Hojar C-uppsats Försäkringar Bland annat

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Skall skriva min C-uppsats snart, tänkte skriva om hojar om jag bara kommer på något bra ämne. Det hela skall kunna kallas (national)ekonomi i vid bemärkelse.
Allra bäst är om man får fram något som går att mäta i siffror.

Har för tillfället snöat in på föräkringar, skall jag avslöja den berömda försäkringskonspirationen och isf hur? Eller göra ett förslag på ett f-bolag som bara försäkrar sporthojar?
Har inte kommit inte på något klockrent än :confused: så ös på med förslag!

Låter skitkul. Det är bara att ta tag i årsredovisningar och jämföra försäkringsinkomster med utbetalningar och se vad skillnaden är.
Lycka till och hoppas du lyckas med nåt scoop!

Det kan bli intressant, tyvär kommer jag inte på några speciella ideer men gämför gärna vad sporthojsåkarna betalar i premier mot vad de tar ut på försäkringen. Vissa välter ju hojen på stödet och tar ut sprillans nya kåpor. :gnissla
Gämför gärna också ålderskillnaden på de olika premierna, rätt stor skillnad där.

Du kan ha bild på alla detaljer som finns på en sporthoj från dagens läge och berätta vad kinesen som gör prylen får, vad tillverkaren säljer hojen för till butiker och hur många tusen som sveriges återförsäljare lägger på extra, på hojen, och alla andra saker som är så dyra i sverige men bra mkt billigare i andra länder...

Du kan göra en jämförelse med andra länders priser på hojjar och annat.
eller nått. detta kanske inte låter vettigt alls men nått kanske kan leda till något annat :va

General E skrev:
2044570 Skall skriva min C-uppsats snart, tänkte skriva om hojar om jag bara kommer på något bra ämne. Det hela skall kunna kallas (national)ekonomi i vid bemärkelse.

Har för tillfället snöat in på föräkringar, skall jag avslöja den berömda försäkringskonspirationen och isf hur? Eller göra ett förslag på ett f-bolag som bara försäkrar sporthojar?

Jag tror du kan få svårt att få tag på siffrorna (intäkter, antal kunder, utbetalade skadeersättningar osv) på endast MC-försäkringar från de olika bolagen. Företag brukar vara ganska försiktiga med att redovisa sina intäkter alltför detaljerat i t.ex årsredovisningar eftersom de inte vill att konkurrenterna ska komma över dessa siffror.

Kommer du ändå över dessa siffror kan du ju alltid skriva uppsatsen och undersöka eller försöka förutse konsumenternas priselasticitet vad gäller försäkringspremierna, dvs hur har och hur kommer prisförändringarna på MC-försäkringar att förändra konsumenternas beteende.

Eller så kan du kolla relationen mellan MC-olyckor (skadeärenden för försäkringsbolagen) och förändringarna i prisbilden. Om den totala summan skadeersättnings som utbetalas för ett år ökat 20% borde rimligtvis även försäkringspremien inom ett år (har för mig att försäkringsbolagen tecknar årsvisa försäkringar, dvs det tar ett år innan förändringar i priset har slagit igenom hos alla försäkringstagare) också öka med 20%. Kommer du över siffrorna per bolag kan du alltid jämföra i några snygga diagram hur de olika bolagen prisjusterar sina försäkringspremier baserat på skadeutfallet.

//Eric

General E skrev:
2044570 Skall skriva min C-uppsats snart, tänkte skriva om hojar om jag bara kommer på något bra ämne. Det hela skall kunna kallas (national)ekonomi i vid bemärkelse.

Är det micro, macro, rättsekonomi eller vad?

Edit: källdata kommer du säkert över. Företagen brukar vara väldigt generösa mot studenter och forskare. Möjligen kan du behöva "avkoda" dem så att de inte kan knytas till ett specifikt bolag. Ring och fråga. Grenen rättsekonomi (inom NE) handlar mycket om försäkringar. Finns en del riktigt bra skrivet i ämnet på svenska. Det kan nog ge några bra uppslag att börja läsa något i disciplinen. Orkar tyvärr inte leta upp mina gamla böcker så du får leta själv... Ring institutionen i Lund och fråga, de har (hade?) några forskare på ämnet.

Last edited:
Jaaa gut, tips. :Bugar Vet inte riktigt vad det blir ännu, men måste klura ut ungefär vad jag skall skriva om så att jag kan välja "rätt" kurser, troligtvis micro.

