Hojarna om 6 år...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Vi ponerar (och hoppas) att sporthojarna finns kvar i produktion om ca 6 år, men annat ska man väl inte tro. Frågan är då vad som kommer att produceras, och vad tillverkarna kommer satsa på. Kommer man gå ner i kubik? Nu är det mest ärofyllda hos en tillverkare att tillverka årets grymmaste 1000cc, men behövs verkligen en 1000cc på något sätt egentligen?

Högre kubik talar för mer vrid, men vridet man nu lyckas plocka ut ur exempelvis nya gixxer 750 är väl rätt mosigt, räcker det inte? Eller skall folk helt sluta växla? Jag föredrar fortfarande 1000cc på gatan, men 600cc käns som ett självklart val på banan, då man aktivt skall växla helt enkelt, och då blir raktframprestandan inte särskilt lidande längre, då man inte heller kommer upp i några direkt höga farter.

Likväl som att högre kubik resulterar i högre vrid, så kommer alltid lägre kubik innebära lägre vikt, vilket borde innebära att när man om ett par år verkligen plockar ut mycket effekt ur maskinerna (kommer vi kunna plocka så mycket mer hållbar effekt än vad vi gör idag, på fabriksnya gathojar?) så kommer kanske den massiva effekten på 1000cc själpa mer än hjälpa? Kommer 600 eller 750 bli vad man satsar på istället, med otroligt låg vikt, samt ordentligt med effekt? Kommer nästa revolutionerande motorgrej bli att hitta bra bottenvrid i halvlitersmaskinerna, och inte bara som idag satsa på höga effektpikar?

Vad tror ni?

Hmm, vart går gränsen för 1 liters hojarna? 200 hk? 210?

Någonstans kommer det att säga stopp, och vad händer då? Kan man göra mycket efter det?

Jag tror att man kommer att satsa på samma effekt fast miljövänligare.

Bara kolla på bilar, det har varit ungefär samma effekt "alltid"

slöa bilar på kanske 80hk och snabbare på 300-500hk (vissa lite mer)

Sen tror jag också att man kommer att satsa mer på säkerhet och komfort.

elektroniskt styrda dämpare, förfinade abs-bromsar, 200hk
6 växlar, 500nm och drar 1 liter etanol på 20 mil

hur bra låter inte det?

säga stopp? nej utveckling kommer aldrig att hämmas..tror inte det finns speciellt många gränser vi inte kan ta oss över

När man hämtat all effekt ur en helt optimerad litersmotor så tror jag att man gör som med bilarna.
Man sätter in turbo som standard.
Inte kanske de turbos som existerar idag, utan en mer utveklad variant med mer jämn kraft från botten.
Alternativt kompressor.

MattE. skrev:
Jag tror att man kommer att satsa på samma effekt fast miljövänligare.

Bara kolla på bilar, det har varit ungefär samma effekt "alltid"

slöa bilar på kanske 80hk och snabbare på 300-500hk (vissa lite mer)

Sen tror jag också att man kommer att satsa mer på säkerhet och komfort.

elektroniskt styrda dämpare, förfinade abs-bromsar, 200hk
6 växlar, 500nm och drar 1 liter etanol på 20 mil

hur bra låter inte det?
Åt det hållet tror jag att det kommer utvecklas, även om du överdrev "lite" i vridet och aktionsradien på 1 liter etanol...

Turbo kanske kommer på fabrikshojar? Fanns i början på 80-talet, men det blev ingen stor grej, men det kanske kommer igen.

Edit :"ju"

Last edited:
Kanske big-bang motorer på gathojar och utvecklad navstyrning. Gissar också att differentieringen kommer fortsätta, d.v.s. koncepthojar i mängd.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing