Hojbyte!

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
Godagens!

Nu när man lyckats sälja sin hoj i -20 grader ute så är det ju dax att införskaffa sig något nytt till sommaren. Har länge varit sugen på FZ1N då jag gillar stuket på dessa modeller, är det någon som har någon erfarenhet av dessa hojar? bra/dåligt? Hade tidigare en FZ6N som jag var extremt nöjd med, dock tröttnade jag lite på 600cc ketchup effekten:(

Tanken var att jag skulle skaffa mig en R1 -04 och uppåt men sen har blickarna gått åt streetfighter hållet igen, Så tänkte jag skulle vända mig till er där ute och se vad ni rekomenderar för Märken/Modeller/ Fördelar/Nackdelar

ha de gött..

MVH Fredrik

Skulle jag gå på literklubba så skulle jag kollat på BMW S1000RR för sporthoj och Triumph Speed Triple för streetfighter.

R1an kul hojj rappare än fz1n,
fz1n kan upplevas att fotpinnarna sitter lite för lågt vid bankörning och jobbig att
ligga 160-170 i längre sträckor tack vare vinden,
har kört 800mil med min fz1n och alldrig haft någo strul el liknande.
jag tycker den är mkt kul,

1. Skriv vad du har för budget

2. Provkör en massa hojar i vår, speed triple är väl mitt tips också antar jag. Riktigt kul.

Haft en FZ1-N, bra skit. men min nuvarande speedy är ännu bättre skit:crash

FZ'an var riktigt trevlig, inga större problem, är du intresserad av en GEN2 så se till att du kollar svetsfogarna på ramen, speciellt den första årsmodellen (2006)

Massa info, och bra folk borta på http://www.yamahafz1oa.com/forum/index.php

Dock! har du möjlighet, så är speed triplen är roligare :D

Last edited:
Haft en FZ1-N, bra skit. men min nuvarande speedy är ännu bättre skit:crash

FZ'an var riktigt trevlig, inga större problem, är du intresserad av gen GEN2 så se till att du kollar svetsfogarna på ramen, speciellt den första årsmodellen (2006)

Massa info, och bra folk borta på http://www.yamahafz1oa.com/forum/index.php

Dock! har du möjlighet, så speed triplen är roligare :D

Tack så mycket för alla svaren,
jag är ju lite Yamaha älskare så det går ganska varmt om hjärtat.. Men jag har tittat på speed triple oxo men har hängt upp mig lite på utseendet på den hojen, tycker fram lyserna ser lite lustigt ut, du kanske ha någon bild på något som byggt om det?

//FA

Tack så mycket för alla svaren,
jag är ju lite Yamaha älskare så det går ganska varmt om hjärtat.. Men jag har tittat på speed triple oxo men har hängt upp mig lite på utseendet på den hojen, tycker fram lyserna ser lite lustigt ut, du kanske ha någon bild på något som byggt om det?

//FA
Håller med, min 2011 har de nya lyktorna, ser lite keff ut men jag ser ju inte dem när jag kör :crash. Årsmodell 2010 och neråt har de ikoniska runda lysena som varit speed triplens signum sen urminnes tider, dom tycker jag inte det är något fel på, finns eftermarknadskit som gör att man kan gå tillbaka till runda även på årsmodell 2011 och över.

Håller med, min 2011 har de nya lyktorna, ser lite keff ut men jag ser ju inte dem när jag kör :crash. Årsmodell 2010 och neråt har de ikoniska runda lysena som varit speed triplens signum sen urminnes tider, dom tycker jag inte det är något fel på, finns eftermarknadskit som gör att man kan gå tillbaka till runda även på årsmodell 2011 och över.

okej.. vad tror du om en MV Agusta Brutale 910? tycker den ser ganska läcker ut men har aldrig sett någon i verklighten!

okej.. vad tror du om en MV Agusta Brutale 910? tycker den ser ganska läcker ut men har aldrig sett någon i verklighten!

