Hojar i fattigare delar av världen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är i Mexico sedan ett par veckor och bor i de fattiga kvarteren av Monterrey. Jag har haft ångest sedan planet landade och jag inte kände igen hojarna som åkte förbi eller stod parkerade.
En R3 såg jag i Mexico city, och en Navi i Tucolutla men annars har det varit suspekta maskiner av okänd modell nästan uteslutande.
Italika och vento verkar mest poppis. Nästan så man ska köpa sig en liten 300cc hoj här och skicka hem till Sverige. :hihi De kostar ju precis inget alls nya. Frågan är väl vad det är för kvalité.


 
Vento hade i alla fall coola modellbeteckningar! Rocketman Carrera - dödstufft! :yoparty
 
Citat: Nästan så man ska köpa sig en liten 300cc hoj här och skicka hem till Sverige. :hihi De kostar ju precis inget alls nya. Frågan är väl vad det är för kvalité.
slut citat
En annan fråga är väl om hojen går att inregistrera ? Uppfyller hojen aktuella EU miljökrav t.ex. ?
 
Last edited:
När man ser tv-reportage från fattiga länder tycks alla köra omkring på 1-cylindriga småhojar, typ 125-250cc. Tror man har lite mer brukskaraktär på dessa än vad vi är vana vid. Honda YBR125 och liknande, fast förmodligen kineskopior.
 
Vet inte vad en 300 kostar i Mexico men 4t 125-175cc får man ju för drygt 10000 kr i Filippinerna. Det flesta är väl på plats licenstillverkade japanska märken för att slippa tullavgifter.

Dom är ju i princip jämförbara med mopeder, scooter med stora hjul eller design som Suzuki GP125.

Fylla en container med såna och ta till Sverige vore ju intressant men frågan är ju som Comeback skriver om man som säljare eller kunderna sen kan regga in dom. Marknaden för den sortens oreggade stugmoppar är väl ganska begränsad.
 
Alla de stora tillverkarna har väl fabriker i Mexiko? Fast oftast då inriktade för produktion av väldigt speciella, lokala modeller. Sällan några "europa-modeller." Jag kollade för skoj skull på Hondas mexikanska sajt och det var sannerligen inte mycket man kände igen. Rena tidsresan, faktiskt...



1650870051049.jpeg
 
Jag har vänner i Colombia, och där kör många AKT (lokalt märke med kinamotorer)
Eller rena kina motorcyklar.
Alla vill dock ha en Honda istället

Storleksmässigt 125-250 även om det finns större, jag har aldrig fått någon förklaring om varför, om det är skatter eller någonting som gör motoryklarna dyrare med mera kubik
 
Citat: Nästan så man ska köpa sig en liten 300cc hoj här och skicka hem till Sverige. :hihi De kostar ju precis inget alls nya. Frågan är väl vad det är för kvalité.
slut citat
En annan fråga är väl om hojen går att inregistrera ? Uppfyller hojen aktuella EU miljökrav t.ex. ?
Äsch då, plocka ner i delar och låtsas att det är ett hemmabygge. :hihi
 
Det verkar vara en rätt hård optimering på låg bränsleförbrukning på hojarna. "Sport"modellerna lär ju vara rent fantastiskt trötta i jämförelse med exempelvis R3.
Den där äventyrshojen från Italika hade ju varit rolig att åka runt på i Sverige för att förvirra äventyrsfolket. :hihi
 
När man ser tv-reportage från fattiga länder tycks alla köra omkring på 1-cylindriga småhojar, typ 125-250cc. Tror man har lite mer brukskaraktär på dessa än vad vi är vana vid. Honda YBR125 och liknande, fast förmodligen kineskopior.
Är det inte så att många länder har ett max på 300cc,och därför har det komprimerat ner hela modellprogrammet till småhojar i olika kubikvalörer?
 
Är det inte så att många länder har ett max på 300cc,och därför har det komprimerat ner hela modellprogrammet till småhojar i olika kubikvalörer?
Nja, möjligen i Asien, men jag tror det är "ekonomiska styrmedel" som det så fint heter som gör att stora hojar är ovanliga (för dom finns) i till exempel sydamerika.

Förmodligen är dom skitdyra att äga, försäkra och skatta? (har dom ens skatt på fordon)
Det är ju fattiga länder, även om en del har råd så sticker man nog ut en del på en storhoj.
Man vill inte sticka ut som rik i onödan.

Jag tror att mycket begränsas av storleken på tillgängliga kinamotorer, LiFan är väl uppe på 450cc nu, tidigare har det väl funnits bigbore kittade 250's från fabrik och dom har hamnat runt 300-350cc.
Till och med dom japanska märkena använder ju LiFan motorer i sina billiga modeller för den marknaden.
(det sägs ju alltid att LiFan är en kopia på en Honda/Yamaha motor från början)

Edit såg att det fanns 450cc med någon modell som kallades 500 inom parantes, med EFI och allt.
 
Last edited:
Nja, möjligen i Asien, men jag tror det är "ekonomiska styrmedel" som det så fint heter som gör att stora hojar är ovanliga (för dom finns) i till exempel sydamerika.

Förmodligen är dom skitdyra att äga, försäkra och skatta? (har dom ens skatt på fordon)
Det är ju fattiga länder, även om en del har råd så sticker man nog ut en del på en storhoj.
Man vill inte sticka ut som rik i onödan.

Jodå, visst vill man sticka ut som rik i Asien/fattiga länder
 
Nja i Asien kanske, men inte i Sydamerika.

Ser man ut att ha pengar så blir man lovligt byte för dom som inte har pengar.
Har man en lämpligt risig motorcykel så får man kanske vara ifred.
 
Är det inte så att många länder har ett max på 300cc,och därför har det komprimerat ner hela modellprogrammet till småhojar i olika kubikvalörer?
Förmodligen är det dyrare att ha större maskiner, de små ses som bruksfordon och stora som nöjesinstrument och beskattas därefter. Sen är väl kanske vägarna av den karaktären att man inte kör så fort heller.
 
Tycker att Ulv borde köpa den här, den känns roligast. Italika DM250X

Kostar tydligen 43000 USD.

(deras DM200 kostar 34000 USD)

Tror detta är hojarna dom säljer billigt på Amazon, eller i alla fall samma kvalitet.
Archivo.jpg
 
Är i Mexico sedan ett par veckor och bor i de fattiga kvarteren av Monterrey.
Jag kan inte sluta tänka på det där. Nu vill jag också åka till några "fattiga kvarter", med min KLX230. Känner spontant för Nynäshamn, eller Gamla Stan, men där finns en massa folk. Det blir inte bra då.

När jag var i Paris med Camilla 2013 såg vi många av dessa hojar i dom "fattiga kvarteren" i Mont Martre. Det var som Gamla Stan här i Stockholm.

IMG_4385.jpg

.. haha, kolla en Peugot-hoj !?

Eller, kanske kan sticka till Strängnäs, där har dom mycket kullersten och gamla byggnader. Eller bara Södertälje, där kan jag gatorna, kanske inte lika spännande då. För fasen hur kunde jag glömma, vi har ju Södermalm och Aspudden med dramatiska backar och 'fattiga kvarter'!
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top