Hojar godkända för nya A2 klassen

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tänkte att det är bra att starta en tråd om lämpliga hojar för nya körkortstagare mellan 17,5 o 24 år. Dom frågorna lär snart dyka upp, eftersom det inte bara är att vänta till 20 år för att börja övningsköra med tung mc. Det ökar kraftigt den grupp som är berörda av förändringarna.

Bakgrunden:
Från 2013 är det ett färre antal hojmodeller som är godkända som mellanklasshojar eftersom den mc som skall strypas max får ha 70 kw (95 hk) i orginalutförande. Detta medför att många populära sporthojar och streetfighters i 600 - 750 klassen blir omöjliga att köpa för en nybörjare under 24 år. Det gör att många modeller som inte är förstahandsval bland ungdomar här på SH måste "utvärderas" trots att dom kanske inte är den optimala sporthojen eller banhojen tyvärr

Många av dom hojarna som är godkända är av offroad- motardmodell, Enklare twinhojar (ER6) eller touringhojar förutom glidarna som är ointressanta här.
 
Dessa hojar är idag de jag närmast kan tänka till grabben min som kommer ta mellankort efter att ha haft A1 i två år.
1 Kawasaki Z800e strypt
2 Kawasaki 300 Ninja
3 KTM 390 Duke
4 Honda CBR500R

Utan hänsyn till pris och eventuell premienivå. Det som är positivt är att samtliga lev med ABS.:tummenupp
 
Min DR rullar in på 0,195kW/kg original så jag hoppas jag får sålt den lätt framåt vårkanten :banana
 
Min DR rullar in på 0,195kW/kg original så jag hoppas jag får sålt den lätt framåt vårkanten :banana

Den är ju lite intressant åt andra hållet med. Undrar vilka hojar som får lite stryk nu då? Med tanke på att några årskullar inte kommer kunna köra dem på gatan?
 
Finns vad jag vet två trådar rörande ämnet redan...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?253412-Motorcyklar-med-35kw-47hk&highlight=

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258344-Motorcyklar-passande-nya-A2- beh%F6righeten

Ordningsman i skolan eller? Trådarna har passerat bästföre datum då många tillverkare nu släppt modeller som är anpassade för det nya körkorts direktivet.

Kom med ny info istället för att mästra om gamla trådar som egentligen inte TS behandlar. :dummer
 
Ordningsman i skolan eller? Trådarna har passerat bästföre datum då många tillverkare nu släppt modeller som är anpassade för det nya körkorts direktivet.

Kom med ny info istället för att mästra om gamla trådar som egentligen inte TS behandlar. :dummer

Nej, sant och jag förstår din poäng. Däremot så är innehållet i trådarna fortfarande högst aktuellt, iallafall för mig själv och många andra som inte har råd att lägga 50k+ på en sprillans hoj man har i två år och som dessutom kommer sjunka markant i värde.
 
Nej, sant och jag förstår din poäng. Däremot så är innehållet i trådarna fortfarande högst aktuellt, iallafall för mig själv och många andra som inte har råd att lägga 50k+ på en sprillans hoj man har i två år och som dessutom kommer sjunka markant i värde.

Det var ingalunda meningen att bara diskutera nya hojar.
Men samtidigt är personerna som tvingas köra mellanklass 3 år äldre än förut. Det gör att många har jobb och har mer pengar än en 17 - 18 åring. Nyare hojar har ofta ABS, en säkerhetsgrej som fler o fler vill ha. (speciellt nybörjare)

Man måste också inse att en gammal sporthoj från 99 inte längre är "laglig" att strypa för A2 körkort
 
Då kan vi börja med några riktigt läckra små sporthojar utan kåpa

DUCATI MONSTER (dom luftkylda) L twinarna tex 620, 695,696 , 795 och 1100. Dessa hojar ligger under 70 kw original.


tn_m1100_r_term-09.jpg
 
Jag har funnit dessa hojar som är gångbara till den nya mellanklassen. I like a lot. Problemet ar bara att de är sällsynta i Svedala. Någon här som äger någon och att den behöver en ny ägare. Funderar annars på import från Tyskland alt. England. Nackdelen att ta hojar från England är bl.a. ändring av ljusbild samt ev. hastighetsmätare. Fördel är att om man köper årsmodell -93 och äldre är det billig klassiker försäkring med låga premier.

