Hojbytarplaner

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Funderar på att lämna grusvägarna för gott och byta hoj.

Problemet är bara vad man ska ha.
Vad jag vet är att det blir ingen sporthoj och ingen nakenhoj, det blåser för mycket. Det kanske finns någon nakenhoj som man kan komplettera med kåpglas, men dom som jag har sett blir inte snygga med kåpglas.
Förslag?

Vilka andra har hojbytarplaner till våren? Verkar vara flera som har bytt nu på hösten.

Beroende på vart gränsen för jobbig fartvind går finns ju mer eller mindre att välja på.

SUperDuken klarar upp till 150-160 inspirerat och 13-140 touring innan det blir jobbigt. SpeedTriplen med "flärpen" ngt mer enl de som har den.

Z1000 verkar kul, och har också nån "avvisare" som tydligen ska funka. FZ1 är tydligen riktigt bra i chassie mm, men vet inte hur det är med vind på den. Sannolikt som på SDn..

Aprilia Touno har jag aldrig kört, men den har fått ok kritik. Honda har inte mkt att komma med om du inte ska titta på¨CB1000 men då är det -09 som gäller.

Köp min Duke dyrt annars, så kan jag byta upp mig till en R ;)!

S3an med flugsmälla monterad klarar man lätt att marscha 130-140 med utan att bli trött.

Tycker även att rygg-puckeln på det nya rejsstället gjorde livet över 200 lite mer behagligt på långa rakan på mantorp. :D

// Johan

Beroende på vart gränsen för jobbig fartvind går finns ju mer eller mindre att välja på.

SUperDuken klarar upp till 150-160 inspirerat och 13-140 touring innan det blir jobbigt. SpeedTriplen med "flärpen" ngt mer enl de som har den.

Z1000 verkar kul, och har också nån "avvisare" som tydligen ska funka. FZ1 är tydligen riktigt bra i chassie mm, men vet inte hur det är med vind på den. Sannolikt som på SDn..

Aprilia Touno har jag aldrig kört, men den har fått ok kritik. Honda har inte mkt att komma med om du inte ska titta på¨CB1000 men då är det -09 som gäller.

Köp min Duke dyrt annars, så kan jag byta upp mig till en R ;)!

Superduke och S3 är hojar som jag också har funderat på.
Jag har provat båda och Superduke är favoriten av dessa. Men det är ju det här med kåpan, det blåser.
Skulle vara intressant att prova SD med rutan den har som tillbehör om det gör någon nytta.
Aprilian verkar också fin, men vet inte om man vågar satsa på en sån. Det kan vara ett osäkert kort gällande driftsäkerhet och reservdelar vad man har hört.

Det står en riktigt fin Ducati 1100 HYM på motorbolaget om du är lagd åt det hållet. :-) Den verkar prisvärd om man jämför med motsvarande på Blocket.

// Johan

Superduke och S3 är hojar som jag också har funderat på.
Jag har provat båda och Superduke är favoriten av dessa. Men det är ju det här med kåpan, det blåser.
Skulle vara intressant att prova SD med rutan den har som tillbehör om det gör någon nytta.
Aprilian verkar också fin, men vet inte om man vågar satsa på en sån. Det kan vara ett osäkert kort gällande driftsäkerhet och reservdelar vad man har hört.

Duken med vindrutan är som att åka Porsche med husvagnsspeglar :arsele, men du är fri att välja :D.

Daddy åkte med det ett tag och var nöjd, men jag ifrågasätter faktiskt din oro för vinden lite om du inte ska börja åka tonvis med 200+ repor.. I "normal" fart stör det inte, oavsett om det är "normal" pendlarfart eller inspirerat (då är man ändå upptagen med att köra).

Enda gången jag upplever det jobbigt så att det stör är vid 150+ kurvor eftersom man blir lite hängande i styret och påverkar hojen negativt.. Åtminstone jag har jävligt svårt att låsa mig med benen då pga fartvinden.

Och ja, du får provköra min om du vill.. och NEJ, du får inte montera gubbläpp på den innan :tungan

Nu tar vi det lite lugnt här. Det är klart Claes skall ha en Honda :yoparty

Tack så mycket Micke, du är min räddare.
Helt klart min nya hoj. Var får man tag i en sådan?

Duken med vindrutan är som att åka Porsche med husvagnsspeglar :arsele, men du är fri att välja :D.

Daddy åkte med det ett tag och var nöjd, men jag ifrågasätter faktiskt din oro för vinden lite om du inte ska börja åka tonvis med 200+ repor.. I "normal" fart stör det inte, oavsett om det är "normal" pendlarfart eller inspirerat (då är man ändå upptagen med att köra).

Enda gången jag upplever det jobbigt så att det stör är vid 150+ kurvor eftersom man blir lite hängande i styret och påverkar hojen negativt.. Åtminstone jag har jävligt svårt att låsa mig med benen då pga fartvinden.

Och ja, du får provköra min om du vill.. och NEJ, du får inte montera gubbläpp på den innan :tungan

Min oro är att man måste klara den årliga norgeresan och sen ska det visst bli en sväng till Assen utan att avlida.

Last edited:
Nu tar vi det lite lugnt här. Det är klart Claes skall ha en Honda :yoparty

Är väskan ett originaltillbehör? :va

Tack så mycket Micke, du är min räddare.
Helt klart min nya hoj. Var får man tag i en sådan?

Min oro är att man måste klara den årliga norgeresan och sen ska det visst bli en sväng till Assen utan att avlida.

På en S3 går det att åka riktigt långa etapper utan att få ont i :arsele

Last edited:

För såna saker ska tydlgen "läppen" på Dukken funka riktigt bra.. Ska kolla om jag kan rota fram en bild på montaget..

Då kan man få ful-dispens tom från mig :krama

Det är inte röven jag är orolig för utan det är att ligga och nöta i 160 km/h.
Har inte nån erfarenhet av nakenhojar, men det lilla man har testat är det nästan otäckt när det börjar gå undan.

Lite fartvind är bara bra tycker jag. Det ger en perspektiv på tillvaron.

Är inte 120 det snabbaste man får köra på vägen i sverige? :va

Jaavisst, följer med till alla Hondor! Hur har du missat min :va

Hoppas den är mer praktisk än vad den är snygg! :D

Last edited:

Ja har ett svar.

Touring-läpp finns som originaltillbehör till SD från -07 och framåt. Den har en liiiiten läpp, som med 4 skruvars hjälp kan bytas ut mot en större (bättre och fulare :arsele).

Till 05-06 får man snickra!

Ja har ett svar.

Touring-läpp finns som originaltillbehör till SD från -07 och framåt. Den har en liiiiten läpp, som med 4 skruvars hjälp kan bytas ut mot en större (bättre och fulare :arsele).

Till 05-06 får man snickra!
Frågan är hur mycket nytta den gör? Du kanske har någon Superduke-kompis som har testat?
Idag har jag testat Yamaha FZ1 den med kåpa, den känns nu iaf som det bästa alternativet.

Det är inte röven jag är orolig för utan det är att ligga och nöta i 160 km/h.
Har inte nån erfarenhet av nakenhojar, men det lilla man har testat är det nästan otäckt när det börjar gå undan.

Ta steget fullt ut och köp en r1 för böveln!
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dådådårå!

Back