Hojar i STCC eller inte 2006?

Status
Ej öppen för fler svar.
Men det hela måste säljas in till någon som skall betala kalaset. Hade jag varit sponsor hade jag hellre ställt mig bakom något som ansågs vara det bästa i alla aspekter. Det finns jättebra förare i S60 och S40 också men de får inte den uppmärksamheten pga att det inte ger ett intryck av att vara häftigt.

Är det bara jag som fungerar så??!! Häftigt, fränt, tufft, super, optimalt, så in i helvete, wow....... Som kille tycker jag att det är mycket lättare att gå igång på superlativ än slätstrukenhet. Och det är få av det kvinnliga könet som beslutar var företagens överskott skall ta vägen. "It´s a mans world" som det heter.

Sen var ju finalracet i Superstocken något av det mest håriga jag sett. Så jag kan ju inte säga att 600 inte är ett alternativ. Men om vi siktar mot stjärnorna så........
 
Ett argument för 600 är att man av flera anledningar antagligen har yngre förare. Backlund, Lundh, Kubberöd m.fl. skulle antagligen inte (eller ens inte fått) kört om det var 1000cc. Unga lovande talanger är nog minst lika mycket värt som andra "stjärnor"..
 
Don Quixote skrev:
Ett argument för 600 är att man av flera anledningar antagligen har yngre förare. Backlund, Lundh, Kubberöd m.fl. skulle antagligen inte (eller ens inte fått) kört om det var 1000cc. Unga lovande talanger är nog minst lika mycket värt som andra "stjärnor"..
Med tanke på publiken så är ju STCC nummer ett inom mc-sporten och eliten borde köra där, då är det väl inte ett avgörande argument att yngre ska skolas där? Det är väl inte hela världen om de får köra en eller två säsonger innan de tar steget dit. Hellre gamla toppförare än unga rookies hur lovande de än må vara. Tillskottet av unga förare har ju inte för mig på något sätt kompenserat för de som försvann.
 
AI skrev:
Egentligen skiter jag nog i om det blir 600 eller 1000, det viktigaste är nog skapa en klass där Sveriges BÄSTA vill delta… då blir det en helt annan exponering...
Men alla sveriges bästa förare vill inte köra 600:a, några av de bästa körde superstock 600:a i år, några andra körde Superbike... hörde t ex att miinin gärna kör nästa år, OM de blir 1000cc.... & ja tror inte att toppen i superstock 600 byter klass ifall de blir 1000, micke kör nog lätt iaf.. Jerker Axelsson hoppar nog med och säkert flera från toppen i superbike.

Iaf, poängen är nog att det är svårt att samla toppeliten i en klass då alla inte vill köra samma klass.
Däremot e det inte omöjligt att om man gjorde 1000cc i Veidec så skulle de kanske dra mer publik, säkerligen inte mindre iaf........ :tummenupp
 
Neutral skrev:
Varför är det ett argument då? Med tanke på publiken så är ju STCC nummer ett inom mc-sporten och eliten borde köra där, då är det väl inte ett avgörande argument att yngre ska skolas där. Det är väl inte hela världen om de får köra en eller två säsongen innan de tar steget dit. Hellre gamla toppförare än unga rookies hur lovande de än må vara.

Den riktiga eliten ska köra i högre serier, inte harva här hemma.
 
Det är en av de få punkter jag faktiskt också har med över positiva-600-listan. Men samtidigt kan jag känna att detta skall vara målet och kanske inte i första hand en instegsklass. I år är det väl bara Backlund, Lundh och Kubberöd som inte skulle klara 18-årsgränsen.

Vet inte vad åldersgränserna säger i MotoGP men dessa monsterhojar manövreras inte av några direkta Schwartzenegger-typer heller, snarare av förare med Harry Potters klädstorlek.

Dispens...... har väl funkat förr ;-)
 
oFFkeFF skrev:
Den riktiga eliten ska köra i högre serier, inte harva här hemma.
Den lilla svenska elit som finns kör väl redan i högre serier.... :va

TriggerTrash skrev:
Vet inte vad åldersgränserna säger i MotoGP men dessa monsterhojar manövreras inte av några direkta Schwartzenegger-typer heller, snarare av förare med Harry Potters klädstorlek.

Dispens...... har väl funkat förr ;-)

:rofl

Don Quixote skrev:
Ett argument för 600 är att man av flera anledningar antagligen har yngre förare. Backlund, Lundh, Kubberöd m.fl. skulle antagligen inte (eller ens inte fått) kört om det var 1000cc. Unga lovande talanger är nog minst lika mycket värt som andra "stjärnor"..
Varför kan de inte köra 1000cc, är man i toppen i superstock 600 borde man få dicpens precis som TriggerTrash säger... :va
 
fezt skrev:
Den lilla svenska elit som finns kör väl redan i högre serier.... :va

Det var mest en liten elak gliring, men toppen av STCC har i år knappast vart utanför sveriges gränser förutom på ett träningsläger möjligtvis.
Att Jimmy, Kai-Börre satsat vidare är riktigt bra, och det är det iaf jag vill se.
Visst får det finnas proffs som nöjer sig med att åka hemma, men en nationell topp-serie måste även innehålla "yngre" hopp.
Annars kan vi ju köra NSBK som tyvärr mer eller mindre är en "gubb-klass", d.v.s nästan alla är 35+
 
fezt skrev:
Men alla sveriges bästa förare vill inte köra 600:a,
...