Honda VFR400. Kawasaki ZXR400

image.jpg. image.jpg
 
Last edited:
Jag har funnit dessa hojar som är gångbara till den nya mellanklassen. I like a lot. Problemet ar bara att de är sällsynta i Svedala. Någon här som äger någon och att den behöver en ny ägare. Funderar annars på import från Tyskland alt. England. Nackdelen att ta hojar från England är bl.a. ändring av ljusbild samt ev. hastighetsmätare. Fördel är att om man köper årsmodell -93 och äldre är det billig klassiker försäkring med låga premier.

Honda VFR400. Kawasaki ZXR400

View attachment 376618. View attachment 376621

Om du tar hem en "officiell" UK-version av VFR400 så kan du möjligen ha problem med ljusbild och hastighetsmätare.

De som gråimporterats (dvs absoluta majoriteten) har symmetrisk bild, och i Japan har man kmh... :tummenupp
 
Då kan vi börja med några riktigt läckra små sporthojar utan kåpa

DUCATI MONSTER (dom luftkylda) L twinarna tex 620, 695,696 , 795 och 1100. Dessa hojar ligger under 70 kw original.



Jäkligt osäker på om 1100:an klarar den gränsen. Googlade lite på det och det var lite olika bud överallt. Enligt Ducatis egna hemsida har nuvarande årsmodell 73.5 kW.

Kan vara bra att kolla upp detta extra noga om man är spekulant. Alla mindre modeller går ju dock bra.
 
VFR400 är vanligast i England, men finns även några i Tyskland.

Hade lätt varit mitt val om jag hade varit i den här sitsen!
 
Vill ju flika in lite med hojar som jag har tittat på som nog kan vara rätt kul och verkar komma lite framåt här i världen.
hyosung. Jag vet inte om ni här på forumet är allergiska mot dem eller inte, men de börjar ju komma med helt okej hojar och till bra priser! v2a liknande samma som i Suzuki SV650 och ligger på ca 80hk. finns just både som fullt kåpset eller som nude.

Suzuki SV650 har väl oxå under 70kw right?
Om man nu ändå skall köra lagligt på 35kw så kanske det är något att kolla på i alla fall =) känner en som kör en Hyosung 650 nude en hel del på bana och den duger fint och funkar rätt bra =) (enl. honom i alla fall)
 
Vill ju flika in lite med hojar som jag har tittat på som nog kan vara rätt kul och verkar komma lite framåt här i världen.
hyosung. Jag vet inte om ni här på forumet är allergiska mot dem eller inte, men de börjar ju komma med helt okej hojar och till bra priser! v2a liknande samma som i Suzuki SV650 och ligger på ca 80hk. finns just både som fullt kåpset eller som nude.

Suzuki SV650 har väl oxå under 70kw right?
Om man nu ändå skall köra lagligt på 35kw så kanske det är något att kolla på i alla fall =) känner en som kör en Hyosung 650 nude en hel del på bana och den duger fint och funkar rätt bra =) (enl. honom i alla fall)

Hyosung ligger dessutom väldigt bra i pris, någon som har mer erfarenhet från detta lågbudgetmärke? Andrahandsvärdet är jag väl medveten om.
 
Ska man tro mc handlare i Skåne som t ex MC Huset, Lillemans MC och Bröderna Hörberg så lär Honda CB / CBR 500 samt Kawasaki Ninja 300 bli nya försäljningsargument med dessa lika nya körkortsklasser.Kan ju däremot tyckas vara lite trist att man inte kan få till fyra cylindrar på en 500.Verkar som om många av dessa mellanklasshojar som var populära för ca två årtionden sedan nu är på väg tillbaka.

Det negativa är väl däremot att denna gång beror det inte på rent ekonomiskt tänkande utan på att föraren inte har rätt att köra större hoj.Vem kommer t ex inte ihåg hur många surhinkar som CB400N som såldes.En hel del faktiskt.Så man kan ju hoppas på att dessa modernare mellanklass maskiner har blivit lite roligare att färdas på idag.
 
Hyosung ligger dessutom väldigt bra i pris, någon som har mer erfarenhet från detta lågbudgetmärke? Andrahandsvärdet är jag väl medveten om.

Hyosung har inte längre någon återförsäljare i Sverige vid dags datum.För övrigt kan det väl kvitta när kvaliten på dessa hojar var allt annat än bra.Hade ju t ex stora problem med skurna motorer samt egendomliga elfel på hojar som ibland inte ens rullat tusen mil.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top