sin höjd alerta när köpekontraktet ska signeras, sen svalnar intresset markant. Låter det bekant?

Att på det sättet skita i kundupplevelsen när det finns en levande begmarknad och x sajter som erbjuder samma produkter till lägre kostnad är en dead end. Då kanske man ska pyssla med annat?
 
Klipper, klipper, klipper...

Jag slutade köpa nytt -04 eftersom märkeshandlare med väldigt få undantag inte levererar något mervärde. De är på sin höjd alerta när köpekontraktet ska signeras, sen svalnar intresset markant. Låter det bekant?

Att på det sättet skita i kundupplevelsen när det finns en levande begmarknad och x sajter som erbjuder samma produkter till lägre kostnad är en dead end. Då kanske man ska pyssla med annat?
Klippslut.


Vi är alla olika. Och tur är väl det. Jag köper bara flångnytt, det är liiite min grej. Fullt medveten om värdeminskning och annan skit. Det kan jag ta, utan att grina. För det är nästan magiskt den där speciella "nydoften" även om den inte varar för evigt. Det tror jag de flesta medger. Sedan trivs jag också förbaskat väl vid att åka in till "min" handlare, snacka lite skit, sparka däck, torrgasa och sedan förmodligen snacka lite mer skit. Utan något krav på att handla något just vid det tillfället. Inga hästhandlarfasoner, eller jobbigt lismande, ingen som flåsar en i nacken så armhåren reser sig. Bara lite sunt flummande kring den hobby vi alla älskar. Ungefär som det funkar på ett sådant här forum, fast live, istället. Jag skulle bli klart ledsen på ögat den dag det kanske inte finns några handlare kvar. Inte någon att utbyta tankar med. Det är kanske en social låtsasvärld, men fan så mycket mer tilltalande än cyberrymdens pseudosociala bubbla...För mig det vill säga...

Okej, jag menar inte att det inte kan vara skoj att handla beggat. Det är bara inte min grej. Och det kommer alltid att förbli ett mervärde i att slippa grunna över hur tidigare ägare skött/misskött just min baby, och som högst troligt kommer bli min kompanjon och polare på många resor framöver och förhoppningsvis tokmycket kul de närmaste åren...
 
Klippslut.


Vi är alla olika. Och tur är väl det. Jag köper bara flångnytt, det är liiite min grej. Fullt medveten om värdeminskning och annan skit. Det kan jag ta, utan att grina. För det är nästan magiskt den där speciella "nydoften" även om den inte varar för evigt. Det tror jag de flesta medger. Sedan trivs jag också förbaskat väl vid att åka in till "min" handlare, snacka lite skit, sparka däck, torrgasa och sedan förmodligen snacka lite mer skit. Utan något krav på att handla något just vid det tillfället. Inga hästhandlarfasoner, eller jobbigt lismande, ingen som flåsar en i nacken så armhåren reser sig. Bara lite sunt flummande kring den hobby vi alla älskar. Ungefär som det funkar på ett sådant här forum, fast live, istället. Jag skulle bli klart ledsen på ögat den dag det kanske inte finns några handlare kvar. Inte någon att utbyta tankar med. Det är kanske en social låtsasvärld, men fan så mycket mer tilltalande än cyberrymdens pseudosociala bubbla...För mig det vill säga...

Okej, jag menar inte att det inte kan vara skoj att handla beggat. Det är bara inte min grej. Och det kommer alltid att förbli ett mervärde i att slippa grunna över hur tidigare ägare skött/misskött just min baby, och som högst troligt kommer bli min kompanjon och polare på många resor framöver och förhoppningsvis tokmycket kul de närmaste åren...

Jag gillar också flångnytt -ibland:tummenupp

Min poäng i relation till vad TS började med var att branschen behöver förändras -och att det inte är så konstigt att många firmor fått och kommer att få stänga. Allt ligger naturligvis inte på enskilda åf, även tillverkarna behöver nog se över sina affärsmodeller. Men 150k på sista raden med en omsättning på 22Msek, det är riktigt kasst.

Men bottom line är Sverige en väldigt liten marknad som inte rymmer hur många aktörer som helst. Jag tror att även fortsättningsvis kommer att finnas fysiska butiker (liksom för bilar, båtar och skotrar) men avsevärt färre.

Hur många kommer att bero på hur pass bra man är på att anpassa sig till ändrade kundbeteenden (iofs inte unikt för mchandeln eller andra kapitalvaror) och leverera en betydligt bättre upplevelse från köp till eftermarknad, tillbehör mm än vad konkurrenterna gör.
 