Till er andra 19,997 som inte svarat ännu så släng in förslag! Behöver absolut inte vara raketforskarnivå och kan handla om vad som helst, inte bara försäkringar mao.

det perfekta bolaget tar hänsyn till:

larm
garage
ålder
antal skadefria år
ort/stadsdel
trafikövningar
olika premier självrisk
mm...

Kolla med någon matteinstitution eller med företagen själva om du kan få fram deras prissättning i form av sannolikhetstabeller. Vore skoj att se.

jämför vad kostnaden blir för fb bolagen jämfört med om du skulle reparera den själv. Gjordes i ett nr i bike, En wurpad zx 10r skulle kosta typ 70 - 80 lakan att fixa för fb, på bike tog man det i egna händer och betalade 30 lakan.

kan ju kanske va nåt :tummenupp

philsson skrev:
2044626 Vissa välter ju hojen på stödet och tar ut sprillans nya kåpor. :gnissla
haha när jag körde upp fanns "leda hoj" som moment i körprovet :lol så det har nog hänt ofta :hihi

Marknadsimperfektioner, varför är vissa prylar så mycket dyrare i Sverige än i övriga Europa?

Effekterna av prisdiskriminering (åldersrelaterade försäkringspremier) på försäkringskonsumenternas betende. Samt en liten utredning av effekterna av andra prismodeller. Till sist hittar du på en fiffig modell som är "rättvis" och optimerar både konsumentnyttan och FB:s försäkringsintäkter.

Det bör finnas massor skrivet om prisdiskriminering.

Marknadsimperfektioner duger som utgångspunkt om man vill kolla på försäkringstjosanet också.

Har inga direkta idéer men vill bara påmminna dig om att avgränsa dig ordentligt. Det handlar om en c-uppsats så man har inte så mycket tid som man tror.

Ska själv börja på d-uppsatsen i NEK nästa vecka... Inte om motorcyklar dock...

.

Lurch skrev:
2045915 Har inga direkta idéer men vill bara påmminna dig om att avgränsa dig ordentligt. Det handlar om en c-uppsats så man har inte så mycket tid som man tror.

Ska själv börja på d-uppsatsen i NEK nästa vecka... Inte om motorcyklar dock...

Precis.!! Man tror att man har hur mycket tid osm helst och vips så ska det vara inlämnat om ett par veckor. Så hellre ett litet ämne som har grävar potentiall än ett vitt ämne som kan bli hur stort som helst. Och glöm inte att avgränsa ämnesområdet ifall du väljer ett stort. Fast det bästa är ju att ha en problemforulering som i sig avgränsar allt.

Dreas skrev:
2045929 Precis.!! Man tror att man har hur mycket tid osm helst och vips så ska det vara inlämnat om ett par veckor.
Du menar, vips så skulle det varit inlämnat för ett par veckor sedan :fyllisar

Försäkringar intressant, men var sätta avgränsningen och problemformuleringen? Dvs Vad vill du ha ut av det, det är ju frågan. Försäkringssidan intressant, problemet kan vara att få tag i relevant empiriskt material som kan motsvara dina förväntningar.

Som, Bingosnubben nämnde så rättsekonomi, men då bör du "grunda" med juridik en del. Frågan är ju hur detaljerade svar du vill har. Kan bli för smalt.

Micro eller macro perspektiv, det är frågan , men det är ju vad du vill syssla med senare i livet, inte sant.

Men några förslag på ämnen:

-Försäkringspremiernas prisnivå - ett val av motorcykel
-Diversifiering av motorcykelmodeller och variabler som styr efterfrågan
-retro-motorcyklar, en trendanalys
-sporthojar, en trendanalys

Eller vara lite drastisk:

- Försäkringspremiernas nivå på sporthojar - en livräddare
(samhället sparar pengar, dvs de höga försäkringarna ger samma effekt som hög skatt på vissa varor, som dämpar efterfrågan.)

Tja, det var bara vad som "poppade" upp just nu.

försäkringsbolagen betalar ut typ 110% till skador på de premier de får in på sporthojar. Man börjar förstå lite varför det kostar så mycket när man snackat med dom en stund.

Bra tips någon skrev om att laga hojen själv, är man lite händig kan det nog bli mycket billigare med tanke på vilka priser verkstäder tar av fb.

Bingo skrev:
2046001 Du menar, vips så skulle det varit inlämnat för ett par veckor sedan :fyllisar

Ja det kan också hända :näsblod ....men allt går att undvika med en bra planering

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D