Aldrig provat, men säkert en bra hoj, kan dock vara värt att fundera lite över servicekostnader/tillgång till bra verkstäder/reservdelskostnader också, när det gäller MV Augusta så vet jag inte hur det ser ut, men kan tänka mig att det kanske är lite kinkigt då det är ett ganska udda märke. Lite beroende på om man köper med hjärnan eller hjärtat, skulle säga att iafl triumphen är någonstans mittemellan för mig. Kollar man på de japanska märken är det grym kvalité, oftast skottsäkra motorer men finns desto fler av dem på vägarna. Lite udda märken är ju såklart mer sällsynta och kanske lite speciella och _kan_ vara struligt med reservdelar, eftermarknads kit osv.

Hittade en ombyggd speedy som såg rätt ok ut imho
993514672464d98de89c42.jpg

Last edited:
jo det har du helt rätt i!
speedy på bilden ser faktiskt jävligt läcker ut :) vad sitter det för motorer i dom?

//FA

1050 trippel.

Bike gjorde ett streetfightertest i första numret i år. Den benar ut skillnaderna mellan en del av de fighters på marknaden.

Största fördelen med en fabriksfighter är helt klart försäkringen. Säkert halva priset.

Mina fajterkandidater:
-Superduke
-Speed 3
-FZ1

Med lite mer dineros:

-Ducati Streetfighter
-Aprilia Tuono

:tummenupp

R1an kul hojj rappare än fz1n,
fz1n kan upplevas att fotpinnarna sitter lite för lågt vid bankörning och jobbig att
ligga 160-170 i längre sträckor tack vare vinden,
har kört 800mil med min fz1n och alldrig haft någo strul el liknande.
jag tycker den är mkt kul,

jag har hittat en fz1n -07 nu som jag är lite sugen på! ska ev kolla på den till helgen, är det något jag ska tänka på?
sitter yoshimura slipon och pc5 på den rullat 2000mil han begär 60 lakan? är det ett bra pris?

är lite skeptisk till mil talet! skulle vilja ha någon som inte rullat över 1000mil egentligen men det är svårt att hitta så allt passar in, är 2000mil mycket på en sådann hoj?

tack för alla svaren :) roligt att ni vill hjälpa mig lite på traven :P

//Fa

jag har hittat en fz1n -07 nu som jag är lite sugen på! ska ev kolla på den till helgen, är det något jag ska tänka på?
sitter yoshimura slipon och pc5 på den rullat 2000mil han begär 60 lakan? är det ett bra pris?

är lite skeptisk till mil talet! skulle vilja ha någon som inte rullat över 1000mil egentligen men det är svårt att hitta så allt passar in, är 2000mil mycket på en sådann hoj?

tack för alla svaren :) roligt att ni vill hjälpa mig lite på traven :P

//Fa

Nej! Tvåtusen mil är knapp något på en sådan hoj! Inget att oroas över, kolla att den är servad årligen bara. Inte många mil om året den rullat i snitt.

2000 mil sedan -07 ger 400mil per sesång. Det är inget att bråka om så länge servicehistoriken är i sin ordning och skicket i övrigt är ok. Priset låter spontant ok. Men det är omöjligt att säga utan att ha sett objektet. Är det dags för service? Däck och drivpaket ok? Dom tre relativt vanliga åkommorna kan ju påverka priset ordentligt upp eller ner. Repor och andra defekter som en säljare tycker är oviktiga kan för köparen spela in massor. Åk och titta.

Skulle jag inte kört bana så skulle jag skaffa en streetfighter direkt. Roligare på gata och ljusår billigare att försäkra.

Skulle valt mellan FZ1N eller CB1000R, Hondan är lite svagare, dock tycker jag att den har mkt högre kvalitetskänsla än Yamahan. Bromsarna kändes mkt bättre också vill jag minnas. (var ett tag sen jag provade)

Men visst, tycker du att det är roligt att köra 300 på motorväg så är väl en sportis lämpligare.

Last edited:
Ducati Streetfighter är helt klart den roligaste hojen jag någonsin ägt.

Går köra långt med. Buskul i stan. Bäst på allt. Snygg.

Köp.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...