Hojar som blir klassiker

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Sitter och funderar lite på det här med försäkringar och ålder på hojar. Från och med i år så är alltså -92 och äldre klassiker enligt försäkringsbolagen. Hur påverkar det här priserna på hojar? Om jag vore 21 i stockholm city skulle jag gråta av glädje av det faktum att jag exvis kan äga och försäkra en cbr900 för småsmulor. Min egna hoj blev klassiker i år och rent krasst ökade värdet på den för mig iallafall, jag hade iofs en billig försäkring men nu är den i princip gratis. Ok det här är sporthoj.com där det mer eller mindre är krav på det senaste i många fall. Läser trådar om folk som inte ens har kk men ska köpa nya sporthojar, sen funderar de på att skenförsäkra. Jag fattar inte grejen riktigt? Lägga 100k på en hoj och sen grina över försäkringen. Som nån skrev "det är ingen mänsklig rättighet att köra sporthoj".

Tror inte det gör något större på priset. 20 år gamla hojar är ändå ganska billiga i försäkring, med tanke på värdet är det ändå ingen större vits att ta mer än trafik då självrisker m.m. lätt äter upp det mesta i eventuell ersättning. Ja, står den på gatan i Stockholm eller Landskrona kanske man vill ha halv.

Kan också vara bra att veta att det inte är säkert att försäkringsbolaget går med att klassikerförsäkra. ofta måste dom vara helt i originalskick och ju mer "R" i namnet desto kinkigare lär dom vara.

Bilsport mc godtar inte RR hojar under classicaförsäkringen. vfr 750 är bland det sportigaste du kan ha som går att classicaförsäkra utan krångel. Som du själv skrev, det är ingen mänsklig rättighet att köra sporthoj :)

Svedea var billigare än bilsport när jag kollade, vet inte om de har en mildare policy ang R.

Hursom min poäng med tråden var att det går att åka hyfsat sportigt/modernt för rimliga pengar även om man knappt är torr bakom öronen. Helt enkelt ett bra alternativ till det senaste :tummenupp

Bilsport mc godtar inte RR hojar under classicaförsäkringen. vfr 750 är bland det sportigaste du kan ha som går att classicaförsäkra utan krångel. Som du själv skrev, det är ingen mänsklig rättighet att köra sporthoj :)

Uhm, va? Jag har en FZR1000 under classica-försäkring och polaren har en GSX-R750. Räknas inte dessa som RR-hojar eller hur menar du?

De har inte kompletta listor på deras online-tjänst, men om man ringer till dem, eller skickar in/faxar skriftligt, så brukar det inte vara nåt problem.

MEN vrf denna dummmma tråd? Har varit inställd på att köpa en Vfr 800 hela vintern (ifall jag får råd) men nu vet jag inte längre! Damn you!

MEN vrf denna dummmma tråd? Har varit inställd på att köpa en Vfr 800 hela vintern (ifall jag får råd) men nu vet jag inte längre! Damn you!

Det är väl VFR 750 (RC30) dom tänker på, det är ju en klassiker av rang! Skulle tro att VFR 800 går under sporttourer så den är nog inte så hemskt dyr..

Kontaktade bilsport mc och kollade av nyfikenhetsskäl om de försäkrade även sporthojar som har fyllt 20 - och visst gjorde de det, så jag får äta upp mitt tidigare inlägg.

Köp gammelblade!!!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...