Hojar du inte gillade så mycket som du trodde

Fick låna en fjr1300 vid en service.
Jag tyckte den var fruktansvärt trist. 🫣
Påminner mig om att jag fick låna en RD350 vid en service av FZR:en. Alla pratar ju om vilken bushoj RD:n är, men jag fattade aldrig dess storhet. Man kanske inte ska köra en direkt efter en FZR? Eller så får den inte vara original för att vara rolig? En trist liten hoj som ryker en massa, det var inget för mig! :tungan
 
Royal Enfield Himalayan 411. Värsta.Motorcykeln.Som.Någonsin.Motorcyklat.

🤮

Man måste nog vara Britt eller förmögen Indier för att uppskatta den.

Jag har svårt att finna ord för hur dålig den var.
Tyvärr är den väl som en kackerlacka - den kommer existera för evigt men dom flesta kommer avsky synen av den.

För mitt intryck var att den är byggd för att hålla för precis allting. Ungefär som en plogbill. Men en plogbill är ju inget att ha om man inte ska ploga.

Om du ser en sån så pissa på den om inte någon är i närheten.
 
Påminner mig om att jag fick låna en RD350 vid en service av FZR:en. Alla pratar ju om vilken bushoj RD:n är, men jag fattade aldrig dess storhet. Man kanske inte ska köra en direkt efter en FZR? Eller så får den inte vara original för att vara rolig? En trist liten hoj som ryker en massa, det var inget för mig! :tungan

RD350 var ju en värsting om den tidigare erfarenheten bestod av Zündapp KS125 och kanske BMW R60 polis…

I jämförelse med de sporthojar som lanserades strax efter dvs 1985-87 och framåt är den ju fortfarande närmare en SR250 än någon av dem.

59 hk var mycket då, idag har instegshojar för nybörjare mer effekt än så, det är ju närapå A2 liksom…


Mvh
 
Royal Enfield Himalayan 411. Värsta.Motorcykeln.Som.Någonsin.Motorcyklat.



Man måste nog vara Britt eller förmögen Indier för att uppskatta den.

Jag har svårt att finna ord för hur dålig den var.
Tyvärr är den väl som en kackerlacka - den kommer existera för evigt men dom flesta kommer avsky synen av den.

För mitt intryck var att den är byggd för att hålla för precis allting. Ungefär som en plogbill. Men en plogbill är ju inget att ha om man inte ska ploga.

Om du ser en sån så pissa på den om inte någon är i närheten.

…och det finns väl en ganska god chans att den är som en Land Rover, dvs väldigt enkel och robust till sin uppbyggnad, men ändå går den sönder hela tiden. :va


Mvh
 
Royal Enfield Himalayan 411. Värsta.Motorcykeln.Som.Någonsin.Motorcyklat.

🤮

Man måste nog vara Britt eller förmögen Indier för att uppskatta den.

Jag har svårt att finna ord för hur dålig den var.
Tyvärr är den väl som en kackerlacka - den kommer existera för evigt men dom flesta kommer avsky synen av den.

För mitt intryck var att den är byggd för att hålla för precis allting. Ungefär som en plogbill. Men en plogbill är ju inget att ha om man inte ska ploga.

Om du ser en sån så pissa på den om inte någon är i närheten.
Ha-ha-ha...! Det där kom från hjärtat, det var tydligt. :D
Då måste jag nyansera lite. Den är ju jättemysig! För tung, ja men rätt så bra balanserad så det gör inte så mycket. Undermotoriserad? Jajamensan. För trött. Men dunkar mysigt när man vrider om gashandtaget. Det händer inte mycket och går inte fort, men det är trivsamt. Sportig? Nej-nej! Inte alls. Snygg? Knappast...
Men jag gillar den!

Tänk att man kan tycka så olika! (y)
 
…och det finns väl en ganska god chans att den är som en Land Rover, dvs väldigt enkel och robust till sin uppbyggnad, men ändå går den sönder hela tiden. :va


Mvh
Nej det är ju det. Den kommer ALDRIG gå sönder. Den där motorn är en sån luftkyld som egentligen ska stå och pumpa vatten i Afrika med oljebyte var sjunde år.
 
Dt125x, visst rolig bushoj för en 16 åring men kolven skar i 110 på motorväg, samtidigt så låste bakhjulet sig och det var mindre roligt :hjälm
 
Last edited:
Street Triple 675R -12 och senare efter att mellanlandat på 701SM en street Triple 765RS.

Bägge var utmärkta hojar oavsett hur jag körde dem, på gata, på bana, med och utan packning. Men det var nåt som saknades... Kan ärligt inte säga vad.

Testerna i tidningarna vidhöll att det var de perfekta maskinerna för en som mig.

Till slut gick jag ut i garaget och sa,
-Hjärtat, det är inte du det är jag. Men vi kan inte fortsätta såhär. Jag tittar på andra och det är inte rätt att umgås som vi gör då.
 
Yamaha Fz1n 2006, jag hade kört olika sporthojar under första halvan av 00-talet.
Men nu skulle det provas en sån där Streetfighter som hade blivit så populärt.
Jag hade den i en månad sedan byttes den in mot en Fireblade.
Aldrig varit så besviken på en hoj varken före eller efter.
 
…och det finns väl en ganska god chans att den är som en Land Rover, dvs väldigt enkel och robust till sin uppbyggnad, men ändå går den sönder hela tiden. :va


Mvh

Har du också haft en LandRover?

Till dess försvar ska sägas att den aldrig gick sönder helt, man tog sig alltid vidare med hälp av ståltråd, tejp, och tuggummi

Men det regnade in i takskarven och växte mossa i fönsterlisterna.
 
Har du också haft en LandRover?

Till dess försvar ska sägas att den aldrig gick sönder helt, man tog sig alltid vidare med hälp av ståltråd, tejp, och tuggummi

Men det regnade in i takskarven och växte mossa i fönsterlisterna.
Jag har liftat med en LandRover. Det var 1977 i Sydafrika. Helt plötsligt på landsvägen stannade den bara. Ja motorn stannade inte, motorn gick men LR stod. Det blev att jag kollade under LandRovern medan föraren som hyrt den hade motorn igång. Jag kunde se att kardanaxeln till bakhjulen snurrade men LR stod still.
Jag gissade att en av drivaxlarna från differentialen ut till ett av bakhjulen gått av. (För jag läst en bok om någon som kört jorden runt med LR.)
Föreslog föraren att stänga av motorn och lägga i 4-hjulsdrift.
Hon gjorde det och med startad motor rullade LR framåt igen. Under Afrikaresan fick jag senare höra att Toyotas Land cruiser var ett bättre val än LR.
 
Toyotas Land cruiser var ett bättre val än LR.

Dom gamla Solihull-axlarna var ren skit.

Och Toyota är alltid ett bättre val

Edit: Tillbaka till Enfield, jag var sugen på Diesel'n, ur ett rent fakir-perspektiv, men håller med om att det enda som skulle kunna få mig att avstå från att pissa på en är om den brinner....
 
Last edited:
Kawasaki Ninja 1000SX
Köpte en ny 2020, fin på många sätt men tyckte den saknade känsla och karraktär, kände inte suget efter nöjesturer.

Ducati Monster 1200R
Älskar Ducati men just Monster passade mig inte alls, trots "alla rätt" på pappret.
 
Royal Enfield Himalayan 411. Värsta.Motorcykeln.Som.Någonsin.Motorcyklat.

🤮

Man måste nog vara Britt eller förmögen Indier för att uppskatta den.

Jag har svårt att finna ord för hur dålig den var.
Tyvärr är den väl som en kackerlacka - den kommer existera för evigt men dom flesta kommer avsky synen av den.

För mitt intryck var att den är byggd för att hålla för precis allting. Ungefär som en plogbill. Men en plogbill är ju inget att ha om man inte ska ploga.

Om du ser en sån så pissa på den om inte någon är i närheten.
Ohhhh, den som är helt optimal.
Letar febrilt efter rätt exemplar.
Skapade förtroende under tre veckor i Himalaya, grym hoj !

F9B45EB1-8063-46CC-8049-7EE614520DAC.jpeg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top