Hojar med dubbla lyktor!?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
Hej!
Har märkt en sak nu på sistonde att många hojar med dubbla lykta har bara ena lykta som lyser. Varför är det så för?
Är det olagligt att köra med bägge lyktorna på? Eller alla som kör har har en trasig glödlampa ?
Eller kanske många tycker att det är snyggare med endats ena lykta?
 
Sitter de tätt ihop får båda lysa. Annars får bara ett lysa med halvljus. Du får surfa vidare efter exakta mått.
 
i teoriboken står det att det inte får vara mer än 20 cm mellan lyktorna, dom flesta hojar har väl 15-20 nånting...

har en äldre hoj där bägge lyktorna lyser som halv och helljus.
är det anorluna på dom nyare hojar?
 
Last edited:
Finns tråd om detta:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=59304

Se "best of" den tråden citerad nedan (vad jag kan förstå har lagen inte ändrats sedan inläggen):

28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare. Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare. Sidvagn får ha endast en halvljusstrålkastare.

Motorcykel med två hjul framtill får ha endast två halvljusstrålkastare. Annan trehjulig motorcykel få ha en eller två halvljusstrålkastare.

29 § Tvåhjulig motorcykel av 1984 eller tidigare års modell får ha två halvljusstrålkastare, även om avståndet mellan de lysande ytorna är större än 200 mm.

:hojsmilie
 
Last edited:
Är det någon ny regel ?
:va

Finns ju flertal gamla hojar med dubbla lyktor där båda lyser.
För att inte prata om bilar där båda lamporna lyser.


26 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.

27 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt eller gult ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.

28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare. Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare. Sidvagn får ha endast en halvljusstrålkastare.
Motorcykel med två hjul framtill får ha endast två halvljusstrålkastare. Annan trehjulig motorcykel få ha en eller två halvljusstrålkastare.

29 § Tvåhjulig motorcykel av 1984 eller tidigare års modell får ha två halvljusstrålkastare, även om avståndet mellan de lysande ytorna är större än 200 mm.

30 § Halvljusstrålkastare som avger asymmetriskt ljus skall vara avsedd för högertrafik.

31 § Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1988 eller senare års modell skall vara
1. typgodkänd enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §),
2. typgodkänd enligt ECE-reglemente 1, 5, 8, 20, 31, 57, 72, 112, 113 (se 3 kap. 1 §), eller
3. av typ som uppfyller kraven enligt SAE J584b.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1987 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i första eller andra stycket om strålkastaren är av så kallad europeisk typ med skarp ljus/mörkergräns och under mörker och vid klar sikt tillfredsställande belyser vägen en sträcka av minst 40 m framför fordonet.

Installationskrav

32 § Har motorcykel endast en halvljusstrålkastare skall denna vara placerad i fordonets centrumlinje. En avvikelse av högst 100 mm är dock tillåten.

33 § Har motorcykel två halvljusstrålkastare skall strålkastarnas placering i sidled vara högst 400 mm men avståndet får vara större om motorcykel har främre positionslyktor placerade enligt 51 § och anslutna till det elektriska systemet så att de lyser samtidigt som halvljusstrålkastarna.

34 § Halvljusstrålkastares placering i höjdled skall vara lägst 500 mm och högst 1 200 mm.

35 § Halvljusstrålkastares geometriska synbarhet för motorcykel med en halvljusstrålkastare skall vara 15o uppåt och 10o nedåt samt 45o åt höger och 45o åt vänster.
Den geometriska synbarheten för motorcykel med två halvljusstrålkastare skall vara 15o uppåt och 10 nedåt samt 45o utåt och 10o inåt. Detta krav gäller även om tillkopplad sidvagn är utrustad med halvljusstrålkastare.

36 § Halvljusstrålkastare skall vara justerbara i vertikalled så att bländande ljus inte kan avges.
Halvljusstrålkastare får vridas med hänsyn till styrinrättningens vridningsvinkel.
Halvljusets vertikala lutning skall förbli mellan - 0,5 % och - 2,5 %, utom i de fall en anordning för manuell inställning finns.

Allmänt råd
Detta krav anses uppfyllt om strålkastaren är så inställd, att - sett i de utgående ljusstrålarnas riktning - till vänster om det vertikalplan, som går genom strålkastarens centrum och som parallellt med fordonets längdaxel, gränsen mellan belyst och inte belyst yta är horisontell och är belägen c:a 1 % av avståndet mellan strålkastaren och mätskärmen lägre än horisontalplanet genom strålkastarens centrum. Detta krav anses även uppfyllt för strålkastare som är av typ som godkänts enligt SAE J584b .

37 § Halvljusstrålkastare
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.
 
min CBR är ombyggd så att båda lyser, dock har jag en liten gömd vipp brytare för att bara en ska lysa... slår på det vid besiktning. inte för att jag vet om dom bryr sig men då är det korrekt i varjefall
 
På min SV1000 så lyser båda, den är besiktigad och godkänd med det "antar att det är original t.o.m."
 
Köp en Street/Speed Triple så får du en hoj med dubbla lysen som alltid lyser ;)
 
Dubbla framlampor is the shit :yoparty

index.php
 
Back
Top