Hoj utan batteri?

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Hojår 2010 är officiellt slut nu, batteriet står på laddning MEN inte tvättat och klart för total avställning och det KAN ju faktiskt komma några "varma" dagar till!
Om man bara skall starta upp hojen går detta att göra utan batteri?
Förutsättningarna är följande: Insprutning.

Min teori är att om man med batteriet urtaget bör kunna springa igång hojen så länge plus & minus kablarna ligger an mot varandra.

Kan detta skada elsystemet på något sätt?

Om nej så kan jag tänka mig att det inte går av den enkla anledningen att soppapump samt injektorer inte får tillräckligt med kräm av den svaga ström som blir när man försöker springa igång skiten någon som har koll på detta?:confused:

skall du sätta ihop plus och minuskabel? :va
varför?

kör med batteri, tror det blir bäst så. kan inte tänka mig att soppapumpen klarar av att bygga upp ett tryck på den svaga ström samt att motorstyrdon klarar sig också.

Elektroniken brukar önska 9V så du får nog springa satan, vad skulle det tjäna till att kortsluta batterikablarna?

Varför inte bara sätta tillbaka batteriet:confused:om man vill köra

skall du sätta ihop plus och minuskabel? :va
varför?

kör med batteri, tror det blir bäst så. kan inte tänka mig att soppapumpen klarar av att bygga upp ett tryck på den svaga ström samt att motorstyrdon klarar sig också.

Så tänkte jag med.. Förstår inte problemet riktigt...:confused:

sätta ihop plus och minus=kortslutning

Ja ni har rätt såklart:-)

lättare att sätta i och ta ur batteriet om man nu bara skall ta någon sista tur..
mest intresserad av om det gick eller inte tack för alla svar:-)

En bekant till mig körde sin bil så! Satte en skruvmejsel mellan polerna och kablade igång den, och körde sen utan batteri. Hur länge vet jag inte, men det gick iaf.
Så helt orimligt är det minsann inte!

En liten fundering, varför tar du ur batteriet när du laddar det? :va

Därför att Puckona som byggde garaget inte ansåg att man behöver ett enda eluttag i ett varmgarage för ca 100 bilar :-/

Och för att bevara husefriden så blev det aldrig av att låta bilen stå ensam på P platsen ..var på nåder jag får ha batteriet inne för sambon :D

En bekant till mig körde sin bil så! Satte en skruvmejsel mellan polerna och kablade igång den, och körde sen utan batteri. Hur länge vet jag inte, men det gick iaf.

Som någon skrev tidigare så skulle man nog få springa rätt fort för att få igång hojen ..undrar hur stark man ska vara för att göra samma sak med bilen (om han skulle stått utan kablar ngn gång)

Last edited:

Men !
huvudsäkringen borde gå typ samtidigt som man kopplar på startström / eller bilen startar i samband med bogsering/knuffning !
i samband med att kabla igång, så på båda bilarna !
kortslutning i ett elsystem tar liksom bort alla andra funktioner.....

Som någon skrev tidigare så skulle man nog få springa rätt fort för att få igång hojen ..undrar hur stark man ska vara för att göra samma sak med bilen (om han skulle stått utan kablar ngn gång)

för att det skall kunna starta så behöver du ju soppatryck...
det får du inte utan spänning...
likaså är det ett par givare som oftast behöver lite spänning....
gammal bil = lättare....
ny bil, glöm det, iallafall utan nerförsabacke :tungan

Kopplade han ihop batterikablarna med en skruvmejsel? Var satte han startkablarna då?

Testa koppla ur batteriet när du har startat maskin :)

Sen får du börja felsöka varför inte laddningen funkar till våren, byta lite komponenter eftersom det kan bli överspänning när du kör utan batteri :död

Rekomender inte att testa utan batteriet, för det har en "stötdämpande" funktion som tar upp spännings variationer i elsystemet som vissa komponenter inte tål

/Stefan

Testa koppla ur batteriet när du har startat maskin :)

Ingen bra idé!

Generatorn levererar oftast en betydligt högre spänning än 12 volt, så om det inte finns något batteri som belastar generatorn och "trycker ner" spänningen är det en hel del som kan gå sönder, om du inte har en jäkla tur och säkringarna går först...

Vet inte riktigt hur han gjorde. Körde iaf med en skruvmejsel istälelt för batteri! antar att han kablade igång den, men vet ej
Låter fullkomligt orimligt...
Men har man ett par lax över till en ny laddregulator, så gärna för mig..:va

Vet inte riktigt hur han gjorde. Körde iaf med en skruvmejsel istälelt för batteri! antar att han kablade igång den, men vet ej

Säkert en gammal ford, dom hade ett drös kablar kopplade tillsammans med plusspolen på batteriet.

Han trädde alla PLUS-kablar över skruvmejseln, sen kablade han igång den.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT