Hojar hos mc-poolen

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Hej,
Om man köper en hoj hos mcpoolen, räknas den då som "svensksåld", även om dom själva importerar motorcykeln via sin leverantör?

Jag har lite problem med uttrycken direktimport, import osv... Vad gäller? När är en hoj importerad enligt vägverket exempelvis!?
Hojar är väl nästan alltid importerade, men endå är dom svensksålda enligt registreringsbeviset sen... Hmm!? :va

rikard1979 skrev:
Hej,
Om man köper en hoj hos mcpoolen, räknas den då som "svensksåld", även om dom själva importerar motorcykeln via sin leverantör?

Jag har lite problem med uttrycken direktimport, import osv... Vad gäller? När är en hoj importerad enligt vägverket exempelvis!?
Hojar är väl nästan alltid importerade, men endå är dom svensksålda enligt registreringsbeviset sen... Hmm!? :va

Det finns en Honda Hornet till salu på MC-Varuhuset dvs om jag inte såg helt tokigt idag. Kanske inte den optimala färgen (silver) men ja....satt en gammal tant på den när jag gick förbi
:hihi

Långa farbron skrev:
I normalt tal ,ja det är en import då den inte tagits in via den svenska generalagenten.

det konstiga är att han på mcpoolen säger att den räknas som svensksåld, men det du säger låter mer vettigt.

så, direktimport = import oavsett om det är privatperson el. företag som importerat hojen för att säljas i sverige? behöver den registreringsbesiktigas?

svensksåld = importerad av svensk generalagent (Hondamc då eller i detta fall)

rikard1979 skrev:
det konstiga är att han på mcpoolen säger att den räknas som svensksåld, men det du säger låter mer vettigt.

så, direktimport = import oavsett om det är privatperson el. företag som importerat hojen för att säljas i sverige? behöver den registreringsbesiktigas?

svensksåld = importerad av svensk generalagent (Hondamc då eller i detta fall)

Den bör ju vara reggbesiktigad om dom har importerat den,slå på reggnummret på www.vv.se så ser du ju hur det ser ut.

ja.

Jag är (rätt) säker på att cyklar importerade till sverige av Mc-poolen inte står som "Direktimport: Ja" om man tittar i ett registerutdrag från vv. Man pratar väl då om "parallellimport". Men - en parallellimporterad cykel accepteras inte av IF/Honda utan att den först besiktigats av en auktoriserad verkstad/handlare.
/Mattias

Tack för svaren...
Jag har forskat lite nu, och måste säga att jag numera är FÖR parallellimport.
Varför låta honda-sverige ta en större del av kakan, till vilken nytta?
Det enda som skiljer köpen åt hos dom olika ställena (mcpoolen, actionsports, mc-kompaniet mm) är garantiåtagandet/garantin, och priset givitvis :D

actionsports och mc-kompaniet har "endast" 2 års ny garanti. åtgärder inom garanti perioden måste fixas hos köpstället.

mcpoolen har liknande garanti som hos hondamc. dvs 2 års ny garanti, 3 ytterligare år för motor/växellåda/el typ. vid fel inom garanti-tiden måste det troligtvis åtgärdas hos köpstället..

hondamc har 2års ny garanti, 3 år motor/växellåda/el... Garantigrejer kan åtgärdas hos auktoriserad honda verkstäder tolkar jag det som... annars ingen speciell fördel mot de parallellimporterade hojarna.

O som du sa här ovan, en parallellimporterad honda måste besiktigas hos en auktoriserad honda verkstad innan man kan teckna försäkringen hos IF.
330kr hos "helahojen"... :tummenupp
Man har 1 månad på sig efter hojköp, att besiktiga och skicka in papprena till IF (under tiden har man nån form av temporär försäkring som övergår till honda/if försäkringen när dom fått besked från verkstan)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park