Hojbyte...kanske...?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej!

Börjar känna att min 650 är lite klumpig för mig och i vår kommer även försäkringspremien bli dubbelt så dyr för att mitt mellankort går över till tung och då kan jag inte längre ha mellanklassförsäkring.

Min lösning på problemet skulle vara en LV-reggad fyrtakts 250kubiks enduro som jag kan köra året om, vilket jag saknar nu. Frågan är bara om försäkringen blir så mycket billigare? Enligt Bilsport & mc:s onlineberäkning kommer min nuvarande Dr kosta 6k om året nästa år för en halvförs. Lever mitt lilla liv på studiebidrag så är rätt mån om att hålla låga kostnader.

Lider av beslutsångest så vad tror ni? Räcker en 250 för nybörjar-motionären som inte kräver så hemskt mycket i skogen men som ändå tar sig längre landsvägs-turer? Isf kom gärna med förslag på endurocyklar i 250kubiksklassen för max 35k :)

Last edited:
Nae nu var det en 4-taktare jag hade på hjärtat, vill inte ligga å meka hela dagarna även om det kan vara kul ibland.

Om du kommer upp i tung så kan du kanske regga enduro / offroad försäkring ?
Har för mig att det inte var så dyrt.

Annars, kolla runt lite på alternativ, insplanet hjälpte mig o jämföra bolagen.

Är hojen 20 eller äldre kan du classicförsäkra, men SE kom väl 96 ?

Byta till en xr 600 ?

Annars, kolla vad DRz 400 skulle landa på för dig, ägt en dr 650 se, o kört 400 en del, den lilla är markant smidigare men lider inte extremt på effekt sidan. Min polare körde guidade mc turer i öknen med sin dr 400. Med de stora pojkarna som körde xr 650.

250, ju högre effektuttag och desto mindre motor relaterat till det, desto tätare service intervaller.

Som sagt, min spontana tanke, kolla runt vad du kan få för premier på andra bolag.

Last edited:
Om du kommer upp i tung så kan du kanske regga enduro / offroad försäkring ?
Har för mig att det inte var så dyrt.

Är väl bara Bilsport & mc som har specialförsäkringar :confused: och deras offroadförsäkring måste man vara 24 för, jag fyller 20 i jan.

Ring runt, eller kolla med insplanet.

O varför kör du inte året runt med din DR ???

Last edited:

Jag kör i princip året runt bara det är torrt på vägarna men känner att jag inte får ut så mycket av min körning som jag hade velat. Det blir bara landsväg och jag är mer eller mindre rädd för att köra grus (lustigt när jag kör offroad :D).
Vill bli mer allsidig och ha en uppsättning hjul med olika däck för olika ändamål. Dessutom är 165kg lite tungt att ha i skogen.

Ledsen om det är lite OT men jag måste bara få fråga:

Är det verkligen så att du får högre försäkringskostnad bara för att du råkar fylla 20? Eller är det så att du plockar bort strypningar då och därmed får högre premie? Har lite svårt att få huvudet runt hur det ligger till.
Men om det är på det viset att premien höjs bara för att du blir äldre så är det ju helt vansinnigt. Mer rimligt vore väl att premien går ner på grund av att du haft kortet ett tag och fått lite erfarenhet. Att kortet går över i annan form och därmed tillåter att du får köra kraftigare hojar hör väl inte dit. Premien borde väl baseras på vad man har för hoj, inte vad man kan tänkas ha.
Eller har jag otur när jag tänker nu igen?:va

Ledsen om det är lite OT men jag måste bara få fråga:

Är det verkligen så att du får högre försäkringskostnad bara för att du råkar fylla 20? Eller är det så att du plockar bort strypningar då och därmed får högre premie? Har lite svårt att få huvudet runt hur det ligger till.
Men om det är på det viset att premien höjs bara för att du blir äldre så är det ju helt vansinnigt. Mer rimligt vore väl att premien går ner på grund av att du haft kortet ett tag och fått lite erfarenhet. Att kortet går över i annan form och därmed tillåter att du får köra kraftigare hojar hör väl inte dit. Premien borde väl baseras på vad man har för hoj, inte vad man kan tänkas ha.
Eller har jag otur när jag tänker nu igen?:va
Kruxet ligger i att den mellanklassförsäkringen jag har nu inte längre gäller efter det att du fyllt 21 eller fått tungt kort och det medför att jag måste välja en Bas försäkring som mot förmodan skulle kosta mig 6000kr/året medan jag nu betalar 3500kr/året. Låter sjukt men sant.

