Hojar för långt folk?

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
Tja,

Jag är 190cm lång. Har jävligt långa ben, långa armar, lång hals, långa fingrar, långa fötter, etc... och detta är ett problem.

Jag köpte min för att det var rätt pris vid rätt tillfälle, men den är för liten :/

Jag har kollat runt och jämfört mått och siffror samt provsuttit en hel del men det säger egentligen inte så mycket eftersom olika detaljer som fotpinnar, handtag, körställning med mera spelar in, så vad har ni andra långa jävlar här för tips och erfarenheter?

Funderar även på om det är en bra ide att sänka styrhandtagen?

Last edited:
Är också 190cm.. De flesta "sporthojar" är skit att sitta på.. Framförallt är det avståndet fotpinnar-sadel som ställer till det..
Sitter bra på min egen hoj, annars är Superduken ett tips.. R1 från 06 och framåt funkar bäst av värstingarna (men inte bra)..

R1 funkar faktiskt ganska hyfsat tycker jag.
Även GSXR 1000 från 07? kan vara från 06 är lite osäker, men de tidigare är total katastrof.

När jag körde Ducce flyttade jag ner styrhandtagen ca:15mm. Gjorde lite nytta, men man var tvungen att köra lite fortare för att inte hänga allt för jävligt på armarna.

Jag röstar åxå för R1:an om längden sitter i benen.. Är själv 1,89 och det fungerar väl inte lika bra med R6:an men det var åxå ett bra köp för min del.. och en försäkringspremie på 259 halvfärsäkrat gjorde inget det heller.

R1:an fungerar för mig dock inte honda 929.
Hoppas det löser sig!

Kör TL1000S och det fungerar ok (189cm). Bättre än nästan alla andra sporthojar jag testat iaf..

Ett kanske uddda val är en BMW R1100S.

Sitter kanon (är runt 186).
Billig försäkring samt skäms inte för sig på en bandag.

Jag sitter fin fint på min R1:a, har dock aldrig haft en annan mc så jag har inget att relatera till. Men efter jag köpte mc boots så kom mina knän upp 2-3cm högre, det gillad jag inte riktigt, men har vant mig vid det oxå. Fick dock ont i händerna som fanken i början...

Jag sitter underbart på min Yamaha Thunderace. Har du inget emot lite äldre hojar så är den fantastisk. Jag är 193 cm.

// Fredrik

Är 1,94 och kör Honda CBR 1000 RR Repsol-07. Tuffast är som nån nämnt tidigare här BENVINKELN och avståndet sadel fotpinnar. Visst man vänjer sig vid allt men att typ byta hoj till en touring finns inte (inte just nu i alla fall).
Pratade med Honda återförsäljaren och för ca 4500:- fixar dom fram fotpinnsats som gör att fotpinnarna hamnar längre ner och bakåt. Känns lite dyrt. Passar på att fråga om leverantörer för fotpinnsatser. Tacksam för svar.

Hur är det med CBR 1000RR? Nu menar jag den innan 08. Är själv 188 cm och letar efter en lite större cykel. Estetiskt sett faller CBR mig mest i smaken.

hade själv tänkt starta en sån här tråd. jag är 2m lång o sitter för jävla dåligt på min hoj, det visste jag iof när jag köpte den..men det va rätt läge o pris;) nu letar jag efter en större hoj. jag har kört en lånad vtr firestorm för ett tag sen, har för mig jag satt rätt bra på den, men jag har förstått att jag aldrig kommer sitta "bra" om jag inte kör offroad-hoj. jag får helt enkelt vänja mig vid att sträcka på bena i farten, ta många pauser osv. kankse köra med inlines på så man kan ha fötterna i marken???;) jag ska prova vtr igen, tror det kan funka..annars får det bli ninja zx12r.

Om man inte har något emot nakna hojar så funkar speed triplen kanon :tummenupp
Är själv 193.

En till som är 193 över havet. Gixxern funkar fint, inga problem med längre turer. Förra hojen, firestorm var lite mera vuxen...men inte lika kul. :)

Är du villig att titta på hojar för vuxna kanske en Varadero, TDM 900 eller KTM 990 kan vara av intresse? En MV Agusta passar annars mig ganska bra som är 1,93 men längre sträckor än några varv runt en bana är inget jag skulle rekommendera. Som brukshoj är det bekvämlighet som man borde titta efter, inte så mycket vad andra tycker är tufft, men det är ju min personliga uppfattning.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman