Vi ponerar (och hoppas) att sporthojarna finns kvar i produktion om ca 6 år, men annat ska man väl inte tro. Frågan är då vad som kommer att produceras, och vad tillverkarna kommer satsa på. Kommer man gå ner i kubik? Nu är det mest ärofyllda hos en tillverkare att tillverka årets grymmaste 1000cc, men behövs verkligen en 1000cc på något sätt egentligen?
Högre kubik talar för mer vrid, men vridet man nu lyckas plocka ut ur exempelvis nya gixxer 750 är väl rätt mosigt, räcker det inte? Eller skall folk helt sluta växla? Jag föredrar fortfarande 1000cc på gatan, men 600cc käns som ett självklart val på banan, då man aktivt skall växla helt enkelt, och då blir raktframprestandan inte särskilt lidande längre, då man inte heller kommer upp i några direkt höga farter.
Likväl som att högre kubik resulterar i högre vrid, så kommer alltid lägre kubik innebära lägre vikt, vilket borde innebära att när man om ett par år verkligen plockar ut mycket effekt ur maskinerna (kommer vi kunna plocka så mycket mer hållbar effekt än vad vi gör idag, på fabriksnya gathojar?) så kommer kanske den massiva effekten på 1000cc själpa mer än hjälpa? Kommer 600 eller 750 bli vad man satsar på istället, med otroligt låg vikt, samt ordentligt med effekt? Kommer nästa revolutionerande motorgrej bli att hitta bra bottenvrid i halvlitersmaskinerna, och inte bara som idag satsa på höga effektpikar?
Vad tror ni?
Högre kubik talar för mer vrid, men vridet man nu lyckas plocka ut ur exempelvis nya gixxer 750 är väl rätt mosigt, räcker det inte? Eller skall folk helt sluta växla? Jag föredrar fortfarande 1000cc på gatan, men 600cc käns som ett självklart val på banan, då man aktivt skall växla helt enkelt, och då blir raktframprestandan inte särskilt lidande längre, då man inte heller kommer upp i några direkt höga farter.
Likväl som att högre kubik resulterar i högre vrid, så kommer alltid lägre kubik innebära lägre vikt, vilket borde innebära att när man om ett par år verkligen plockar ut mycket effekt ur maskinerna (kommer vi kunna plocka så mycket mer hållbar effekt än vad vi gör idag, på fabriksnya gathojar?) så kommer kanske den massiva effekten på 1000cc själpa mer än hjälpa? Kommer 600 eller 750 bli vad man satsar på istället, med otroligt låg vikt, samt ordentligt med effekt? Kommer nästa revolutionerande motorgrej bli att hitta bra bottenvrid i halvlitersmaskinerna, och inte bara som idag satsa på höga effektpikar?
Vad tror ni?