Hej, Men för er som bor i södra Sthlm och vill ha hjälp med Triumph så har ni ju Blixten i Gubbängen?
Han klarar garanterat av Triumph fullt ut, han var ju service chef för Triumph 99-07 :)
Hemsidan är uppe igen http://mcverkstaden.se/page002.html
 
Är ni sugna på att behålla mc-butiker i Sverige, så rekommenderar jag att alltid handla i butikerna. Både hoj, skydd och reservdelar. Det kan vara lockande att köpa på eBay då det kan vara några hundralappar eller en tusenlapp billigare men den mellanskillnaden kan vara det som gör att butikerna inte går i konkurs :)
 
Är ni sugna på att behålla mc-butiker i Sverige, så rekommenderar jag att alltid handla i butikerna. Både hoj, skydd och reservdelar. Det kan vara lockande att köpa på eBay då det kan vara några hundralappar eller en tusenlapp billigare men den mellanskillnaden kan vara det som gör att butikerna inte går i konkurs :)

Gäller även klädbutiker, matbutik o.s.v

Jag personligen känner att jag behöver köpa reservdelar till min Gixxer på ebay då vi i Sverige har så begränsat urval av begagnade reservdel och det inte är värt att köpa nytt (banhoj).

Men Trajan köptes ny av Hojcenter, och KTM:en servades där så jag försökte bidra till att dom skulle vara kvar.
Klart stökigare för mig nu eftersom jag behöver åka längre för att serva hojen framöver.
 
Det är väl tyvärr där det brister hos många handlare, om man söker efter reservdelar eller tillbehör möts man ofta av en receptionist som kanske måste koppla en vidare till en säljare som sen i sin tur ska snacka med meckar-Pelle som är halva tiden i verkstan och inte har tid just nu.

När man väl får tag i någon tjomme så är den delen man söker efter restad eller gått ut helt ur sortimentet. Därför väljer jag många gånger att handla på nätet, man ser delen man ska ha. Trycker beställ så har man den nån dag senare.
 
För din del, i Östergötland, så är det närmare till Anderstorp: http://m.stigefeltsmotor.se/verkstad-delar-och-service/

Bra service. Jag vet folk som kör rejält mycket längre sträckor än vad du har för att få serva på just Stigefelt - och då har dom ändå Triumphverkstad hemma i grannbyn.

Kan hålla med om detta.
Stor tumme upp för Stigefelts Motor!
Gjorde ett besök dit i somras för service av framgafflarna på Speeden och de kommer få mina framtida besök också.
 
Det är väl tyvärr där det brister hos många handlare, om man söker efter reservdelar eller tillbehör möts man ofta av en receptionist som kanske måste koppla en vidare till en säljare som sen i sin tur ska snacka med meckar-Pelle som är halva tiden i verkstan och inte har tid just nu.

När man väl får tag i någon tjomme så är den delen man söker efter restad eller gått ut helt ur sortimentet. Därför väljer jag många gånger att handla på nätet, man ser delen man ska ha. Trycker beställ så har man den nån dag senare.
Eller så är dom bara otrevliga och har en översittarattityd. När kamkedjesträckaren packade ihop på min FJR så tänkte jag vara PK så jag ringde till MC-varuhuset som säljer Yamaha i Stockholm för att kolla pris osv. Då läxade han upp mig, jag hade fel, han hade minsann aldrig bytt en sån på en FJR, så det kunde omöjligt vara fel på min, jag hade helt fel och behövde absolut inte byta just den. Det ska också tilläggas att jag ringde in, och han hade aldrig vare sig sett eller än mindre hört min hoj. Så jag shoppade på nätet, från samma europeiska centrallager, till betydligt bättre pris och betydligt snabbare leverans. Mycket riktigt var det också den som var slut.
 
Med tanke på hur det ser ut på bilderna så kan jag förstå att dessa butiker har kånkat.. sjukt tomt o rörigt.
 
En KTM Skylt kanske inte hade varit fel i garaget
Hojcenter_1.jpg

Lite KTM verktyg kanske
Hojcenter_2.jpg

MV Agusta ställ för att kunna ställa hojen i vardagsrummet
Hojcenter_3.jpg

Garagematta med lite oljefläckar
Hojcenter_4.jpg
 
Last edited:
Är ni sugna på att behålla mc-butiker i Sverige, så rekommenderar jag att alltid handla i butikerna. Både hoj, skydd och reservdelar. Det kan vara lockande att köpa på eBay då det kan vara några hundralappar eller en tusenlapp billigare men den mellanskillnaden kan vara det som gör att butikerna inte går i konkurs :)

Stödköp menar du? För att "alla handlare ska leva"...:D

Handlar gärna i butik -om det ger någon form av mervärde. Jämförelsen med mat och klädbutiker som någon gjorde tycker jag haltar lite men där har man ju delvis tvingats inse man måste erbjuda något mer än bara hyllor med produkter. Kedjor som inte fixar det kommer sannolikt att behöva sålla i butiksnätet -eller slå igen. Teknikmagasinet är ju ett exempel.

Det kanske har förändrats men jag har tyvärr mest dåliga erfarenheter vad gäller bemötande och kompetens, iaf när vi pratar de "stora" handlarna runt Stockholm.

Känns som om de under många år kallt räknat med och levt på att folk inte tycker att man har något val om man ska kunna göra en bra hojaffär. Som fastighetsmäklare ungefär. Det har i sin tur odlat en rätt osund kultur som jag som själv jobbat med försäljning i över 20 år tycker är helt obegriplig.

Att det är skitdåligt betalt och noll karriärmöjligheter kanske inte gör det enklare att anställa rätt folk men det är å andra sidan inte mitt problem.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top