Man gjorde en röstning om det när man var på Våler och körde det racet. Jag vill inte skriva hur många som röstade på vilken klass, för det hade varit pinsamt för dom som gillar 1000cc. Men förarmajoriteten sa att man ville ha kvar 600cc.
 
Filip Backlund har varit exeptionellt bra för svensk roadracing så visst vore det synd att stänga dörren för sådan förmågor men det är inte varje år det föds en talang somFilip som media hakar på direkt. Han har verkligen synts överallt där det tidigare inte ens fanns någon som tänkte roadracing.


...hade detta skett om vi inte hade haft vårt fönster mot omvärlden i just STCC och allt vad det erbjuder. Och skall det nu gasas från Rickard Pålssons håll så kommer ju 2006 års STCC inte bli hästskit. Vore väl förbannat korkat om hojåkarna med sitt förbund (ja de är folkvalda, alltså förarnas förbund) inte insåg vidden av att inte få komma till start 2006. Katastrof!!!
 
TriggerTrash skrev:
...
Vet inte vad åldersgränserna säger i MotoGP men dessa monsterhojar manövreras inte av några direkta Schwartzenegger-typer heller, snarare av förare med Harry Potters klädstorlek.

Dispens...... har väl funkat förr ;-)


125cc 15år
250cc 16år
MotoGP 18år.

Dispence finns inte där! Du måste vänta tills den dagen du fyllt år!
 
Axxexs skrev:
Man gjorde en röstning om det när man var på Våler och körde det racet. Jag vill inte skriva hur många som röstade på vilken klass, för det hade varit pinsamt för dom som gillar 1000cc. Men förarmajoriteten sa att man ville ha kvar 600cc.

Om du läste första inlägget så såg du att tråden handlade om vad STCC vill. Fick känslan av att just kubiksfrågan var hojarnas vara eller icke vara i STCC. Efter att ha läst på www.stcc.se och lyssnat till Radio P4 och intervjuen med Rickard Pålsson.
 
TriggerTrash skrev:
Om du läste första inlägget så såg du att tråden handlade om vad STCC vill. Fick känslan av att just kubiksfrågan var hojarnas vara eller icke vara i STCC. Efter att ha läst på www.stcc.se och lyssnat till Radio P4 och intervjuen med Rickard Pålsson.

STCC klarar sig ju inte utan förare heller...
 
Jag tycker de borde införa en klass med uppborrade Hayabusor på 1600 kubik. Störst,fränast,coolast,bäst och vackrast enligt Bosse i sin radhuslänga......
 
Axxexs skrev:
Man gjorde en röstning om det när man var på Våler och körde det racet. Jag vill inte skriva hur många som röstade på vilken klass, för det hade varit pinsamt för dom som gillar 1000cc. Men förarmajoriteten sa att man ville ha kvar 600cc.
Ja, i år ja när toppen redan försvunnit mycket p g a att de inte fick köra 1000 cc, budgetarna har sjunkit och de flesta som röstar på 600 gör väl det av kostnadsskäl. Det är ju det som är moment 22 - att man vill ha in sponsorer i alla klasser men man vill inte lyssna på publiken som är det som sponsorerna är intresserade av.

Visst är det fränt med EM och GP men det är väl inget fel att satsa på lite mer elit på nationell nivå också, det kanske är lättare att ta steget ut i världen då.
 
Last edited:
Det absolut bästa, och något det faktiskt har pratats om, är att köra två MC-klasser i STCC, dvs superstock600 och superstock1000.

Jag tycker detta hade varit helt fantastiskt för då får vi en serie som är SM i asfaltsbanracing - både det häftigaste på två och fyra hjul. Roadracing som sport får garanterat mycket uppmärksamhet och om handlare och importörer har något som helst intresse att satsa så är det här pengarna hamnar. Det kanske är orealistiskt till nästa år men jag tycker att detta är det scenariot man ska jobba för!
 
Chris Ash skrev:
Jag tycker de borde införa en klass med uppborrade Hayabusor på 1600 kubik. Störst,fränast,coolast,bäst och vackrast enligt Bosse i sin radhuslänga......

V-Gurras revival :D
 
Don Quixote skrev:
Det absolut bästa, och något det faktiskt har pratats om, är att köra två MC-klasser i STCC, dvs superstock600 och superstock1000.

Jag tycker detta hade varit helt fantastiskt för då får vi en serie som är SM i asfaltsbanracing - både det häftigaste på två och fyra hjul. Roadracing som sport får garanterat mycket uppmärksamhet och om handlare och importörer har något som helst intresse att satsa så är det här pengarna hamnar. Det kanske är orealistiskt till nästa år men jag tycker att detta är det scenariot man ska jobba för!

Inte helt fel!!
Men gissa hur sugen Sköld är på att släppa två klasser??!! :4skrika :4skrika
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top