Kruxet ligger i att den mellanklassförsäkringen jag har nu inte längre gäller efter det att du fyllt 21 eller fått tungt kort och det medför att jag måste välja en Bas försäkring som mot förmodan skulle kosta mig 6000kr/året medan jag nu betalar 3500kr/året. Låter sjukt men sant.

Men du själv säger ju mellanklassförsäkring och det betyder då att du har en mellanklassad hoj.. det har absolut inget att göra med att du får tungkortet för det är ju fortfarande en mellancykel eller??:va

Jobbar du på Insplanet?

Du vet väl att dom bara jämför två bolag när det gäller MC-försäkring: Salus Ansvar och Gjensidige, det är bara dom två bolagen som dom får provis på. Så kolla bolagen själv = billigare.

Skaffa en BMW då. Där kan du hitta försäkringar på 3500 hel/hel :tummenupp

Men du själv säger ju mellanklassförsäkring och det betyder då att du har en mellanklassad hoj.. det har absolut inget att göra med att du får tungkortet för det är ju fortfarande en mellancykel eller??:va

visst är det fortfarande en mellancykel, men försäkringen bygger på att man bara har mellankort, så när jag den 10 maj 2011 får hem ett brev om att jag kan hämta mitt nya kk på posten kan jag inte längre ha den försäkringen simpelt i mina ögon men oerhört dumt.

Skaffa en BMW då. Där kan du hitta försäkringar på 3500 hel/hel :tummenupp

En BMW 250 enduro hittar du vart? :tummenupp

Last edited:
visst är det fortfarande en mellancykel, men försäkringen bygger på att man bara har mellankort, så när jag den 10 maj 2011 får hem ett brev om att jag kan hämta mitt nya kk på posten kan jag inte längre ha den försäkringen simpelt i mina ögon men oerhört dumt.

En BMW 250 enduro hittar du vart? :tummenupp

Fick för mig att anledningen till att du kikade på 250 enduro var just den höga försäkringskostnaden på större hojar?

Vart har du försäkrat nu?
Såg att länsförsäkringar reggade på KW iaf, man fick bra med rabatt där när man hade en 25kw hoj.

Vart har du försäkrat nu?
Såg att länsförsäkringar reggade på KW iaf, man fick bra med rabatt där när man hade en 25kw hoj.

länsförsäkringar försäkrar inte strypta motorcyklar sa dom till mig så jag skulle få betala 10k om året för en yzf750r som var reggad med 25kw men dom skrev försäkring på full effekt, jag bytte till salus ansvar 3000kr halvförsäkring om året, grymt bra priser:yoparty

länsförsäkringar försäkrar inte strypta motorcyklar sa dom till mig så jag skulle få betala 10k om året för en yzf750r som var reggad med 25kw men dom skrev försäkring på full effekt, jag bytte till salus ansvar 3000kr halvförsäkring om året, grymt bra priser:yoparty

Jag var inne förra veckan och snackade med dem och det skulle gå alldeles utmärkt. Jag har min lägenhet/hemförsäkring där vilket skulle ge någon form av bättre pris + Min Kawasaki ER-6n på 25Kw, varit skadefri i snart 2år (så länge jag haft b-kort) och tog A-kort i sommras, uppgav att jag alltid kör med skinnställ och fick ett pris på 9xxx i helförsäkring, hon som jag pratade med gick helt och hållet på Kw och modell. Skulle gå på nästan 30 000 om jag hade full effekt.

Kanske får vara snabb att teckna den där försäkringen så ingen mer erfaren kollar på den och nekar mig en försäkring. :gnissla

Öhhhhhh byt fbolag? :S jag betalade 4500 för en zx9r med 143 hk första året me mc kortet 23 år.
Bilsport & mc lönar sig inte förens du är 24.

Kolla med SalusAnsvar är mitt tipps!

Hade Salusansvar på 125an, Ska kolla med dom :) På tal om det där med att man får betala utifrån effekten låter ju ändå bra, har 32kW original så lär ju få rätt låg premie även om jag kör ostrypt.

Men hur är det med dom mindre cyklarna blir dom mycket billigare eller? Kan tänka mig att jag får betala runt 4k på Salusansvar för min, har ju lite bonus också :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra