Hojar du inte gillade så mycket som du trodde

Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Rätt länge sedan men Honda XR600R för mig. Hade läst om Robert Löfgrens äventyr (30 000 mil öken med mera...) och ville ha en! Nös stopp lätt i skogen och ingen effekt på toppvarv, bara mellanregister. Lite dieselkaraktär över den. Husaberg FC550 som jag köpte i stället var tusen gånger roligare på grusväg.
 
Min första motorcykel var just en XR600R.
Lyckades få tag i en landsvägsreggad. Det jag kommer ihåg att det kunde vara lite knepigt att kicka igång den ibland då den baktände.
Körde den mest på skogsvägar och grusväg.

Kommer ihåg när skulle sälja den då det blev en ZX-9R istället. Satte ut en annons i motorbörsen som var det som gällde på den tiden. Minns jag inte fel så kom den ut på Torsdagar. Jag bodde hemma hos föräldrarna på den tiden så det var telefonnumret till den fasta telefonen då man fortfarande inte hade mobil.
Den Fredagen och helgen ringde det minst 100 samtal. Ett kul minne så här snart 30 år senare.
 
Den motorcykel av dom ca25 som passerat genom åren som jag absolut inte skulle vilja ha tillbaka igen och som jag trodde skulle bli kul att ha när jag köpte den.

Det var en Husaberg 650. En riktig skit motorcykel. Hade minnet från min XR600 tänkte den blir kul att köra grusväg med.
Det var en 2004 har för mig köpte den 2005 så var ganska ny. Men skiten gick sönder varenda gång jag körde med den. Ändå renovera vi motorn med lager & vev byte mm i förebyggande syfte. Men det hjälpte inte precis allt gick sönder. I kompis kretsen var vi 4st med Husaberg och alla tröttnade ganska snabbt då alla hade konstanta problem trots att dom sköttes om som en prinsessa.
 
Den motorcykel av dom ca25 som passerat genom åren som jag absolut inte skulle vilja ha tillbaka igen och som jag trodde skulle bli kul att ha när jag köpte den.

Det var en Husaberg 650. En riktig skit motorcykel. Hade minnet från min XR600 tänkte den blir kul att köra grusväg med.
Det var en 2004 har för mig köpte den 2005 så var ganska ny. Men skiten gick sönder varenda gång jag körde med den. Ändå renovera vi motorn med lager & vev byte mm i förebyggande syfte. Men det hjälpte inte precis allt gick sönder. I kompis kretsen var vi 4st med Husaberg och alla tröttnade ganska snabbt då alla hade konstanta problem trots att dom sköttes om som en prinsessa.
Omvända världen! Min var en nästan ny -02:a och krånglade inget under den tiden jag hade den. Ogillade möjligen den långa gasen med Dell´Orto-förgasaren när jag körde crossbana. Plågade rätt hårt med åker & is som jag minns det.
 
R6 2000 var en drömhoj som jag först inte hade råd men (blev zx6r) men upplevde R6:an som lite lätt och jobbig att varva hela tiden.

Så bytte up mig till R1:an och alla bitar i livet föll på plats, jag var hemma.
 
Har aldrig haft fokus på sporthojar så har därmed aldrig haft megamycket effekt att jämföra med...
Men en gång fick jag i en bilaffär en Kawasaki Meanstreak 1500 som delbetalning.
Fräck cykel ju!
Fina linjer, sportig powercruiser... och allt vad det hette.
Men alltså seriöst..??
Man satt som en räka, fötter och händer rakt fram... det mullrade fint, men hände inget.
Landsväg i 70 gick bra men redan i 90 var ju varvet löjligt.
Trodde man kunde marscha 100 som vanligt, och då på låga glidavarv... men nej nej...
...sen var man ju van att kolla grusvägar och spännande stigar, och att den var kass där förstod man ju iofs.. men fy, sålde efter två testrundor.
 
Har aldrig gillat en enda hoj jag haft om den haft för få hästkrafter. I början - innan jag varvat den över 5500 varv - gillade jag min R1100S. Men det var ju bara de första sekunderna av ägarskapet
 
Har aldrig haft fokus på sporthojar så har därmed aldrig haft megamycket effekt att jämföra med...
Men en gång fick jag i en bilaffär en Kawasaki Meanstreak 1500 som delbetalning.
Fräck cykel ju!
Fina linjer, sportig powercruiser... och allt vad det hette.
Men alltså seriöst..??
Man satt som en räka, fötter och händer rakt fram... det mullrade fint, men hände inget.
Landsväg i 70 gick bra men redan i 90 var ju varvet löjligt.
Trodde man kunde marscha 100 som vanligt, och då på låga glidavarv... men nej nej...
...sen var man ju van att kolla grusvägar och spännande stigar, och att den var kass där förstod man ju iofs.. men fy, sålde efter två testrundor.
Nu har jag inte en sportig powercruiser med en ok bushoj.
Köpte utan att ens kunna provsitta. Rätt hoj visste jag ändå.
Växlar vid 4000 varv med de låga originalutväxlingen. What? Ocoolt, som en 65 cc cross. Mycke växla lite fartökning. Större fram finns det inte plats för, mindre än original bak finns inte heller.
Bytte till två kugg mindre bak, spezial i alu.
Vid 4500 varv gjorde den 100, nu 120.
Mycket bättre så. Lite mer normala steg 1-5.
 
KTM SD1290R.
Körde MT-09 före det, så tänkte att konceptet skulle vara bra.
Och motorn hade ett grymt vrid, den var brutal, men tillförde liksom ingenting till min körning, MT:n var harmoniskare.
Och lika brutal som motorn, lika brutalt dålig var allt från tillverkare, generalagent och återförsäljare.
Min målsättning var att jag aldrig skulle återse den hojen, och ingen annan i detta land heller.
Lyckades med det genom att exportera den till Finland.
 
Jag har inte kört så värst många hojar. De jag provkört, polares, har jag inte velat skaffa själv.
Vi var med i SMC. Minns ni kampanjen ”Stopp! Jag lånar inte ut min motorcykel.”?Jag vet inte om det spelade in. Vi körde i Zick-zack-formation, ordnade avrostningar, startade MC-klubb och var så där… Well…

En DR650 -00 på blocket provkörde jag men valde hellre en DR600. Passade mig bättre. Sitthöjden bl a.

De tre, ja tre, hojar jag sålt var jag mycket nöjd med då. Hade mycket roligt med dom.
KS125, CB500 och DR500. Zundappens två växellådsras och CDI-boxen för 680 spänn var ingen höjdare. 17 år, ingen inkomst. Idag är de sjukt övervärderade. Kanon när den gick. Man lyfte foten 10 cm när man skulle växla.
Tjejpolarna hade CB125or med elstart och korta/normala växellägen. Nu var ju detta i forntid men ändå.
Idag får man kanske tre st CB350 för priset av en KS125. Tänk 350 scrambler (originalscramblern alltså, äkta), en K5 med skiva och en äldre med trumma. Ja man kanske bara får två.

De hojar jag har idag är jag nöjd till mycket nöjd med. Delvis nostalgi och några hand i handske.

Två var Bäst i test enligt Bike. Nöjd.
En köptes med hjärtat. Mycket nöjd.
En köptes efter en ”kravlista” med ca 20 punkter och efter lästa tester och faktiskt några inlägg här. Självklart nöjd. Min nya.

Kawasaki Z750E1 -80
Suzuki DR600 -86
Kawasaki Z750 LTD Twin -82
Yamaha TDM900 -02

Listan på hojar jag kan tänka mig
Kawasaki Z1000 -83, oval nätarpanel
Yamaha TRX850
Yamaha XTZ750
Yamaha XJR1300
Tyvärr måste någon av dessa i så fall peta någon av de jag har. Vinsten med det skulle inte bli så stor.

Jag kollade lite på Kawa KLE500, den halvkassa högvarviga offroaden med liten tank och taskigt limmade magneter i svänghjulet. Det är iallafall en parallelltwin så bägge avgasportarna/krökarna sitter där de ska, under tanken och i fartvinden.
En vinterhoj, grushoj, brukshoj, spola bara av det värsta-hoj. Bearbeta putsbögeriet-hoj.
Det kom aldrig några på blocket och nu är det vår. Ingen prio längre.
Min under dog-filosofi skulle inte vara applicerbar på en KLE. Det är och förblir en dog. Värmehandtag, elsits, värmeväst, varselljus, TKC80 Norway Rally Adventure Gravel-touring concept ll. Betalgrusvägar.
Om man bänder ner ljuddämparen och monterar två symmetriska aluminiumväskor och en matchande topbox så skulle det funka för mig. Pärlor åt svin kanske. De tre uppsättningarna väskor jag har borde funka. Iallafall de mjuka.

Är det någon besviken fd KLE ägare här?
Att vara 189 har funkat på min Kawa 750 twin, även 80 mil på en dag. Bike skrev att 750 var den man satt fulast på. Vad vet dom?



IMG_0316.jpeg
Endast test med touring-koni. Öhlinarna får inte plats innanför Krauser-hållarna.

IMG_2944.jpeg
Min hoj och en personal. 👍
 
Last edited:
Yamaha XTZ750!..slår ett slag för den ..Hoj som jag gillade..som jag inte trodde då..när det begavs sig! :)
 
Last edited:
GSXR 1100 -87. Efter att ha fått min 86:a stulen 1988 blev det en 87:a i ersättning, men den hade inte samma tryck i motorn, en kännbar skillnad som gjorde mig besviken. Det blev bara ett par månader med denna, fram till nästa säsong, innan den byttes mot en ny FZR 1000 EXUP -89 för att råda bot på min besvikelse
img020.jpg
 
Stark Varg
Det är rätt dålig körupplevelse utan att växla när man försöker åka fort på asfalt.
 
Fick låna en fjr1300 vid en service.
Jag tyckte den var fruktansvärt trist. 🫣
 
Provade en rc8r på barkarby flygfält och den såg ju rätt ut på alla sätt och rosslade djupt ur avgassystemet. Visst hade den vrid men oj vad fort den slutade dra och fjädringen var så hård att tänderna skallrade vid minsta ojämnhet....
Säkert väldigt rolig på bana men ett otyg på gatan.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top